Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Smajlej

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Smajlej

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Låter rimligt. Men nu var ju inte frågan om hål, utan fästning av en förstärkning. Vad skulle du säga då?
  2. A, tack för svaren! Känns bra att få det lite bekräftat. Misstänkte att det nog finns lite olika praxis.
  3. Hej Som titeln antyder undrar jag hur man bör göra en avlastning i glasfiber på en bärande konstruktion i en plastbåt. (I det aktuella fallet rör det sig om en bottenstock.) När det kommer till att laga hål har jag fått lära mig att den största biten läggs först, och sedan successivt mindre bitar. När det kommer till att fästa in något mot en plan yta tänker jag det känns rimligare att man börja med den minsta biten (Alt 1 i figuren). Ibland ser jag att folk verkar göra så, men ibland hör jag folk säga motsatsen, med störst bit först (Alt 2 i figuren). Vad skulle ni säga är bäst? Egentligen tänker jag att om plasten härdad ordentligt till ett stycke så borde det inte spela någon roll (avlastningen bör ju bli väsentligen den samma). Men jag tänker att man får fler chanser på sig att få ett gott fäste mot underlaget om man har successivt större bitar. Tack på förhand fig.pdf
  4. Precis. Jag återkommer när hon är uppe och verktygen är framme. Men tack för din input!
  5. Tack för detta svar! Jag håller på att plöja igenom NM och West dokumentation, samt väntar på att få hem den bok du nämnde. Har bara stött på fuktmätning när det kommer till trä i litteraturen än så länge. Men jag ska kolla länken du skicka. Att kunna använda en fuktmätare som referens hade ju faktiskt i mitt fall kunnat vara en möjlighet. Jag har ju ett kölsvin som det stod vatten i. Dock inte hela, så jag kanske kan jämföra med närliggande partier som jag ”vet” är torra (fukt migrera ju såklart så man får ju ta det med en nypa salt) med de partier som låg under vatten. Men i mitt fall är jag nog inte i huvudsak ute efter ett ”exakt” svar. Utan mer än fingervisning: Tar det (under bra förhållanden) några dagar, eller snackar vi månader? Så en indikation om förändring hade varit mkt informativt faktiskt. Du säger ”man får inget procentantal” när det gäller plast. Det finns alltså specifika mätare för plast (eller laminat om du så vill)? För min uppfattning var att de gav ett procentuellt utslag? Men jag har väl inte läst mer än vad en kort produktbeskrivning vittnar om.
  6. Tänkte på ditt rostiga kölsvin. I princip hade det nog funkat dock. Men man måste väl torka ordentligt rent efter sodan. Sen måste ju kölsvinet vara ordentligt tätt såklart. Offeranod absolut. Tror vissa målar på någon zinkpasta över hela kölen också, under typ en epoxiprimer. Har fått för mig att detta är lite dyrt, alternativt omständigt. Tror firmor som blästrar kan göra detta åt dig. Men en bit zink direkt på järnet kan väl inte skada.
  7. Ja, det ser ut att ha vad jag behöver. Får nog bli en beställning till dem. Tack så mkt för tipset!
  8. Körde du detta direkt i kölsvinet menar du ?
  9. Jo, luftavfuktare får det nog bli. Läste om att köpa kalciumklorid som du skriver, smart. Läste också om att packa in det område man vill torka ur med plast och köra med ömsom värmare, ömsom luftavfuktare tills att ingen mer kondens bildas. Tyckte det lät intressant, och man kan ju testa för att om inte annat diagnostisera mängden fukt. Kölsvinet är ju ett rätt begränsat område, högst ett par kvadrat. Så kanske kan vara en effektiv metod. Oavsett är det ju som du säger svårt att avgöra utan att se hur det ser ut. Jag måste jobba mig ner i laminatet i det skadade området först för att se. Intressant det du säger om fuktmätning och järn. Har inte använt fuktmätare innan så vet inte vad det är för teknik de använder sig av. Men mäter man kanske konduktans? Är det därför järnet ställer till det? Du verkar ändå vara lite insatt. Vet du något om riktvärden på fukt? Eller om var man kan läsa sig till om det?
  10. Jo, visst hade det varit bäst att det fick torka så länge som möjligt. Det är väl en fråga om tid och planering. En hel del jobb som ska göras och hade gärna avlastat våren med att få lite gjort på hösten. Men det är några punktvisa lagningar (vid bottenstockarna). Dessa utgör ju inte så stor yta och om man använder fläkt och infravärme, och/eller avfuktare kanske man kan göra detta sena hösten. Hade nämligen tänkt lägga epoxi i hela kölsvinet, så det kan ju vänta tills det verkligen torkat upp. När vi väl är inne på det. Är det verkligen uppenbart att fukten gått ur bäst av att vänta ända tills våren? Ok, om man värmer och använder avfuktare hela den tiden så visst. Men det blir ju rätt fuktigt på dessa breddgrader både på höst och vår. På utsidan av båten är det väl inge snack, allt är väl torrare än att ligga i vatten. Men inuti?
  11. Hitta en firma som hyrde ut i Göteborg. Men verkar som att isbläster inte fixar rost ensamt, utan att man behöver en sandtillsats. Dock skulle de gå åt mkt lite sand. Hmm, då är jag nog igen ute efter en våtbläster. Får fortsätta fundera
  12. Rimlig fråga Göteborg eller Stockholm.
  13. Hej Jag är i färd att plasta med epoxi i kölsvinet. Såvitt jag vet är det polyesterlaminat under nuvarande (och gelcoat över). Det har stått en del vatten i kölsvinet denna säsong så det behöver torka ur. Är det någon som har någon fingervisning på hur mycket det behöver torka ur? Kan man använda fuktmätare? Vad ska man i så fall har för riktvärde? Jag tänker att det finns två aspekter. Den ena är att få epoxin att fästa och härda bra. Det andra är att man inte stänger in fukt. Rörande den andra punkten tänker jag att det i mitt fall kanske inte är så kinkigt. Såklart man inte ska smälla på epoxi på uppenbart fuktigt laminat. (Det värsta måste tas bort om det är så). Men i mitt fall så är inte skrovet epoxibehandlat, så jag tänker att potentiell fukt kan migrera ut genom laminatet till utsidan av skrovet, utan att stöta på en vattentät barriär.
  14. Fast vet någon något annat ställe? Är intresserad av med ”balkdimensioner” i teak. Tycker inte jag får Biltemas mått att passa. Om jag inte ska ge mig på att typ laminera två skivor.
  15. Hej! Jag ska inte låtsas som någon expert, men jag kanske kan bidra med något av det jag tror mig veta. I mitt fall så är kölen bara bottenmålad, inte ens med rostskydd. (Det är för mig en ny båt). Målet är att spackla in den i epoxi. För att få epoxin att fästa måste rosten bort. Om man inte gör det kommer det nog bildas fickor mellan rost och epoxi där angreppen nog kan fortsätta. Om detta ändå medför minskat rostangrepp jämfört med att ha det i direkt kontakt med havsvatten vet jag inte. Men du förlorar ju möjligheten att inspektera. Vidare, om epoxin inte fäster ordentligt kommer nog vatten kunna leta sig in i dessa fickor, om det någonstans på kölen finns en spricka i epoxin (tex efter mindre grundstötning). Om detta sker kommer kölen aldrig få torka, utan ständigt ligga i ett (salt)vattenbad. Detta är nog sämre än att strunta i inpackningen. Det du beskriver som knäckebröd är väl i stort sätt sönderrostat järn och det måste man ju definitivt få bort innan något kan fästa. Sen blir det ju alltid lite rost kvar på ytan. Men som jag förstår det finns det rostskyddsfärg som bygger på att fästa på dessa fläckar av järnoxid. Möjligen att det finns sådan färg som är epoxibaserade som ett epoxispackel kan fästa på? Jag tror också det finns epoxispackel som har liknande egenskaper (här är var jag är i mina efterforskningar för tillfället). Jag kan posta mer om detta om jag finner de produkterna jag tänker på. Angående ditt kölsvin så är min förståelse att om du inte tänker rostskyddsbehandla så är det lika bra att låta rosten vara kvar. Rosten, eller järnoxiden, utgör ju en yta som skyddar underliggande järn. Jag har liknande i mitt kölsvin. Jag har en axelgenomföring där vilket gör att det alltid kommer in lite havsvatten. Så min plan var att iaf att rostskyddsmåla järnet i kölsvinet. Jag tror nämligen att jag får svårt att bli av med så mycket rost att det passar sig att slå in det i epoxi. Angående statusen på din köl, samt bättre svar än det jag erbjuder här, kanske du bör posta en ny tråd? Men jag skulle tro att om det ser fint ut och att det inte låter som att epoxin har släppt från kölen (om de nu är epoxi) så borde det nog vara fine. (Man kan väl knacka och höra så det låter stumt, och inte ihåligt?) Hoppas detta svar kan hjälpa
×
×
  • Skapa nytt...