Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Kevin90

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kevin90

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har en Marex 21 duckie med en yanmar 4jh3-dte inombordare i. Jag har ett par funderingar. När jag drar på full gas så är det ungefär som att man gasar ”lite”, dvs båten gör 3-4 knop och varvar ca 1000rpm. Neutral och back fungerar, men med reglaget i full fart så kryper båten fram i 3-4 knop. Några idéer vad detta kan bero på? Gasreglaget känns precis som vanligt i övrigt med motstånd etc. nästa fråga gäller sjövattenkylningen. I filtrets topp är luckan transparent så man kan se vattenmängden som sugs in från sjön. Hur mycket vatten bör forsa här? Ska det vara så att det forsar i koppen eller ska det bara ”rinna över” från sjövattenslangen, genom filtret och ner emot pumpen? Nu när båten gick i 3-4 knop så var det inget vidare drag i filterbehållaren även fast det kom vatten, men detta kan naturligtvis bero på att motorn bara varvade 1000rpm, och därmed mindre snurr på impellern. Impellern är nybytt, och motorn har precis fått en stor service. Tacksam för svar!
  2. Hej, tack för all feedback. ok, så detta är inte plastpest, utan något annat - vet inte om det är goda eller dåliga nyheter dock. Båten har varit torrlagd i ett år redan, förstör man inte denna ”torrperiod” om jag börjar skölja båten med vatten igen? Båten är som sagt precis blästrad, räcker det inte med att pilla bort löst material, göra rent ordentligt med aceton på utsatta ställen, spacklar detta med typ international epoxyspackel, slipar, spacklar, slipar och sen kör 5-7 lager epoxifärg/primer utanpå detta? Kan jag anse detta vara korrekt gjort och inte något man behöver ligga sömnlös över att det är fusklagat...? 🙂 Om jag lagar alla hål och skador nu i dagarna, kan båten stå på vinterförvaring utomhus på trailer då, utan att Det blästrade skrovet tar skada av vinterhalvåret och allt vad detta innebär?
  3. Tack för svar. Skiljer sig det åt hur man åtgärdar dessa åkommor? Eller är det epoxi/gelcoat som gäller i bägge fall? mvh Kevin
  4. Kevin90

    Plastpest?

    Hej! Ny här på forumet. Jag har nyligen köpt en Marex 21 duckie från 2006, som jag idag hämtat ut från blästring av bottenfärg. Det har såklart framkommit en del ”krater” och mindre skador, som jag misstänker är plastpest, kan någon bekräfta/dementera baserat på bilderna? Nu till frågan. Hur gör jag för att lättast åtgärda detta på ett korrekt sätt? Båten har stått under tak, ”boatport” sedan augusti 2019, dvs skrovet har varit torrt under ett år ca, bortsett från dagg etc. Båten har stått bottenmålad under denna period fram tills igår. Jag har hört att man ska låta båten stå blästrad fram till våren för att blåsorna ska torka ur ordentligt innan man lägger i epoxi, men samtidigt känns det som att det är bättre att lägga igen pesten nu på hösten för att inte ny fukt ska kunna tränga in (dagg, regnvatten etc). båten har ju trots allt varit torrlagd under ett år redan, men det kanske inte räknas om det är så att det varit fukt innanför bottenfärgen? Båten står idag utomhus på kärra. Är det någon som har erfarenhet av detta? tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...