Jump to content
Friday 21 June 2024

Holsson

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Holsson

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har allt tänkt den tanken men det verkar finnas begränsat med delar Har hittat en fabriksrenoverad i Staterna men vet inte om det går att få den hit Alternativet är ju att hitta en bättre begagnad
  2. Tack Blir att leta lite då Jag vill hitta lite olika tänkbara lösningar eftersom vår 6:a numera tjänstgör på fyra cylindrar Kan vara intressant att undersöka om det kan vara möjligt att konvertera en gammal bilmotor jämfört med att sätta i något helt annat
  3. Halloj alla ! Jag tänkte konsultera den klokskap som finns på forumet i en lite annorlunda fråga Eftersom vår gamla motor en mercruiser rak sexa 165 i grunden är en chevy 250 , borde det ju gå att hitta motor eller topplock från ett donatorfordon på hjul Problemet är bara att hitta vilka fordon man ska söka efter Finns det någonstans man kan söka vilka fordon motsvarigheten till marinmotorn kan ha suttit i Har kollat med bilskrotare men de måste i princip ha den landbaserade motorkoden för att söka eller vilket fordon
  4. Har kommit så långt att det inte är limpan eller topplocket som är problemet. Ska försöka provtrycka blocket och se om det finns en por eller en spricka någonstans som går att identifiera. Lutar väl mot byte , någon som har en ok v8:a för rimliga pengar ?
  5. Ja det är väl den farhågan jag har. Dock väger ju vår nuvarande motor en hel del den också. En rejäl järnspis som ursprungligen byggdes för truckar och chevapickuper Jag får nog plugga på en del om alla VP Dieslar och modeller om det ska bli något av det
  6. Först och främst , nej jag vill inte dra igång en tråd om olika bränslen för och nackdelar Läget är det att jag har en Fjord 21 med en Mercruiser 250 rak 6:a på 165 hp som troligen gett upp. Verkar som det läcker vatten in i oljan via en por eller spricka i blocket Funderar därför som bäst på vilka alternativ som finns och då kan jag eventuellt komma över en VP diesel 6:a komplett med drev Det jag grunnar på är hur dieselhästar står sig gentemot bensin i en båt Om en diesel 6:a är på 140 hp hur ska man tänka gentemot en bensinmotor Tacksam för tankar och inspel
  7. Kolla om microbrytaren på växelplattan är boven i dramat Om den är lös eller lite feljusterad kan det bli sådana spännande effekter
  8. Jag vet inte så mycket om min motor , köpte båten i somras , en fjord 21 DC . Ska vara en nyrenoverad motor och ett alpha one drev. Ska vara på 165 hästar arbetsvarvet ska ligga någonstans kring 4200-4600 lite olika uppgifter Finns några begagnade på ebay men det är väl ett jäkla krångel att få dem hit Den går tyst och fint men är ju som sagt ingen racermaskin
  9. Det kan vara en likadan motor som i vår båt, En rak 6:a , I så fall en Mercruiser GM Chevy 250 160/165 Finns en del klipp på youtube och en massa mer eller mindre seriösa firmor som säljer delar En stabil maskin som går mjukt och fint men det är ju ingen racermaskin precis Motorn satt i bilversion i GM:s pickuper m.m.
  10. Har hört detta också men jag kan inte se något
  11. Jag håller på och försöker förstå vilka parametrar som avgör propellerval och liknande Får då frågan om drevets utväxling ! Hur tar man reda på detta , det är en gammal båt med utbytt drivlina som inte är original i båten Hur tar man reda på utväxlingen Ska också se över propellern som inte heller den är anpassad till båten märkningen är EO-LE-1419 och 240907, någon som förstår ved dessa hieroglyfer betyder ?
  12. Holsson

    Propeller

    Ja det är på gång
  13. Holsson

    Propeller

    Är inte originalmotorn i båten Tydligen har någon satt i denna motorn som ska vara renoverad för några år sedan men det är en gammal motor. Drevet hör nog ihop med motorn Om jag förstått det hela rätt så har det varit en BMW motor i från början. Ska ut till båten imorgon , ska kolla efter ledtrådar då
×
×
  • Create New...