Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Nordic79VPtmd41

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Nordic79VPtmd41

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag köpte min båt mitt i säsongen, motorn är en tmd40a (trots mitt nick). När jag hämtade den var den precis sjösatt och hade ny olja/filter. Jag har kört kanske 10-15 timmar med den och min fråga är om det är nödvändigt att byta olja och filter nu när den ska upp? Eller om det är så pass "fräscht" att man kan låta det vara?
  2. Jag är inte helt säker på det. Nu har jag inspekterat saker och ting noggrant. Motorn är en TMD40C vad C:et i fråga innebär vet jag inte men att det är en TMD är ju utan tvivel. Och det sitter ett drev på inget backslag. Nu verkar jag ha iallafall delvis löst problemet. Jag hoppade i plurret och kände på både sjövatten intag- och uttag och det verkade vara fritt flöde. Impellerhuset blir svalt med en gång. Däremot var det ett helsike att spänna remmarna. Jag tryckte med en tumstock och fick det till strax över 2cm. Så efter mycket om och men blev det spänt så det knappt gick att trycka 1 cm. Efter kontroll av sjövattenfilter och alla slangar jag kom åt tog jag en provtur och runt 6-7 knop låg tempen stadigt på 75. Vid planing strax under 3000 varv låg tempen stadigt på 90. Så lite högt där ändå. Jag skulle vilja ha runt 90 vid 3200 varv. Men jag misstänker att växlaren behöver rengöras ordentligt. Men för tillfället är problemet löst. Tidigare så pendlade tempen mer och tempökningen kom nästan samtidigt som gaspådraget. så är det inte längre, nu känns ökningen mer stadig. Delvis kan nog problemet även avskrivas på grund av okunskap. Jag hade ju inte fattat att man kan dra av på gasen lite efter att man fått båten i planing. Jag tackar för alla tips! det blir nog en ny tråd i höst när växlaren ska demonteras.
  3. Har du något tips på hur i helsike man tar sig dit? Jag försökte följa sjövattenintaget till drevet men det var stört omöjligt att se var det gick ut. Måste man anlita en rysk gymnast eller dylikt för att komma åt?
  4. Nej inte axel det är en TMD så det är ett 280 drev.
  5. Mycket bra svar och jag tackar för dessa! Jag har suttit och letat efter sprängskisser på rätt värmeväxlare då jag upptäckte att jag saknar externt expansionskärl i plast som alltid visas på bilderna. Tillslut hittade jag den. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-90-18492.aspx så ser min värmeväxlare ut och frågan är ju då. Var i helsike sitter termostaterna? På andra modeller verkar det ju bara vara att skruva ur dom? Jag lyckades få tag i killen som mekat med motorn tidigare som sa att han egentligen inte jobbar med båtmotorer utan han jobbar med jord- och skogsbruksmaskiner men eftersom han skötte säljarens övriga maskinpark pysslade han med båten också. Han uppgav att säljaren var en vansinnigt försiktig herre som i princip inte varit ute med båten de senaste 5 åren (p.g.a sjukdom inte båtens sjöduglighet=). Topplockspackningen hade bytts för att man upptäckt saltkristaller i kylarvattnet och han ville vara på den säkra sidan (vad detta innebär vet jag faktiskt inte). Men som exempel på försiktigheten så renoverades insprutningspumpen, ny startmotor, ny generator, byta av alla tändstift samt renovering av wellasvärmaren precis innan försäljningen samt att säljaren bjöd på kostnaden att traila båten och slog i full tank på 200l. Vilket i praktiken innebar att han nästan betalade mig för att bli av med båten. Det får mig att tro att han inte undanhållit några kända fel för mig. Även mekanikern poängterade att det var en väldigt välskött motor med lite slitage. Mekanikern som då inte är båtmekaniker gissade på termostater, remmarna eller värmeväxlaren. Men då är han förmodligen inte så insatt i just sjövattensidan.
  6. Nu har jag varit och testat. Impellern såg jättefin ut men jag bytte ändå. Jag kollade sjövattenslangarna där jag kom åt men kunde inte se något märkligt. Det enda jag reagerade på var att remmarna verkade slappa. Inte katastrofalt slappa men ändå slappa. Jag tog en tur efter att jag bytt impellern och läget är oförändrat. Den håller sig strax över 90 runt 2600 varv. Går man över börjar tempen stiga och drar man av sjunker den. Men då går den i 9 knop och det är bit kvar till planing. vad är nästa steg?
  7. Förmodligen finns en avstängningskran. Jag ska ner till bryggan senare idag då har jag ett litet program att köra igenom. Sjövatten sidan samt byta av impeller kontroll av filter och slangar. Sen tar jag en tur och ser om det har bättrat sig. Annars får jag gå vidare med sötvattensidan. Jag uppdaterar senare.
  8. Den bör ligga en bit över vattnet vill jag minnas. Jag ska ner till båten och kolla lite imorgon. Jag tar en sväng förbi biltema och köper en ny impeller också, det är väl inte fel att byta oavsett. Men jag tror att jag ska ta mig en rejäl titt på hela sjövattensidan och se så att slangar och allt ser sjyst ut. Kanske även tar ett dopp för att se hur det ser ut vid intaget. Båten ligger på östkusten. Funkar inte det får jag ge mig på termostaterna. Oljan ser iaf jättefin ut.
  9. Tyvärr fick jag inget vettigt svar på den frågan. Utan det var mer i stil med "mekanikern sa att motorn hade gått väldigt få timmar" här har jag ingen anledning att misstro säljaren för han var lantbrukare och hade sin jordbruksmekaniker till båten också och det verkade som att både säljaren och mekanikern aldrig skulle blåsa någon. Men jag bad han skriva en lista på vad som gjorts med båten och där skrev han att impellern bytts var 3-5 år. Och det har jag förstått ska vara alldeles för sällan? Men hur funkar det, kan jag bara skruva bort locket och byta impellern nu när den ligger i? eller kommer det forsa ut sjövatten då?
  10. Hej forumet, jag är ny ägare till en Nordic 79 med en tmd41a. Och även ny på forumet. Båten är från -80 men motorn är nyare en så. den sattes in 2014 och hade då ganska få gångtimmar. Topplockspackningen i motorn byttes 2016 och den har blivit regelbundet servad. Jag köpte båten av en mycket försiktigt herre som sa att han hade marschat i 2600 varv. Efter att ha kört båten ett par gånger och läst motorns manual tyckte jag att det verkade konstigt. Då båten då går i 9 knop och inte planar. Manualen rekommenderar ett marschvarv på 3200. Detta provade jag i helgen när vi var ute och kom då upp i planing runt 15 knop vilket är vad båten och motorn är tänkta att göra. Efter ca 30 min i denna fart börjar motorn koka. Efter kort badpaus mitt i kalmarsund (som tur var visade sig vädret från sin bästa sida så inga sura miner). Så fyllde jag på med vatten och höll jag mig runt 2600 varv låg tempen på 95. Drog jag ner sjönk tempen tämligen direkt och drog jag på steg den lika fort. Min fråga är då vad kan vara fel? Det kan väl inte vara bra för motorn att inte arbete i det varvtal den är avsedd för? Eller kan marschvarvet "sjunka" med motorslitage? För egen del känns det främst ganska dåligt för bränsle ekonomin att gå så tungt i vattnet. Båten ska ha blivit rejält servad och genomgången innan köp men det kan ju förstås vara falskt. Enligt manualen så kan felet även ligga på sjövattensidan eller impellern. Min egentliga fråga är, vad kan jag riva bort i båten utan att det börjar forsa vatten i motorrummet? Kan jag öppna impellerhuset och kolla, eller lossa slangar på sjövattensidan utan att det rinner in vatten? Eller finns det något smidigt sätt att tömma? Jag har hyfsat händig men just båtar är nytt för mig =)
×
×
  • Skapa nytt...