Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Slit

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Slit

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fick ni tag i någon manual? Jag skulle också behöva en. Fråga inte varför :-))
  2. Oj. Ska man berätta det?. Hur klantig man är 😅. Men ok då. Alla gånger har kapten fått dra ner byxorna och badat. Första är klassikern. Ankarlina i propellern. ( Inte utombordare) Andra gången. Brytpinne. Fick troligen stryk vid första incidenten. Tredje gången den värsta lyckades jag vid kraftig sidvind få in en båt grannes aktertamp mellan köl och roder. Och där satt jag. Då är man glad att man är ensam vid bryggan ☺️. Måste ha varit en syn.
  3. Jag vill absolut inte påstå att jag kan segla.däremot brukar jag förr eller senare kunna komma dit jag vill. Nybörjare som vi är så händer det nästan varje gång några tokigheter. Jag brukar ibland titta på Sjöräddningssällskapets sida och se vad som händer på sjön. Och jag har 3 gånger bara i år lyckats reda ut saker som andra medlemmar ringer efter hjälp för. Då känns det skönt att man inte är värst. Å andra sidan var det kanske de som gjorde rätt.med tanke på säkerhet. Men en del verkar vara väldigt snabba att ringa efter hjälp.
  4. Jag tackar för alla råd och tips. För det första kan jag nog bara konstatera att Furioson är ganska annorlunda än andra konventionella segelbåtar. Jag har visserligen telltales på förseglet, men har ingen möjlighet att se dem så länge jag inte går för om masten annars är det i princip alltid dolt bakom storseglet, jag får försöka lyssna mig till vad det gör. Sen är det nog så att det inte är det enklaste att börja segla i innerskärgården, där det ofta är skiftande vindar och mycket grund och stenar. varför det ofta är topografin som avgör på vilken bog man seglar och inte vad man vill. Trimma segel hinner man sällan innan det är dags att slå eller i alla fall svänga. Sen är det väl så att båten är långt ifrån optimalt utrustad, inga färdiga rev, inget mantåg osv. Till exempel är ju bommen lika lång som sittbrunnen + lågt flush däck, så släpper man seglet utan att haka upp det så har besättningen både bom och segel i knät. Det är nog bara ut och öva som gäller och försöka hitta förbättringar på båten med tiden. Förhoppnings vis kanske vi kan få lite lugnare vindar i slutet av sommaren. Det är tråkigt bara när övriga i besättningen sitter med tårar i ögonen och vill åka hem för att det är läskigt, då försvinner i alla fall min lust att fortsätta. Hoppas ni alla får en fin sommar.
  5. Kan försöka förklara vad jag menar med klapprande segel. Förseglet får jag ofta klapper/fladder i det vill ofta leva sitt egna liv, lyckades förstöra akterliket på ett av seglen förra året när jag desperat försökte få linlåset att greppa(ja seglen är gamla och säkert slut) Ofta när man slår kan det också bli ganska mycket fladder innan seglen får vind igen, och det är naturligtvis inte bra för seglen, och andra i båten blir skrämda av ljudet. I storseglet får jag ibland ett fladder i framkant nära masten när det blåser för hårt och jag måste släppa på skotet, så ifrån förmycket lut går man till ett smällande segel, kan möjligen bero på att båten saknar kick, skotar jag hem lugnar det ner sig, men då blir krängningen för stor igen. Också när vi ska ta ner segel blir det livat. när vi går upp mot vinden får vi kraftigt slående segel och då vi saknar dirk, brukar jag haka upp bommen i en tamp i akterstaget, detta ska man försöka göra samtidigt som bommen sliter fram och tillbaka., blir en del brottande om vinden kommer från alla möjliga håll, vilket det ofta gör när man bestämmer sig för att gå för motor. Storseglet är lösfotat vilket kanske också bidrar till att det är benäget att fladdra mer. Hoppas det förklarar en del.
  6. Fråga konstruktören, ingen aning om varför men tydligen gjordes de så.
  7. Är det verkligen lättare med större båt? eller blir det bara mer av samma, större segel med mer kraft,högre fart, djupare köl med större risk att stöta på grund, längre väg från rorkult när man måste justera saker. Dock förstår jag att försegel på rulle måste underlätta en hel del.
  8. Jo jag har försökt segla för bara försegel men det är väldigt litet, jag har fler men det jag använder mest är nog typ 110% Genua på futtiga 7m2 När storseglet är på strax över 20m2 Bommen är ju hela 4.10 i infällt läge och det på en 25fots båt. Förseglet brukar också leva sitt eget liv jag får sällan någon bra ordning på det, skulle antagligen behöva en spirbom, men då ska man lista ut hur det fungerar också :-)) Det finns någon typ av revsytem på båten som jag ej fått till och ingen jag frågat har lyckats lista ur hur det ska riggas. men jag har en avlastare märkt Rev1 så det ska gå på något sätt, finns 2rev i seglet. Skulle behöva lugnt väder så jag kan resa seglet vid bryggan och testa mig fram men det har en förmåga att alltid blåsa när jag är där, men tillslut ska jag nog lösa det.Kan nämna att det tog mig nästa hela förra sommaren innan jag förstod att uthalet består av att man drar isär bommen som är teleskopiskt, seglade en hel del med rejäl buk på seglet :-)).
  9. Jo tack, har tittat på andra båtar, var väldig nära att köpa en Arabesque 32 i våras men olika omständigheter gjorde att det inte blev någon affär. Är även lite sugen på någon motorseglare Typ Albin 82 eller Parant. Men som det är nu får jag nog leva med min Furioso ett tag till. Hade ingen aning om att det var en så pass udda båt när jag köpte den, och tidigare ägare hade aldrig seglat den, bara gått för motor så där finns ingen hjälp att få.
  10. Medoch13. Jo jag försöker släppa ut bommen men då jag saknar kick blir det minst sagt lite svajigt
  11. Tack för svaren. Segla Furioson med endast försegel är inte lätt då det är väldigt litet i förhållande till Storseglet. Tror det är en 2/3 rigg med ovanligt stort stor segel. När det friskar på brukar jag försöka släppa på storskotet om jag hinner. Men då det saknas kicktalja(går nog inte heller att montera med tanke på bommens låga infästning + att bommen är teleskopisk)så lyfter bommen rejält och segel formen blir allt annat än optimal. Det saktar dock upp båten. Jag ska inte säga att vi får släng gippar hela tiden men det är i alla fall inte ovanligt. Kan säkert bero en hel del på koncentration. Men då vi seglar i Östgöta skärgården. Känns det som att 90procent av uppmärksamheten sitter på plottern så att vi inte kör på grund. Revsystemet har jag inte fått ordning på vilket gör att vi ytterst sällan har revat. Tror bara någon som seglar eller har seglat Furioso förstår hur det ska riggas. Andra egenutnämda experter har misslyckats 😁
  12. Slit

    Kaosartad segling.

    Är en " lycklig" ägare till en gammal segelbåt (Furioso). Är inne på andra säsongen nu. Och varje gång vi är ute blir det någon typ av missöden och draman. Om jag inte lyckas få till en lugnare segling vill nog inte fru och grabb följa med längre. Då de tycker det är otäckt. Första frågan. Är alla mindre segelbåtar oroliga. Dvs klapprande segel. Kraftiga lut vid kastvindar osv? Behövs inte speciellt hård vind innan båten börjar luta kraftigt. Och när vattnet börjar närma sig relingen. Då brukar familjen vilja vända hem. Samtidigt ser jag andra båtar som ser ut att ha det betydligt lugnare.. vad jag vet att jag behöver göra är att få ordning på revsystemet( väldigt speciellt på båten ,tar det i en annan tråd) och montera preventer( bombroms) då vi ofta får släng gippar vilket är extra otäckt då bommen sitter lågt. Vad kan man mer göra för att lugna ner båt och segel. Känns onödigt att ha en segelbåt om man vill inte kan vara ute i måttlig vind. Tack på förhand - Oerfaren seglare-
×
×
  • Skapa nytt...