Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Graniten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    98
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

23 Expert

Om Graniten

  • Placering
    Kapten

Profile Information

  • Plats
    Värmland

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds 628 mid-c med Honda 115hk & en fin gammal Smögen 45 med en Honda 8hk

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har tyvärr inte fått något tydligt svar på frågan faktiskt…
  2. Håller med om att 2hk inte är så mycket, men… …en effektökning på 25% kanske märks? 😉
  3. På min Honda bf8 är den enda skillnaden jag hittat mot en bf10 en strypbricka mellan förgasare och cylinder. Har du kollat vad som sitter där? 🙂
  4. Hej, Har en Honda bf8 (2018) och försöker få bekräftat vad som skiljer den mot en bf10? Den tekniska specifikationen är ju identisk mellan de båda. Det jag hitta på min motor är en svart plastbricka mellan förgasare och insug som är delvis täckt, dvs. den har inte samma diameter som varken förgasaren eller insuget utan är tydligt mindre. Vet någon om det finns något annat som skiljer dem åt eller om detta är det enda jag behöver byta för att få två extra hästkrafter? 🙂 Tack på förhand!
  5. Wow, tack! Ska pröva det Nu lyckades jag få med bilden på motorplattan (nedan). Får man fråga vart du hittade sprängskissen?
  6. Ok, tack. Detta är inget jag känner till... Av ngn anledning kan jag inte ladda upp bilder, men serienummret är BAAJ-1706209 och det är en BF8D med ett J stämplat i en fyrkant (antar att det är årsmodell). Vad funderar du på!?
  7. Tack för svar! Jag har kollat att pumpa på blåsan och det finns inga tecken alls på sprickor eller liknande på bränsleslang, etc. Har bytt filtret. Allt ser och känns helt nytt. Får inte känslan att det beror på att förgasaren inte får tillräckligt med bensin. Det konstiga är att när jag gjort rent förgasaren så märker jag skillnad från något sämre till det tillstånd jag beskriver ovan. Dvs. bättre men långt ifrån bra. Detta har gjort att jag (felaktigt?) dragit slutsatsen att det är förgasaren som på något sätt är boven...
  8. Hej, Förra hösten köpte jag en Honda 8hk från 2018 som inte ens varit sjösatt. Den köptes av en äldre herre som hade planerat att ha den på den segelbåt han planerat att renovera och göra sjöduglig. Till slut tror jag tyvärr han fann uppgiften övermäktig och beslutade sig för att skrota båten och därmed även göra sig av med motorn. Motorn ser/ är såklar helt oanvänd, men vid provstart i balja märktes att motorn inte gick helt rent. Detta antog jag var pga att ägaren haft samma bensin i dunken under tre år och även startat motor en eller ett par gånger per säsong i baljan. Utan att någon gång tömma förgasaren på bensin. Detta bekräftade ägaren. Motorn gick ändå rätt ok under försommaren men började efter kanske 15 timmar gå sämre och sämre... jag har därefter försökt göra ren förgasren tre gånger, varav två med ultraljudstvätt, men utan att få den att gå riktigt. Bör tilläggas att jag endast är lekman. Motorn startar direkt när automatchoken går i men stannar sedan efter ca 30 sekunder (när jag uppfattar det som att choken stängs av). Är sedan svårstartad men går att "lirka" igång med småjuckande gaspådrag och kan sedan hållas igång på på det sättet vid ganska högt varv under ett par minuter. Efter det går det sedan att släppa av på gasen igen och ha den på tomgång. Efter detta så går motorn fint på tomgång och alla(?) varvtal, men den "motar" innan man kommer till önskat gasläge. Om jag ger snabb och relativt mycket gas direkt från tomgång så dör den tom. helt. Finns det någon här ute med mer erfarenhet än mig som kan ha en aning om vad felet är samt hur jag bäst åtgärdar vore jag hemskt tacksam Jag är nu även inne på spåret att helt enkelt köpa en ny förgasare för att bli av med problemet, men det svider såklart lite och känns onödigt. En annan fråga jag har som är kopplat till ovan är om någon vet vad som skiljer en Honda 8hk från en 10hk? Är det endast förgasaren skulle man ju isf lika gärna kunna köpa en 10hk om det skulle komma till det. Tack på förhand!
  9. Hej, Vill bara kort återkoppla att iaf jag inte kunde se eller märka av någon som helst negativ påverkan av att båten stått kallt över vintern. Naturligtvis plockade jag ur alla dynor, tampar, etc. som kan samla/ suga vatten men märkte heller inget på stolarna. Även motorn startade direkt och gick som vanligt från första sekunden så vitt jag kunde höra. Tack alla ni som delat era erfarenheter och åsikter. För egen del blir det definitivt kallförvaring över nästa vinter också. Men förhoppningsvis så har vi några riktigt varma härliga dagar kvar tills dess
  10. 1000 tack alla för era delade uppfattningar och erfarenheter Jag förstår så klart att det inte finns ett enda svar på denna fråga men det verkar ändå som att många båtägare med erfarenhet förvarar båten utomhus under vintern. Och att det dessutom inte verkar finnas någon samlad erfarenhet av att saker på båt och motor skulle fara illa av att just förvaras kallt. Detta hjälper mig i mitt eget ställningstagande och jag känner mig nu mer trygg än innan med att förvara min egen båt kallt. Återigen: 1000 tack för att ni delat era åsikter!
  11. Hej! Jag undrar om det finns någon konsensus bland Forumets medlemmar gällande vinterförvaring av motorbåt?Frågeställningen jag har är om det verkligen är värt pengarna att betala för en varmförvaring under vintern? Jag är själv är relativt oerfaren gällande ämnet, men beslutade mig i år för att låta en märkesverkstad vinterkonservera min motor och låta båten stå inomhus fast kallt. Jag tyckte helt enkelt att de 10 000kr det skulle kosta att ha båten stående varmt var för mycket pengar. Men nu funderar jag en del kring detta och undrar vad de främsta nackdelarna är med att låta båt och motor stå kallt? Om det är av betydelse så gällde det i mitt fall en Ryds 628 mid-c med en Honda på akterspegeln. Hur resonerar ni? Tack på förhand :)
  12. Det var kul att höra, du kommer garanterat bli nöjd! Det är iaf jag :)
×
×
  • Skapa nytt...