Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Nimbusboat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Nimbusboat

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Okej, så det räcker för det? Och då gäller även att borra upp de hålen lite och sedan fylla igen med spacklet?
  2. Kan det fungera att spackla med Glasfiberspackel Plastic Padding? För de mindre hålen, mindre än 10mm i diameter?
  3. Hej på min båt en nimbus 2600 finns det några skruvhål och hål för gamla genomföringar, i taket brevis gösstaken Hur lagar jag dem bäst/enklast? Går det att spackla för dem? De flesta kommer jag åt också från undersidan.
  4. Hej, det ser ut som att vi har likadan axeltätning. Vi har fyllt på olja flera gånger nu under semestern men det fortsätter försvinna. Inte varje gång vi har åkt men kanske varannan. Vet ni vad som kan vara fel. Bifogar bild på hur den ser ut. Bakre slangklämman är helt lös och borde tas bort?
  5. Jag har också en nimbus 2600 och bytte i år ut kylskåpet till ett nytt Fick in ett CRE-50 https://www.seasea.se/kyla/kylskåp/marinkylskåp-46-liter-dometic-cre-50 Fick lov att ta ur ca 5mm x 15mm av trälisten som sitter i överkanten av skåpet där kylskåpet sitter för att få in det. Upplever att det är mycket strömsnålare än originalet. Förut hade vi problem efter en natt. Nu är batterierna i bättre skick längre
  6. Tack för hjälpen! Att koppla bogpropellern till startbatteriet måste väl vara okej? Eftersom när bogpropellern används är även motorn igång.
  7. Okej, det kanske är enklare då att ha en laddare till förbrukningssidan och en till startbatteriet. I dagsläget är det 1 laddare till startbatteriet (1st 80 ah batteri) och 2 st till förbrukningssidan (3st 80ah batterier)
  8. Hej, Tack för en intressant tråd. jag tycker att elschemat ser ut så som jag vill göra i min båt. om jag ska koppla in 220v batteriladdare samt bogpropeller är det lämpligt att göra det via startbatteriet enligt bifogat schema som bygger på det schema som är länkat tidigare i tråden?
  9. Tack för input har kört med motor nu i 2dagar 4h+ per dag samt ca 1h landström. Nu verkar batterierna vara fulla. Upptäckte också att kylskåpet stod på max, nu är det inställt på min förutom när vi har motorn igång.
  10. Ja helt solig. Den har varit mer eller mindre fri från skugga hela dagen. Har flyttat runt den för att hindra att gösstaken skuggar. Ligger horisontellt på taket. Visade 2.6A som mest vad jag såg under dagen(kollade bara då och då), från regulatorn till batteriet.
  11. Det är en MPPT regulator https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Sommarkampanj/El___Laddning/10A_MPPT_REGULATOR_DISPLAY_PLUS_SOLARMARE?id=06770 Ska testa med växelspänning!
  12. Tack för svar och en väldigt bra förklaring! Då borde batterierna bytas har 3x80ah varav ett av dessa köptes i höstas. De andra två vet jag ej när de är införskaffade. Den enda förbrukningen vi har är kylskåp och vattenpump som stängs av mellan gångerna pga läckage någonstans. Idag har solcellen laddat 20ah enligt regulatorn sedan klockan 0900
  13. Men borde inte spänningen som batterierna laddas med framgå någonstans? För när motorn startades så gick spänningen över 13v
  14. Hej Vid solsken nu ger min solcell på 55w 1.4A och 16.6v enligt regulatorn display. Mäter jag vid regulatorn med multimeter visar det lika värde. Regulatorn visar batterispänningen till 12.7v (körde motorn nyss för den var 12.4v innan.) Borde inte spänningen från regulatorn till batteriet vara högre? Solcellssidan 16.6v och batterisidan av regulatorn 12.4v
  15. Läst igenom den tråden och fick inte svar på min fråga. Men tänkte lite själv och kom fram till att det går bra att skarva på en grövre kabel eftersom spänningsfallet räknas över hela kretsen. Det blir ett visst spänningsfall över den tunna kabeln och sedan ytterligare spänningsfall över den grövre. Som att räkna spänningsfallet över två eller flera motstånd
×
×
  • Skapa nytt...