Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

JanSvan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om JanSvan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack alla! Skamligt att erkänna, Jag har en multimeter, men inte tillräckliga kunskaper att hantera dess finesser. Ska djupdyka i manualen för att mer aktivt kunna använda den för att spåra orsaken till nu avhjälpta akuta problem. En enkel spänningsmätare för batterierna har jag i regulatorn till den bärbara solcellspanelen, när panelen kopplas från.
  2. Tack, ska kolla spänningsskillnaden! Vad är "för hög" spänning? Båten ligger vid brygga utan el, därför brukar jag ladda även startbatteriet. Kanske onödigt, men har velat vara säker på tillräcklig startspänning, vilket således misslyckats...
  3. Hybrid, Eftersom batteriet ligger långt från motorn anslöt jag starthjälpen direkt till batteriets båda poler. Efter anslutning tryckte jag på en startknapp på starthjälpen. Kan det ha skadat batteriet eller någon del i systemet?
  4. Tack för råd och kommentarer! Vid byte till förbrukningsbatteriet gick startströmmen fram. Läge således att köpa nytt startbatteri! Men svårt att förstå att ett 2 år gammalt startbatteti (Varta) ska vara slut. - Kan min kontinuerlig inkoppling av solcellsladdning när båten inte används skada batteriet? - kan laddningsreläet vara skadat och orsaka urladdning? Hur kollar jag att reäet funkar?
  5. Efter startsvårigheter för min Johnson 90 hk 2-takt, fick jag igång motorn med lånad shockstare. Därefter går inte strömmen fram till startmotor och tilt. Har kollat 20 A säkring på motorns vänstersida. Kan det finnas en annan säkring eller någon annan del som skadats av starthjälpen?
×
×
  • Skapa nytt...