Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Nillok

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nillok

  • Placering
    Kadett
  1. Idag när jag åkte hem från en ö 12distans så hände samma grej efter ca en halvtimme. Börjar bli riktigt less men hoppas på att det är remmen som behöver bytas/spännas.
  2. Problemet kvarstår.Har inte kunnat montera borta anslutningen i tanken. Har en fundering på om det kan ha att göra med bensinpumpen? Den drivs, som jag förstår det, av samma rem som vattenpumpen, remmen känns kanske lite lös, kan det vara så att den får tillräckligt med bränsle men sen efter ett tag (typ 30 minuter) när remmen blivit varm (?) så slirar den när det är för högt varv? Hur spänner jag den remmen, nån som vet?
  3. Intressant, var ner kollade i båten idag men det verkar stört omöjligt att skruva loss själv genomföringen till tanken det går liksom inte att komma åt den. Kanske går från nått annat håll än själva morrummet, får kolla upp det.
  4. Lovade att återkomma efter test och vi har nu varit iväg på en del turer och det har funkat bra så det var det enkla felet med den blockerande slangen. Men i helgen fick jag lite problem igen. Jag hade halvtank (inte bensin sen i vintras, har tankat sedan dess) så åkte in och tankade fullt. Efter ungefär 15 Nm så börjar motorn gå dåligt på marschfart (21 knop), varvet droppar. Jag drar ned på gasen ligger på 7-9 knop och då går den ok. Ökar farten och samma sak händer. Kompisen som är med säger att har samma problem med sin båt men att detta har slutat efter att han har börjat ha i stabilsator vid varje tanking. Sagt o gjort, jag hade med mig en dun stabil som vi pytsade i efter instruktioenrna, körde lugnt ett tag försökte dra på men ingen skillnad. Försökte igen efter 20 minuter men ingen skillnad, gick in i natthamn. Dagen efter startar motorn fint och jag kör hem, kan utan problem åka i marschfart (tycker dock att varvtalet är lite högre än normalt men varvräknaren kanske inte är helt 100), inga tendenser till varvtapp. Kan det varit "dålig" bensin eller vatten i bränslet eller vad tror ni? Funderar på att det kanske kan vara igensatt bränslefilter, men vad jag vet så har jag bara ett filter (som ser ut som ett oljefilter) och det är bytt inför. säsongen, kan det finnan nått annat filter innan bränslepumpen?
  5. Tack för infon. Idag startade den utan gas så den kanske är lite gladare när den kommit i vattnet Jag återkommer med info senare efter provtur.
  6. Tror jag kan ha hitta felet. På första bilden så ser ni att en slang korsar gaswiren. Denna slang är inte på samma plats på nästsista bilden då jag tagit av flamdämparen. Jag tror denna slang blockerade gaswiren/armen för jag kunde inte ge riktigt full gas. När jag monterat ihop allt och stoppat motorn så provade jag med att ge full gas med motorn avstängd och växel i och då gick reglaget i botten. Ska test köra i veckan, återkommer efter förhoppningsvis skamsen men lycklig
  7. Japp, jag bytte ett stift i taget för att säkerställa detta. Jag ska fixa en bild, återkommer.
  8. Sedan i höstas så har jag bytt olja, oljefilter, bensinfilter och tändstift. Tändstiften är samma som satt i höstas. Jag provstartade på land, den var lite seg o få igång, fick köra med startgas. Men sen gick den fint. I helgen sjösatte jag och när jag skulle starta så var den lite kinkig igen, fick köra med startgas igen o den gick igång. Fick upp värmen bra innan avfärd. När jag puttra iväg och skulle öka farten så fick jag inte upp den över 2,400 varv fast reglaget var på max. Jag funderade på om det kunde vara fel på Tändstiften eller avståndet på dom. Jag kollade på drev.se o då skulle det vara 1mm men jag har nu mätt dom nya och dom har 0.7mm dom gamla har mellan 0.7-0.85 så det känns I te som om det kan vara det eftersom den gick bra i höstas. I manualen är det en annan sorts stift och avstånd 0.9. Annat jag har funderat på som det kan vara: - soppan. Jag tankade fullt i höstas och hade I konserveringmedel så det borde inte vara det. - gaswiren. Men borde inte det märkas vid lågt gaspådrag också? Hur skulle den kunna ändras över vintern? - nått problem med chocken (om jag har nån sån). Kan det vara så att chokem ligger på hela tiden och när jag sedan ger fullgas så varvar inte motorn upp? (Enligt flödesmätaren för bensinförbrukningen så låg den på rimlig nivå för det varvet) - när jag satte tillbaka gnistskyddet efter att ha sprutat in startgas kan jag ha klämt nått som låser choken eller hindrar gaswiren att rör sig helt? Tacksam för svar/förslag.
×
×
  • Skapa nytt...