Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Toltorpstrollet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Toltorpstrollet

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Aha - bra tips - tackar. Du har säkert rätt - med erfarenhet lär man väl kunna känna om kompen är tillräckligt. Känns bara så gött att kunna mäta upp och veta... antagligen säger det mer om mig än om motorn:)
  2. Åh - tror du att jag kan få hyra/låna dom av dig och byta hylsan? Yes - jag ska lämna in spridaren till en verkstad som ska ligga ut mot Björlanda Kile (vet inget om den - tar gärna emot rekommendationer om andra ställe) - själv bor jag i Mölndal. En ny spridarspets står oxå på önskelistan:)
  3. Aha - superfina filmer - smart hur har knackar sina egna kopparbrickor:) Tack för tipset!
  4. Jo - får jag inte tag i verktyg får det väl bli så... Vill gärna byta hylsan när jag ändå har spridaren ute (en är säkert lite harig - läs; oerfaren, som tänker att det inte blir tätt om inte alla packningar och sånt är helt nya) och varken spridaren eller gamla hylsan ser särskilt fräscha ut:)
  5. Hej hej alla Min dotter köpte nyss en ganska risig (men våldsamt charmig) Amigo 231 med en lika risig VP2001 i. Nu har jag lyft ut den och vill ge den en liten genomgång... Efter en del bök har jag fått ut spridaren och vill göra ett kompressionsprov - då behövs en adapter, och därefter ngr andra specialverktyg för att få i ny hylsa... Kanske finns det nån här som har och som jag kan köpa/hyra/låna av...?: - en adapter att mäta kompression (kanske TU-15-18A - passar visst även andra VP MD, ngr Yanmar, stora gamla Cummins C Serie och kanske ngr till) - en utdragare för spridarhylsa (verkar heta 884811-1), - ett uppdorningsverktyg för spridarhylsa (884823-6), - ett dorn för montering av ny spridarhylsa (884557-0), samt - två st. styrpinnar för cylinderblock (884840-0) Helst här på västkusten nånstans men grejerna går väl iofs att skicka oxå... Vänliga hälsningar Lasse
  6. Yes - härlig kille med härlig dialekt i filmen:) Jag tänker att det kan vara gummihylsan då möjligtvis som inte riktigt tätar... får väl beställa en ny och testa...:)
  7. Javisst - jag har gjort precis det - och ung. så mkt vatten kom ur pumpen som i filmen. Men är det verkligen tillräckligt? Ser lite fjösigt ut tycker jag men det kanske ska räcka? Men då fattar jag å andra sidan inte vad som annars kan vara fel. Absolut inget vatten kommer upp till motorn...:(
  8. Javisst - jag har gjort precis det - och ung. så mkt vatten kom ur pumpen som i filmen. Men är det verkligen tillräckligt? Ser lite fjösigt ut tycker jag men det kanske ska räcka? Men då fattar jag å andra sidan inte vad som annars kan vara fel. Absolut inget vatten kommer upp till motorn...:(
  9. Yes - ibland kan även en killgissning vara rätt - som Freud brukade säga...:) Men vad kan vara felet då?
  10. Hej alla kloka... Här kommer ett favoritämne... som i alla fall jag går helt vet på... men antagligen finns det nån smartare än jag här...:) Det är en 4hk Parsun - fin, bara ngr år gammal men dåligt konserverad i fjol. Den startar och går fint men kyler inte alls. Vi har bytt impeller trots att den gamla såg felfri ut. Vi har kört med borrmaskin och sett att det kommer ett 2-4 cm vattensprut ur pumpen. Gummihylsan mellan pumpen och kopparröret verkar sitta rätt vi har blåst genom röret och känt att det inte var ngt stopp. Uppe i motorn är allt torrt - inget vatten kommer ens upp dit. Haft den i djup tunna (gjutrör - smart, om jag får säga det själv:) men det hjälper heller inte. Min killgissning: Trycket (2-4cm) ur pumpen borde bli högre även om borrmaskinen antagligen inte gjorde mer än 1000varv/minut... vad kan sabba trycket men ändå pumpa igenom en del vatten...? Varma, men just nu aningen frustrerade hälsningar. Lasse
×
×
  • Skapa nytt...