Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Henrik_r83

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Henrik_r83

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har precis kollat termostaten i kastrull och mätt vid vilken temperatur den började öppna. Öppnade vid ca 65 grader så den verkar fungera. Någon som har något mer tips på vad man kan kolla när skvallerstrålen och motorblocket blir väldigt varmt? Vad ska det vara för temperatur i vattnet på skvallerstrålen och ungefär på motorblocket?? Har nu kollat termostat och impeller som båda fungerar.
  2. Impellern har jag kollat och den ser hur fin ut som helst. Vet du vad man skulle kunna kolla i nästa steg?
  3. Har en Yamaha 80 hk från 1989 där den nu efter vintern då den stått i garage har fått en dålig skvallerstråle vid körning med spolmuff. Har i alla år varit väldigt bra och kraftig stråle på den. Impeller och termostat byttes för 2 årsedan på den och den har inte körts alls mycket dom senaste 2 somrarna. Provade även att köra den i en plasttunna för att vara säker på att den fick ordentligt med kylvatten. Då blev skvallerstrålen mycket bättre men efter ca 5 minuter blev strålen väldigt varm så man brände sig på den och summern vid gasreglaget började tjuta. Tyckte även motorblocket kändes väldigt varm så man nästan brände sig på den. Jag undrar om någon har något tips eller erfarenhet hur man ska gå vidare med detta?? Hur varmt ska vattentemperaturen bli i skvallerstrålen och ska man kunna bränna sig på motorblocket när motorn varit igång på tomgång i ca 10 minuter? Tar tacksamt emot tips på detta och om någon har någon bra idé hur man kan komma åt och rensa kylkanalerna om det nu skulle vara i dom problemet ligger.
  4. Har en Yamaha 80hk där tvåtaktsoljan läcker ut från den nedersta förgasaren (se bild) och rinner ut i den svarta luftfilter behållaren. Motorn har nu under vintern stått upprätt i garaget. Oljan har även runnit vidare längre ner och kommit ut längs kanterna. Jag undrar om det är någon som har någon idé varför oljan rinner ut från förgasaren?
  5. Oljan som läcker ut är grönfärgad olja som är samma olja som finns i tanken i motorn. (autolube) Har inga problem med oljeförbrukningen under körning. Den sjunker normalt. Men däremot nu under vintern när motorn stått upprätt i garaget har ca 1,5 dl olja läckt ut i en behållare under motorn. Är ingen svart olja. Har väldigt svårt att lokalisera ifrån vart oljan läcker ut. Har du någon idé varifrån det vanligtvis kan läcka? Kan inte se att det är någon spricka i oljetanken.
  6. Har en Yamaha 80 hk autolube årsmodell 89 som läcker tvåtaktsolja. Oljan läcker ut nere vid propellern och även högre upp. Undrar om det är någon som har någon liknande erfarenhet av sådant läckage? Kan inte se att det verkar vara någon spricka i oljetanken. Har varit lite läckage i flera år och motorn fungerar för övrigt helt felfritt men det har nu börjat läcka ut mer olja under vintern. Tacksam för svar om någon har erfarenhet av något liknande.
×
×
  • Skapa nytt...