Tack, ville minnas att det var frågan om någonting sådant gällande hk, skönt att få det bekräftat från någon annan
En 40hk 4 taktare borde väl bra ersätta en gammal 35hk 2 taktare?
Tänkte faktisk föröka få vikten på motorn, men båten är vid sommarvillan som är långt borta, men får väl bli en utfärd nästa vecka 😌
Tänkte ändå köpa en badrumsvåg för att kolla vikten på båt+ trailer så som den är i dagens läge, inga sopstationer eller liknande nära tillhands ;/
Vi har endast haft den i vatten en gång sedan vi fick den, tyckte inte den låg alt för lågt vid tillfället, därtill har den tidigare haft en 50hk 2 taktera som jag antar var snäppet tyngre, finns även möjligheten att jag installerar batterier+ kylskåp i fören under pulpeten så blir antagligen vikt fördelningen jämnare.... känns nästan som om man borde sätta ut båten och testa med testvikter hur den blir... kanske tur att det inte värkar dyka upp is denna vinter..
funderingar har väl legat runt att köpa en ny motor (flesta gamla jag set på nätet kommer med fel) på högst 60-70 000kr sparar ju gärna om möjligt 😪
detta är allt lite som bröllops, samt 30 års present åt damen och mig.
Vi är på väg på båtmässa på veckoslutet för första gången, så får väl se lite på motorer även där men tar gärna tips från såna som har mer erfarenhet av olika märken och hur de håller genom tiderna.
såg tex på evinrude.com.au/Engines/40HP.aspx#enquiry-form
där står Alternator output 81 Amps Total/ 25 Amps Net Dedicated
Antar då att 25 Amps är det som är tillgängligt till laddning av batterier + förbrukare, gäller detta även under låg och hög belastning av en motor? nån som vet?
Skulle nog även varit intressant att veta hur mycket motorn som sitter på nu producerar.
Många jobbiga frågor hoppas man kan använda den kunskap man får här att hjälpa nån annan i framtiden, är Fartygs maskinist men dom här motorerna kan man inte mycket om, i denna stund