Jump to content
Sunday 11 April 2021

dentar

Medlemmar
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About dentar

  • Rank
    Kadett
  1. Den där proscraper gelplane är förbannat bra, har tagit halva skrovet på min båt nu på cirka 3 timmar (25 fot motorbåt) bladet som följer med är riktigt jäkla vasst och precis lika vasst nu när halva botten är renskrapad. Köpte till 2 extra blad för 389:- men blir att lämna tillbaka dom, skulle bladet som följer med mot förmodan börja bli slött så är det vändbart. Man får passa sig lite för kanterna på den sliter lätt med gelcoaten om man vinklar bladet det minsta snett
  2. Varför har det spruckit? hur stor är ytan du visar på bilden? det ser onekligen ut som mossa på bilden, har det stått vatten där? Att det "spricker under vintern" får en att tänka på frostsprägning vilket betyder att vatten finns under golvet, detta är inget man lappar över för då sker samma sak nästa gång det fryser.
  3. Att tappa 7 knop med slem och en och annan havstulpan låter väldigt mycket. Har själv en motorbåt på 25fot som gör 42knop vid iläggning och 39 i slutet av säsongen (med likvärdig distans/timmar per säsong som du hade) Mitt drev var väldigt täckt med havstulpaner vid upptagning, snålade med drevfärg därav.. Hur ser skrovet ut? massa gammal färg lager på lager som ger kratrar osv? du verkar ju ha målat om skrovet ett gäng gånger. Att kanske skrapa bort all färg ner till slät skrov kan göra skillnad för dig? Jag själv har "hyffsat slätt" skrov och spenderade 15 min i juni med att skrubba skrovet när vattentemperaturen begav sig, visst fanns det slem när jag plocka upp den. Ligger själv på västkusten, låter som det är något annat som spökar för dig än just slem på skrovet
  4. Eftersom ingen kommit med nån ide kan jag svara själv vad jag kommit fram som trolig orsak! Gick igenom mina anteckningar och såg att komproven jag gjort i vintras var innan jag bytte limporna. det finns ingen antydan på rost i dom nya limporna om man kollar på avgaskanalerna. Med en inspektionskamera (sån man kopplar till mobilen och sitter på en böjbar kabel) har jag kikat i cylinderloppet och där finns ingen antydan till rost, kan skymtas genom avgasventilen som är smått öppen på bilden. Att notera är att det finns gods i limpan som avskiljer dessa 2 cylindrar cirka 5cm upp, troligen likadant på den gamla limpan. Förmodligen därför läckaget bara drabbat en cylinder. Nytt komptest har gjorts, cylindrarna ligger mellan 140-150psi, denna på 119, gjorde en ventilinställning och fick upp kompet till 125, troligen behöver ventilen renoveras men med en sådan "liten" skillnad och bara på 1 cylinder kommer jag inte bemöda mig med det i vinter, oljan är dessutom fin så inga tecken på vatten där. Detta komptest har endast vart på kall motor, gör ett nytt i vår med varm motor och tar nytt beslut då, då även med leakdowntest. Jag har med andra ord förmodligen använt båten hela denna säsongen med detta fel, och den har fungerat ypperligt!
  5. Hej! Som synes i bild, 2ans cylinder på vänstersidan sett om man står framför båten och tittar akterut. Motorn är färsk/glykolkyld, avgas är saltvattenkyld. I vintras bytte jag ut knä och limpor mot orginal mercruiser då dom gamla började bli till åren. Inget tecken på läckage från packningar på dom nya. Då det är väldigt distinkt att ena cylinderutblåset är rostigt och det andra (dom sitter precis brevid varandra) är helt cleant så går mina tankar numera till att vatten tar sig in till den högra cylindern från motorsidan och inte avgassidan. I vintras gav komprov på denna cylinder 165 psi på kall motor, 140 på varm. övriga cylindrar ligger runt 130-140 varm som kall. viss avtapp på glykolvattnet har funnits men ej behövt fylla på under denna säsongen, jag har också en läcka på ena slangen i färskvattensystemet som är så liten att jag inte brytt mig om det, bytte glykolvattnet i vintras mot ny, den gamla var svart i färgen och efter prat med båtmekaniker var hans åsikt att den förmodligen bara var väldigt gammal.. har inget övertryck på glykolsidan under gång. Oljan är fin, inga tecken på vatten Med all denna bakgrundsinfo, vad tror ni kan vara anledningen till att vatten tar sig in till cylindern? mina tankar går till topplockspackning. brevidliggande cylinder har 130psi vilket är snäppet lägre än övriga cylindrar, men som bilden visar så finns inga tecken på rostangrepp där. har ni några andra teorier på vad jag bör kolla härnäst?
  6. Du får nog klargöra lite, Är det att den dör när du går från växel, dvs fram eller back till neutral, eller när du gasar i friläget på neutral och drar ner spaken mot tomgång? När du går från växel till neutral skall man vara ganska bestämd på mercruiser 3.0, smyger du försiktigt kan microbrytaren döda motorn förlänge och ja.. motorn dör. Är man bestämd och det endå sker så är det först: justera växelvire (youtube) fungerar inte det byter du nedre växelwire som går till drevet (smörj INTE upp den gamla) fungerar även inte det så byter du övre växelwire också. Till 99% kommer felet ligga i wirejustering eller nedre växelwire. Är det det senare, dvs neutral gas till tomgång, så lutar det mycket mer åt förgasarhållet, här har växelwiren ingen inverkan överhuvudtaget.
  7. du kan ju ställa dunken på badbryggan / höjd ovanför drevet för att få fall med blandningen ner till drevinsuget
  8. Ett alternativ är ju att skaffa en livflotte, tar inte mycket plats
  9. ja, för att nå stödlagret behöver drevet komma av, axeln på bilden ovan går igenom stödlagret
  10. Sotiga stift tyder sällan på vatten i cylindrarna, dom blir rena om det går vatten.. Testa ta ur stiften och köra startmotorn så kan du se om det spottar ut vatten ur nån cylinder. Annars är ett leakdown test ett bra sätt för att se om det läcker nånstans. Många gånger betalar verktyget sig självt istället för att börja byta delar som det inte är något fel på egentligen
  11. Har man en båt med några år på nacken så är det nästan krav på att kunna basic ellära om 12v system. Du beskriver att flera saker är utslagna, vilket med multimeter är väldigt lätt att mäta sig fram till hur långt strömmen tar sig innan det blir avbrott. För din plånboks skull rekommenderar jag dig att läsa på hur man mäter med en multimeter och löser detta problemet själv, inte bara för denna gången men det kommer hjälpa dig MÅNGA gånger i framtiden istället för att anlita någon som gör det åt dig. Multimeter har jag förövrigt alltid med mig i båten, alltid är det nåt elektriskt som strular..
  12. Alright, kan ju vara en brusten kabel eller något nånstans då, hursom så är ju tiltmätare inte en väsentlig del i båtåkandet, från start kör du med trim helt nere och när båten planar tiltar du upp "tills det känns bra" sen kan du finjustera tills båten går som fortast vid det angivna varvtalet, googlar du så kan man se hur båten skall bete sig när man hamnar i rätt läge så att säga är det givarna som är kassa så behöver dom bytas när båten står på land, dom sitter på drevet
  13. dentar

    WTF!

    Sätt denna videon 3-4 gånger, blir fortfarande lika sagolös.. ett sant mästerverk! Stackars mekaniker den dagen motorerna börjar bråka och det är dags att felsöka/ompacka dom 12 förgasarna! med mera haha
  14. när tändningen är avstängd / strömmen bruten, går mätaren ner till botten då? i så fall verkar nån av dina givare bråka, antingen helt felinställda eller dax för utbyte. Var ett par år sen jag bytte givare & minns inte exakt hur jag ställde in dom, men svarar du på ovan & nämner vilket drev det gäller så får du säkert vägledning av mer kunniga
  15. hur gamla är limporna? saltvatten eller färskvattenkyld? limpor slits och släpper rostflagor som till slut försämrar vattenflödet och i värsta fall rostar sönder inifrån så vatten tar sig in i motorn = rasad motor, är limpan så varm att du inte kan hålla på den så bör du inte köra motorn mer innan du tagit reda på varför, förslagsvis genom att demontera limpan & kontrollera kylkanalerna
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy