Jump to content
Wednesday 17 August 2022

BlancoJr

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About BlancoJr

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag löste det! Det var någon klåpare som hade skarvat matningen med en betydligt tunnare kabel... Tack för er input 👍
  2. Ok! Jag får koppa ner i luckan vid ankarspelet och rengöra alla kontakter för att försöka utesluta det i alla fall. Tack för dina svar 👍
  3. Testade faktiskt inte att mäta spänningen in när jag klickade, så det måste jag göra. Problemet är att kontaktorn är monterad i ett förvaringsutrymme 2m in bakom septitanken. Och kontakterna ut från kontaktorn är ordentligt isolerade. Så det krävs en blandning mellan Houdini och spindelmannen för att komma åt den... Men när jag mäter framme vid motorn så visar multimetern noll när jag klickar, och det finns ingen synlig oxidering vid motorns kontakter.
  4. Hej! Har problem med mitt ankarspel som slutat fungera och vore tacksam för tips. Det slutade fungera när jag skulle mata in det. Jag har en kontroll på instrumentpanelen och två "fotknappar" på fören. Kontaktorn klickar oavsett vilken kontroll jag använder och jag har mätt matningen in till kontaktorboxen som visar runt 13 volt. Men mäter jag direkt på motorn så visar den noll när jag trycker på knapparna. Jag tycker att det verkar orimligt att båda solenoiderna (ut/in) skulle gå sönder samtidigt, och det sitter ingen säkring mellan kontaktorn och ankarspelet.
  5. Ja, mittmotorn är alltid av när jag kör långsamt, vilket är det vanligaste. Men kan inte stänga av dom yttre för då har jag inget styrservo.
  6. Kan förstå att det låter onödigt med 3 motorer men förbrukningen i marschfart ligger betydligt lägre än flybridgebåtar. Runt 3.2l per distans. Funderar även på att gå över till fossilfri HVO-diesel i år.
  7. Kom på en sak nu.. Har haft lite elproblem, och när jag kör så visar mätarna ca 12v vilket är i lägsta laget för laddningen. Kan det påverka? Om jag har lite för låg laddning i mina batterier?
  8. Sunseeker Superhawk 48
  9. Tack! Det låter som att det kan vara dom du skriver, ska kolla detta. Allt fungerade när jag köpte båten, men det var efter vinterförvaring som det slutade fungera. Då gjordes en stor service på både drev och motorer.
  10. Hej! Mina drev går fint att hissa och sänka när jag ligger still, men när jag kör så kan jag bara sänka dom, inte hissa. Känns som att kraften inte räcker till då. Har 3 drev och samma sak med alla. Någon som har en aning varför? Borde det inte vara separata powertrimpumpar till alla drev? Känns orimligt att alla 3 får samma fel.. Är "standard" penta drev från 1999 som sitter på Kad44:or. Båten är 48 fot och väger ca 10 ton med diesel/vatten mm.
  11. Jag förstår det Tror att jag har en kombo av felkoppling och utbytt laddare... Får åka ut i helgen och djupdyka ner i motorrummet för att se exakt hur allt är kopplat. Tack för dina/era svar hittills!
  12. Hej Kane, mina batterier ligger i en låda med utgångar i kraftiga rör, så jag ser just nu inte vart dom går utanför. Att det är just startbatterier baserar jag på att pluskablarna till dom batterierna är exakt rätt längd för att gå just dit, samt att dom kablarna är markerande "port", "center", "stb" som strömbrytarna till mina motorer - Skiljerelät är bara kopplat mellan förbrukningsbatterierna - Till vänster är lådans kant där elrören är kopplade. Samma sak till höger. - Jag har suttit någon timme i motorrummet och ritat upp exakt hur det är kopplat idag. Jag misstänker att batteriladdaren kommer in till vänster, eftersom skiljerelät är kopplat där? Det övre hålet th borde då gå till huvudströmbrytaren för förbrukning. Hittade mer info bland mina manualer. Det satt en laddare med tre separata banker i från början. Nu har jag en Mastervolt med en utgång. Hade även ett kopplingsschema bland mina papper men visar bara setupen med 2 motorer och 4 batterier, jmf med mina 3 motorer och 6 batterier. Kanske bara rör till det? - Borde inte bryggkopplingen sitta mellan babord och styrbord motor? - Laddas bara förbrukningen (inte start) enligt nuvarande setup?
  13. Tack! Sorry att jag var lite otydlig. Precis som Kane skriver så är "BEP" ett skiljerelä som kopplar ihop två batterier/banker när laddström kommer in i relät. "Brygg" är ett relä där man manuellt (via en switch) bryggkopplar två batterier/banker om ena är för svagt.
  14. Hej! Har haft problem med dålig ström i mina startbatterier, främst babord som laddat ur trots landström. Jag har en Mastervolt 80ah laddare, 3 förbrukningsbatterier, 3 separata startbatterier (tre motorer). Till det ett skiljerelä. Jag tycker att kopplingarna (eller markeringarna på kablarna) ser skumma ut. För enligt vad jag kan se så är skiljerelät kopplat mellan förbrukningsbatterierna, men inte mellan startbatterierna, förutsatt att kablarnas markering stämmer. Går det verkligen att ladda alla förbrukningsbatterier och 3 separata startbatterier med en batteriladdare och ett skiljerelä? Tacksam för svar.
×
×
  • Create New...