Jump to content
Sunday 09 August 2020

Orrepova

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Orrepova

  • Rank
    Kadett
  1. Till en början var den det. Nu är det närmare 70x20. Tack för ditt bidrag Jan
  2. Här är lite bilder. Den lilla flisan verkar bli längre och längre. På båtklubben blev jag tipsad om att göra så rent som möjligt för att senare köra epoxy.
  3. Tack för era svar! Jag skall ladda upp en bild senare idag för att förtydliga. Sjösättning är om ca 10 dagar så därav blir det svårt att byta bord. Laskning och zinkplåten utågr från samma premiss, att täcka skadan. Förstår jag er rätt då? Skall lasken mättas med linolja eller behnadlas på annat sätt? /Oskar
  4. Hej, vi har en 50tals träbåt som strax skall sjösättas. När vi idag skrapade bort bottenfärg släpte en bit på ca 7x5cm under vattenlinjen. Flisan redovisade att en tidigare ägare har gjort en lokal lagning med glasfiber. I skadan som uppstod kan man urläsa att trät är fuktigt/blött. Kan det möjligen vara röta? Skrovet är i förutom detta i gott relativt gott skick. Min fråga är hur jag kan åtgärda detta för att säkerhetställa att skadan inte blir värre tills nästa upptag då man kan adressera detta mer utförligt. Finns det någon quickfix? Tror ni att det räcker att bottenmåla med järnmönja? Eller skall allt skadat trä avlägsnas innan målning? Väldigt tacksam för svar och erfarenheter. Skall försöka kompletterma med en bild senare.
  5. Hej, söker råd för vinterunderhåll av våran båt. Den var med om en tuff sommar. Länspumpen pajade tidigt på säsongen och över en natt sjönk den sakta och halva båten och motorn låg under vatten Innan vi hann rädda den. Båten är en träbåt från sent 50 tal och motorn en gamal Mercedes bilmotor från 50 talet. Efter haveriet så tömde vi motorn på vatten och hällde i ny motorolja. Dem visade inget tecken på liv efter detta och vi har inte utfört några åtgärder. Vi har fått tips om att laga/köpa ny startmotor, men jag är skeptisk till att detta hjälper. Motorn var inte den mest pålitliga innan haveriet. Så till frågan. Båten är på land nu, och vi vill konservera motorn i hoppet om att vi kan lösa den nästa säsong. Finns det något knep för mata igenom glykol utan startmotor? Har ni andra tankar kring motorns välbefinnande så dela gärna. tack på förhand
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy