Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Alvsnabben

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Alvsnabben

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej. Tack för ditt svar. Jag hade förra säsongen ett 75ah vanligt marin batteri som satt i när jag köpte båten och för att utesluta att det hade med batteriet att göra så bytte jag batteri till denna säsong till ett varta 105ah agm med 950cca. Felet har har alltså funnits med 2st olika batterier. Batterikablarna och batteri skorna till batteriet är även bytta mitt i denna säsong för att utesluta att det skulle vara något problem med dessa. /Daniel
  2. Hej. Jag har en Tohatsu 70hk tldi (2 takt med insprutning) från 2007 som gått ca 200 timmar. Förra året vid 2 st olika tillfällen så började motorlamporna att blinka och motorn gick ner i felsäkert läge men den går fortfarande att köra fast varvtalet begränsas. Denna säsong har detta fortsatt med 2st tillfällen tills jag skulle ta upp båten då felet nu kommer tillbaka så fort jag ger gaspådrag. Jag har nu hittat en verstadshandbok och lyckats läsa ut felkoden och det är hög spänning som den betyder. Jag har nu mätt upp spänningen och den är 16.22V vid tomgång 700 varv och 17.73V vid 3000 och det känns alldeless för högt. Nu till min fråga. Jag undrar om någon haft ett liknande fel och vad man då bytt för att lösa problemet. Jag har gått igenom hur elsystemet är uppbyggt och från generatorn som sitter under svänghjulet så går det direkt till en likriktare som omvandlar spänningen som sedan går till övriga elsystemet. Jag skulle tro att det är fel på likriktaren men är inte helt säker. I verstadshandboken finns en felsökning guide där du kan mäta resistansen i likriktaren mellan de olika kablarna och då är alla världen ok. Batteriet är även bytt inför denna säsong till ett Varta arm 105ah 950cca. Någon som lite tips? Hälsningar Daniel
×
×
  • Skapa nytt...