Jump to content
Sunday 12 July 2020

Martenst

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Martenst

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag förstår! Känns rimligt att försäkra sig om att fortsättningsvis ha tumme på vevhanden också. Tack för bra och snabba svar!
  2. Hej igen! Har under helgen varit vid båten och grejat, med motorn bl.a. Mätte strömmen på batteriet och framme vid startmotorn, i princip inget spänningsfall och motorn hoppade igång som vanligt. Fick förklarat för mig att mina startproblem kunde ha att göra med dålig jordning? Angående vev så har jag nu införskaffat en sådan. Dekompressionsspaken som ska lyftas när man vevar igång motorn, visst sitter den snudd på högst upp på motorn? Är det bara att veva på tills den startar och sedan släppa spaken?
  3. Fina tips, tackar och bockar! Intressant med vev, det ska jag undersöka omgående.
  4. Okej, jag förstår! Jag ska undersöka detta i dagarna och se om det här kan åtgärda mitt bekymmer. Tusen tack för snabbt och bra svar!
  5. Aha! Då ska jag undersöka spänningen. Jag testade att starta motorn med ett batteri som inte var sprillans nytt men ändå fulladdat. Resultatet var ljud från startmotorn, utan att den drog runt. Jag har upptäckt att ett av mina två batterier tappar spänningen oerhört fort trots laddning med batteriladdare. Det bör alltså vara läge att byta ut åtminstone det batteriet...
  6. Hej! Jag har en Yanmar 1GM från första halvan av 80-talet i min Albin Cumulus. Under senaste seglingen lyckades vi dränera batterierna under några dagar i naturhamn varpå jag inte kunde starta motorn när det var dags att vända hemåt. Jag har nu testat att starta motorn med fräscha batterier varpå ingenting alls händer, ett litet ljud från startmotorn men den "drar inte runt". Motorn "hostar" inte igång som den brukar. Jag är relativt ny och har väldigt begränsade kunskaper inom både motorer och mek. Jag upptäckte dock att fläktremmen var slapp och den är nu spänd. Detta tänker jag kan förklara varför jag lyckades dränera batterierna (dålig laddning från generatorn). Det har tidigare inte varit några problem med motorn under de tre år den har varit i min ägo. I hemmahamnen finns det möjlighet till professionell hjälp, dock skulle både jag och min studentbudget vara oerhört glada om problemet går att åtgärda utan att anlita mekaniker. Är det någon som har något stalltips på åtgärd av mitt problem? Eller någon ingång till felsökning osv vore jag oerhört tacksam. Allt gott, Mårten
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy