Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

marinmarin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om marinmarin

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Hur hanterar ni era kapell inför vintern? Lämnar ni in för tvätt och impregnering eller gör ni det till våren? Hur förvarar ni era kapell? Jag hade tänkt förvara det i kallförråd funkar det? Tack!
  2. Hej (båt)experter, Hösten är här och snart dags för båtupptagning. Därav mitt inlägg. Gällande olja Jag har en Johnson Oceanrunner 90hk från 1996 och undrar vilken typ av olja ni rekommenderar till drev men även vilken slags 2 takts olja? Räcker det med biltemas eller föredrar/rekommenderar ni något annat? Gällande vinterkonservering: Funkar det att konservera utombordaren enligt nedan(?): Dra ut bensin slangen och låt motorn dö när bensinen är slut, spruta in konserveringsolja i tändsstiftshålen eller måste jag spruta in dessa i förgasarna? Vad är/blir skillnaden? Brukar ni även köra igenom motorn med glykol eller räcker det med oljebyte i drevet? Något annat ni brukar göra med era motor inför vinterförvaring? När det gäller båtstolar i "skinn" låter ni dessa vara kvar i båten eller tar ni in dessa? Och sista frågan, hur förvarar ni erat kapell under vintern? Tack för alla tips och råd.
  3. Kan inte tänka mig att motorn sitter snett på akterspegeln, det är monterad från fabrik sedan båten var ny. Men kanske är det något som fungerar som trimplan som du säger, vad det nu kan vara. Bästa sätter är kanske att installera någon form av non feedback lösning. Räcker det med ny styrväxel eller måste man byte vajer oxå?
  4. Hej, Okej, ska kolla skäddan och se hur den ser ut. Men om det inte skulle hjälpa är det själva "styrväxeln" som man byter då till en No feedback? Se länk nedan. Om ja, vart installeras denna, bakom ratten? https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Styrning_Reglage/Styrsystem/STYRVAXEL_NFB_4,2?id=95725 Tack
  5. Hej Hybro och Frankerat, Tack för era svar! Jag antar att det är startmotorn som tjuter, vad skulle det annars vara? Det är bara någon sekund efter man startat som det låter så jag tror det är som Hybro säger här, något lager kan vara på väg att gå sönder. Ang. styrningen så har jag testat att trimma upp och ner under färd utan någon förändring alls. Kan ju vara intressant att byta styrvajer. Någon som vet om detta skulle hjälpa och vad det skulle kosta? Tack igen.
  6. Hej, Är ny här och har några funderingar kring vår nya båt som jag hoppas ni experter kan hjälpa mig vidare med eller komma med smarta små tips. Info om båt och motor: Ryds 550 HT med 90 Johnson allt från 1997. 1) Båten vill gärna gira åt höger (kraftigt) så fort båten går i planing, alltså höga farter. Jag måste hålla i ratten kraftigt för att den inte skall gira och det är sjukt trögt att styra vänster. Det är inga problem i låga farter då går det att styra höger och vänster lika lätt och den vill inte dra kraftigt åt höger. Har testat att trimma ut och in motorn men med samma resultat. Känns lite läskigt att köra båten när den beter sig så. Min andra båtar har inte betett sig såhär, visst kan dom dra lite till höger men detta är extremt och jag måste verkligen hålla i ratten hårt. Några tips på vad det kan vara? 2) Tankmätaren. Den tänds upp några sekunder för att sedan slockna igen. Det är precis som att den får ström men sedan försvinner strömmen. Blir så varje gång när jag startar båten. Tips? 3) Missljud från startmotorn. Vet inte hur jag ska beskriva själva ljudet men försöker beskriva det. Så fort motorn startar och man har släppt nyckeln så kommer det ett "missljud" från själva startmotorn. Bara någon sekund sen slutar det men det låter likadant efter varje start. Kan beskriva det som ett litet "tjut ljud". Ungefär som när startmotorn slirar till på en gammal bil, det tjut ljudet. Så tacksam för att tips och råd jag kan få Må gott!
×
×
  • Skapa nytt...