Jump to content
Thursday 23 January 2020

RookieMariner

Medlemmar
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About RookieMariner

  • Rank
    Landkrabba
  1. Uppdatering! Var vid båten med en mer motorvan vän som konstaterade att det inte blev någon gnista i tändstiften (stiften är sprillans nya). Iom att startmotorn går igång verkar det inte vara något problem med eltillförseln till själva motorn utan snarare till tändspolen. Han misstänkte att det kan vara något fel med kopplingen på dödmansgreppet så vi kopplade bort det men det hjälpte inte. Kan det vara fel på PowerPack/CDI-boxen?
  2. Hej och tack för svar! Ja, det har jag gjort. Jag har vid tidigare tillfällen när motorn gick igång råkat få motorn sur, när jag sedan inte pumpar har den gått igång. Dessvärre gör den inte det denna gång.
  3. Hejsan! Mitt första år med båt gick sådär... Jag har noll erfarenhet av vare sig motorer eller marinlivet men ville lära mig så fort jag fick intresset. Köpte polarens Flipper 450HT med tillhörande 70hk Evinrude från -83 och satte igång. Några saker hände dock som gjorde att min motor numera inte går igång och jag kan inte riktigt komma på vad det är, även om jag är ganska övertygad om att det beror på mina nybörjarmisstag. Motorn dog nämligen senast vi åkte ut (i början på juli) precis när vi lämnat hamn (efter ca 5 min på tomgång) och vi fick bli bogserade av några vänliga själar vid båtklubben tillbaka till vår båtplats, sedan dess går startmotorn igång men den kommer inte igång av sig självt. Jag misstänkte tidigt att jag blandat i för mycket tvåtaktsolja men insåg senare också att jag skulle köra med öppen ventil på bensindunken. När jag vrider om nyckeln går startmotorn igång men motorn klara inte av att hålla igång av sig självt. Detta är alltså efter försök vid 4-5 olika tillfällen i ca 30 min varje gång. Det beror troligtvis på: 1. Jag visste ej att ventilen på bensindunken skulle vara öppen under körning. 2. Jag blandade i runt 5-6% tvåtaktsolja i bensinen när det skulle vara 1-2%. Jag har bytt tändstift och har ett fulladdat batteri samt bytt ut bensinen och öppnat ventilen när jag försöker starta - men den går inte igång. Kan jag ha förstört något? Isf vad? Ingen mekaniker har tid att laga båten och jag vill gärna ta vara på sista dagarna vi har på sommaren. Är det tack o hej för den motorn eller går den att rädda? Tacksam för svar! Mvh, Nybörjare som lärt sig en läxa
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy