Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

SKOGGY

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om SKOGGY

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

457 profilvisningar
  1. Hallå där! I somras så köpte jag en liten sportbåt av okänt fabrikat. Eller enligt säljaren så var det en Selco men det visades sig snabbt att det inte var en Selco när jag ställde frågan i ett Selco forum. Så vad är det för fabrikat/modell? Har sökt som en dåre på kända sportbåtar men lyckas inte matcha ihop denna med något. Finns det kanske någon här som har någon aning om vad det kan vara för båt? Se bilder. Tack på förhand ☺️
  2. Problemet är nu löst! Efter att sett över oljan i växelhuset enligt Faderullans tips så visade det sig att växelhuset var helt tomt på olja. Inte en droppe! Upptäckte då att huset var spräckt i botten... Lagade sprickan med metallspackel och fyllde på med olja och provkörde därefter. Går klockrent nu och inga fler huggningar sker! 🥳 Vi får väl se hur länge det håller men om jag hittar något beg hus så blir det väl att byta ut så småningom. Får tacka för tipsen!
  3. Absolut! Kan se över det snarast om hur det ligger till 👍
  4. Aha, verkar som att det händer både när motorn är kall och varm. Första huggningen skedde under körning när motorn var varm. Dagen efter när jag hade fått hem båten så var motorn kall och då skedde ingen huggning när jag startade den och varvade lite. Dagen efter det så högg det till bara några sekunder efter att motorn starta (antar att motorn räknas som kall då den inte var på så länge). Svänghjulet upplevs trögt efter huggningen och ibland så orkar startmotorn dra runt den men ibland måste man dra runt för hand något varv och det går sedan att starta (men hugger till igen och motorn lägger av). Tänkte skulle försöka göra en film i helgen så kanske det framgår tydligare vad som sker 😀
  5. Verkar inte vara som fuel starvation. Skulle nog säga i så fall rent mekaniskt att det tar stopp. Jo absolut, det är en gammal motor men tycker att den inte bör ha kastat in handduken än då den gick som en klocka för någon vecka sedan. Hoppas på det bästa 😅
  6. Tack för svar! Har spolmuff på samt det sprutar ut en bra stråle från skvallerhålet. Borde innebära att den kyler? Eller kan den kyla för dåligt ändå? Exakt rätt oljeblandning tror jag inte att jag har, jag skulle nog tro att jag har för mycket olja om något då jag höftade en del senaste gången jag tanka. Tänkte då att lite för mycket olja borde väl inte skada, men det kanske det gör? Kan ju prova att blanda en ny blandning med exakt rätt mängd. Blandningen borde inte vara för snål på olja, men däremot så läcker pumpen om fall det gör att den inte får tillräckligt med soppa/olja eller suger luft?
  7. Hallå där! Har ett mystiskt problem som jag inte riktigt kan sätta ord på med min utombordare Johnson 60 hk 2-takt 1981 som plötsligt uppstod under körning. Skulle ut och köra en kväll efter att den hade stått en vecka och den var svårstartad som tusan. Fick igång den tillslut och körde en stund på lågt varv för att sedan ge full gas. Kort strax därefter så tog det tvärstopp i motorn, det högg till på något vis och dog. Slog av tändningen och la den i neutral. Vred om nyckeln igen för att se om den ville starta men startmotorn orkade inte dra runt motorn (total stopp). Efter att jag fått hem båten igen så började jag felsöka lite. Trots att den var i neutral så var det en del motstånd när man försökte snurra på propellern och svänghjulet var väldigt trögt för hand (tändstift ur och något blöta). Gick lättare att snurra svänghjulet när växeln låg i av någon anledning. Efter en del försök så släppte sedan trögheten när den låg i neutral och propellern kunde snurra fritt och svänghjulet relativt enkelt att snurra för hand. Gav då ett nytt försök att starta motorn och den var svårstartad igen men gick runt. Startade till slut och gick bra på tomgång och kunde lägga i växel och gasa utan problem. Dagen efter så skulle jag testa att starta motorn igen för att se om den fortfarande ville fungera utan problem. Då uppstår huggningarna plötsligt efter att den fått vara på ett litet tag. Går att starta motorn direkt efter men hugger till strax igen. Emellanåt behöver man snurra svänghjulet något varv för hand för att startmotorn skall kunna dra runt igen. Motorn hugger till och dör oavsett om växeln är i eller i neutral. Upptäckte då att bränsleslangen till pumpen läckte så skar av en bit av slangen och tryckte på den igen utan något bättre resultat.Upptäckte sedan ett annat läckage i någon packning i pumpen där det sprutar ut bränsle när man pumpar fram bränsle med bränsleblåsan. (Har nu beställt ett rep kit till pumpen). Så frågan är vad tusan kan problemet vara? Kan läckaget i pumpen vara boven till detta fenomen? Eller kan det vara något annat? Är nybörjare gällande båtmotorer så tips och idéer på vad man kan undersöka och prova är önskvärt. Tack på förhand! 😊
×
×
  • Skapa nytt...