Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Bryggseglaren2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bryggseglaren2

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej nu börjar jag misstänka att vattnet i ena motorn beror på att jag backat in båten mellan ybommarna . (För att ha lättare i vintras att komma av och på båten) En farled ligger utanför bryggorna. Sedan har jag förtöjt för tight så båten inte har kunnat guppat upp tillräckligt när svallen kom. Att det bara var ena motorn beror nog på någon defekt backventil någonstans gissar jag. Vet ej var backventilen sitter men fick förslage här på forumet. Nu skall jag montera ihop det sista och provköra.
  2. Ingen som har något förslag på hur vatten har kommit in i ena motorn??
  3. Jag kan kolla vart vattenlinjen är på insidan i motorrummet och se om jag blir något klokare på det. Men det är garanterat inte så högt som till förgasaren och tändstiftshålen där det rann ut vatten. Provtryckte en av mina rätt nya aluminiums avgaslimpor idag. Den var tät. Allt är ett mysterium.
  4. Hej ja motorerna är sjövattenkylda. Nej har inte spolat ur motorerna. Så där kan inte vattnet kommit in. Jag tappade ur blocken och avgaslimporna sedan tog jag bort termostaten och fylde upp motorerna med glykol. Sen satte jag in en frostvakt under varge motor. Så motorrummet har hållit ca 10 grader hela vintern.
  5. Hejsan nu har jag varit och tappat ur oljan. Det var fullt av klar genomskinligt vatten i oljetråget. Hur kan det komma sig ? Hur har vattnet tagis sig in i motorn? Passade samtidigt på att öppna avtappningskranen. Där rann det ut grön glykol som jag hälde i motorn när jag konserverade den inför vintern.
  6. Tack för hjälp med förslag. Ja drevet sitter kvar skall kolla en extra gång i morgon. Jag har inte tappat ut oljan ännu kollar det till helgen. Tog för givet att vattnet hade runnit hela vägen ner i trået. Skall titta noga när jag tappar ut oljan.
  7. Hej har en Maxum 3000 en daycruiser med dubbelmontage mercruiser 5,7 bytta utbytesblock för 1 år sedan. Har haft båten i sjön i vinter med uppvärmt motorrum hela vintern. När jag kommer på våren startar ena motorn utan problem. Den andra får jag inte att slå till startmotorn äns. Jag skall ändå byta kam på den motorn så jag börjar meka . När jag tar bort föegasaren ser jag vatten ända upp i insuget. Tar ut stiften där rinner det ut vatten. Jag har nu tagit av ena toppen och ser lite rostvatten på kolvarna. Cylinderloppen är rätt fina lite små rostangrepp. Tror motorn har klarat sig , den går runt. Skall ta kompprov. Men frågan är. På något sätt har det kommit in vatten bakvägen hur kan det ha gjort det? Vad kan jag göra för att det inte skall hända igen ? Har aldrig hört talas om liknande problem. Båten har stått inbackad med dreven nere mot en farled i vinter. Någon som har något förslag på vad som hänt?
×
×
  • Skapa nytt...