Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Room101

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Room101

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. @ChristerN det tar vi med oss framöver! Jag pratade med Verkstaden på Yamaha center i Västerås och de var väldigt behjälpliga och sa att jag skulle ringa tillbaka om jag behövde mer hjälp, så de rekommenderas. @Rascal Ja mest troligt var det problemet. Rengjorde som sagt kontakterna på reläet och startmotorn. @Georg_Ohm Skulle problemet dyka upp igen så är det som du säger, solenoiden är nog det vi kollar först. Billigare att byta ut också innan man går på startmotorn. Har en kabel i båten jag tänker får agera som en brygga i nödfall för att testa om solenoiden är den felande länken. Annars kommer hammaren fram.
  2. Sen återkoppling, varit några intensiva dagar...;) vi började tidigare i veckan med att mäta spänningen från batteriet och rengöra kontakterna där. Allt såg bra ut och vår huvudbrytare sitter inte mellan batteriet och motorn så den var redan ur leken. Gick sedan vidare med att mäta spänning i tändningslåset och den neutrala säkerhets switchen, funderade på om den hade börjat glappa, men bra spänning överallt. När vi vrider tändningen så spikar spänningen också, så inget tapp där. Så vidare till motorn. Mätte spänning innan/efter reläet och ända fram till startmotorn, även här fanns det spänning överallt som reagerade på tändning. Okej, så då är startmotorn bränd? Rengjorde alla kontakter i motorn, över reläet och vid startmotorn. Började att skruva ned startmotorn för att plocka hem och testa utanför motorn men fick se mig besegrad av mörkret och tiden, fanns en bult längre in. Bankade även på startmotorn efter förslag från Yamaha i Västerås:) fortfarande inget... dagen efter var vi nära på att köpa en ny startmotor men efter snack med Yamaha tyckte de att vi skulle prova brygga förbi reläet för säkerhets skull. Sagt och gjort, åkte ut för att testa och blev halvt ihjäl skrämd när motorn drog igång på första försöket. Jag hann inte ens brygga över reläet... så nu står vi här med en fullt fungerade motor och vet inte riktigt vad som var felet hehe. Det enda jag kan tänka mig var att jag rengjorde kontakterna i motorn och så fick det torka över natten, alternativt bankandet och att något lossnade i startmotorn igen, men inget definitivt. Så lite blandade känslor över att åka ut igen och stänga av motorn i en vik och hoppas på att fen startar igen:) några tips på saker vi kan prova om den skulle vägra starta igen på sjön?:)
  3. Tänkte ta en runda till båten imorgon kväll igen och då mäta vid olika punkter för att lokalisera felet. Ska även rengöra kontakterna och kolla igenom att det ser bra ut. Ge gärna förslag på mätpunkter, - @Botved Ska mäta spänning på tändningslåset imorgon. Antar att jag öppnar upp reglaget och mäter vid tändningslåsets botten? - Vilka andra punkter kan jag mäta? @Ahmed det finns dödmansgrepp men den sitter i som den ska och det ser inte ut att vara något där. @Pentax ja det låter som en sån brytare. OFF-ON-START. Vid ON visar inte instrumenten någonting heller, helt dött. När jag kollade säkringarna i motorn hittade jag en på 20 amp (såg bra ut men bytte för säkerhets skull), finns det flera gömda någonstans jag kan dubbelkolla?
  4. 13,13 samma innan och efter, händer inget i startögonblicket
  5. Det finns ström i batterierna, det dubbelkollade vi med en multimeter och annan elektronik i båten fungerar som är kopplade till samma batteri.
  6. Tja, Efter lite för många kortturer men med kylskåpet igång startade inte motorn, Yamaha 90 hk. Tog hem och laddade batterierna, satte tillbaka dem, vred om nyckeln... och absolut inget händer. Har dubbelkollat att det är kräm i batterierna när allt är på plats, hittar inga säkringar som har gått etc... Vad kan då vara fel? 🤯 någon som har något tips?
×
×
  • Skapa nytt...