Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

matarv

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om matarv

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Tack för ditt svar. Men tyvärr hjälper det inte mig, för jag skulle inte riktigt veta vart jag skulle mäta tyvärr.
  2. Godkväll Här om kvällen så var vi ute och åkte, helt plötsligt så slocknade GPS (Garmin 721). Först så tänkte jag att den gick sönder, så jag försökte starta min andra backup (Hummingbird). Ingen startade... Det var sent på kvällen så vi åkte hem. Tänkte att det måste ha varit en säkring som måste bytas. Åkte ner nu ikväll för att byta säkring. Har kollat alla säkringar och kan inte hitta någon som är "trasig". Landström fungerar (Kylskåp och 220V). Men 12V verkar inte fungera, har kopplat in min extra kyl Dometic och den startar inte. Testat och sätta batteri väljaren 1, 2 och 1+2.. funkar inte. Kan inte heller spola vatten, då vattenpumpen "knappen" inte lyser = ingen ström antar jag. Någon som vet om det sitter en säkring på något dolt ställe för 12V?
  3. Ledsen för sent svar, men jag valde att köpa en vanlig voltmätare som jag använder. Kostar ett par hundralappar och jag kan se om spänningen går ner enligt råd här på forumet. Funkat bra i sommar och att jag använder min portabla solcell på 50W, har fungerat utmärkt i sommar.
  4. Den där tångmätaren, verkar vara mångsidig och bra. Klarar det man vill mäta och säkert något annat någon gång hemma Tack
  5. Tänkte köpa mig en Multimeter. Någon som kan rekommendera någon bra? Vad ska jag mäta, tänkte ha den i båten och kolla spänning och mäta av hur solcellsladdaren levererar under olika förhållanden.
  6. Ja han fick tipset att "gasa/pumpa" 4ggr och sedan starta. Tidigare var det nog lite hur som... Får hoppas att det blir bra nu, så vi kan åka tillsammans i sommar (varsin båt).
  7. Tror dessvärre att det är lite mer komplicerat för mig (som alltid). Har installerat en ny laddare för 2 år sedan. Och dom det är nu: Vid landström och läge 2, så laddar den enbart förbrukning. Samma vid 1+2 Vill jag ladda batteribank 1 (start), så måste jag vrida till 1 på batteriväljaren. Solpanelen laddar oxå 2:an. Vid körning och via generatorn, så är det batteri 1. Med försiktighet, så kan jag ha fel och inte lyssnat på elkillen som var där nyligen och ändra. Då det var något som det var kopplat förut, så var det inte så bra Därför ändra han det till ovan.
  8. Min vän hade en mekaniker på plats i lördags. Tydligen hade tändstiften blivit blöta, samt oxid på tändningen (vid nyckeln tror jag). Och batteriet var kasst, då han försökt starta flera ggr. Antar att tändstiften blivit blöta för han "chooka" för mycket samtidigt... Men nu funkar det som det ska.
  9. Hmmm.. jag har tyvärr det som inte gillas Men kanske borde lägga lite pengar på att få det bytt och fixat. Och spelar det någon roll ur Nasa BM1 synpunkt om jag har en "dålig" batteriväljare 0, 1, 2 och 1+2?
  10. OK, som jag har fattat det rätt så funkar det bra med Nasa BM1 för mig. Och jag ska bara ha det kopplat på Förbrukning. Vad händer om jag har min batteriswitch på 1+2... spelar ingen roll antar jag? Och tack för informationen om Ampere vs AmpereH (att shunten klarar 100Amp inte har något med hur många Ampere timmar mina förbrukning ger
  11. Så vad du säger är att jag skulle klara mig på en 100Ampere shunt? Fast jag har 255AH totalt på mina batterier i förbrukning. Låter toppen Och att med min lilla solpanel + bank bör klara mig 2-3 dagar och sedan åka in och ladda ett dygn eller ett par timmar (då laddaren ska ge 25Ampere i timmen). Stort tack för alla svar
  12. Hej, Efter lite "batteriproblem", har jag nu tänkt att köpa någon form av övervakning för mina batterier. Är inte så viktigt med batteribank 1 (Startbatterier), utan mer på batteribank 2 (min förbrukningsbatterier). Min förbrukningsbank är 3x85=255Amp/H Om jag förstår rätt, så ska man aldrig gå under 50%, vilket då gör att jag inte får förbruka mer än 127Amp/h? Eller tänker jag fel? Jag har ett kylskåp och en kylbox. Kylskåpet är från 2007 och är orginal från båten (brummar som fan när det går). Kylboxen är en Dometic Coolfreeze CDF-18 Jag har en 50W solpanel med regulator och en CTEK-300 (25amp). Så vad förbrukas under några dagar. Mobiltelefoner, Ipads ska laddas. Lite lampor används på kvällen (sparsamt, ofta ficklampor). Kylskåp + kylbox Vattenpumpen, när man spolar vatten. Jag skulle vilja ha koll på följande: Hur mycket jag förbrukar Hur mycket som är kvar Hur mycket som laddas (solpanel och landström) Jag köpte en Nasa BM1, men läste att den shunten hanterade bara 100AMP? (som jag lämnat tillbaka) Och då lär jag väl behöva något som hanterar +255AMP? Jag har en batteri switch (som dom flesta antar jag). Vet inte om systemet för övervakning hanterar båda batteribankerna, alltså att man kan se via att välja 1 och 2. Eller om den bara kan hantera en bank (då förbrukningsbanken så klart). Kollat på något som heter PicoOne, ser ut att klara av det jag söker eller? Något som ni vet funkar bra till en rimlig kostnad och lätt och installera?
  13. Aha ok! Tack toppen, ska köpas och testas i helgen
  14. Tack för ditt svar. Det som hände var att efter en hel dag, vi låt ute på en ö. Skulle åka därifrån, så startade inte hans båt. Då var det nog för han lyckats dra ut batteriet, lät som att inte startmotorn ville komma igång. Sjöräddningen kom och dom försökte hjälpa han att starta, men det fungerade inte. Sedan bytta han batteri och något med tändningslåset och startgas. Fungerade inte, men allt lät/låter bra. Bara att motorn inte går igång... så vi ska försöka felsöka med hjälp av informationen vi fått här. Tack för tipsen. Den där gnisttestaren på Biltema, det står att man ska ha motorn igång? Är det ett krav för att kunna använda denna testare? Eftersom inte motorn startar, så kanske det inte är värt att köpa den?
  15. Ok, tack ska kolla detta. Super tack
×
×
  • Skapa nytt...