Jump to content
Sunday 15 September 2019

BonusVita

Medlemmar
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About BonusVita

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Varför då? Det är la änna dumt... Livet är ju så grått o tråkigt o händelselöst! Det är mycket roligare att slänga sig utför stupet utan att veta vad som väntar på en när man väl har gjort hoppet. Man behöver spänning i livet, man behöver göra saker i livet som kanske efteråt inte är bra eller ekonomiskt förankrade, men för att kunna lära sig så måste man få lov att göra misstag. Jag kan inte lära mig av dina misstag o samma sak åt andra hållet. Och det finns ingenting ännu som säger att detta projekt vore ett misstag, det finns dock många varningssignaler, men jag gillar utmaningar, att jag sedan kanske inte fullföljer dem är en annan historia... Men man måste se livet ann med glimten i ögat. Man måste ha roligt på sin väg genom livet... Allt det tråkiga som verklighetsförankring finns där ju ändå, men det ska inte trycka ner människan, vilket det ofta gör...
  2. Samma svar till dig som föregående. Jag har kört biltransport från P2 i Göteborg i många år, och det förekommer ibland att det kommer båtar transporterade med Ro-Ro och med containerbåtarna, och de kommer från hela världen, inte bara Karibien utan överallt ifrån. Det är inte alls ovanligt med båttransporter ombord på fraktfartyg, dock skall väl sägas att till Sverige är det inte vanligt att sådana transporter kommer till, men det förekommer. (Gör ett besök i Rotterdam o kolla in deras avdelning för otympligt gods i container, det står jättemånga båtar där). Och det är inte dyrt att skicka frakt med båtar kors o tvärs världen över. De tar ut ett kvadratmeterpris och kubikpris på fartygen, och ju mindre man kan göra båten desto billigare blir det. Att sedan agenterna inte jobbar med sådana frakter är B-S, för normalt sett så jobbar de med 40 fot och 20 fot, det är enklast, men när det kommer till en frakt som har lite annorlunda mått, så blir de eld o lågor för det är något som bryter av tristessen, de älskar annorlunda frakter...
  3. Vad baserar du de uppgifterna på? Är det bara en gissning eller är det fakta? Tycker de inte stämmer, att en transport skulle kosta flera hundratusentals kronor, att transportera en båt från en ö i Västindien till Miami i Florida. Det kostar cirka 8000 kronor (2010) att skicka en 20 fots container från New York till Göteborg, lastad med en Pontiac Firebird och lite extra delar. Och överlag så är det väldigt billigt att skicka saker med transportsättet båt, varför tror du annars varför containerbåtarna är så stora. Och om jag skulle transportera en båt så hade jag placerat den på en öppen container (containerplatta med 1 stolpe i vardera hörne, som går att göra dubbelt så hög). Det är den absolut enklaste manövern, och i stormskadade länder och öar, så är det just containerhanteringen som kommer igång snabbast, för det är på det viset alla räddningsgrejer kommer fram. Och som jag sade i början, så funderar jag på antingen den eller någon annan båt. Den som är lämpligast helt enkelt och den jag faller mest för. Och den jag ser mest potential i. De jag har föreslagit är bara exempel på utbudet av idag... Och som jag har sagt tidigare, man måste se an mina projekt med glimten i ögat, för att kunna se den fullständiga potentialen med ett sådant här projekt. Om man tycker det är obekvämt och jobbigt att göra den minsta renoveringen ombord, då förstår man inte en person som mig som gillar stort och omöjliga projekt...
  4. Yeah I wish... Men jag hade nog vart det om jag inte hade strött mina pengar omkring mig så som jag har gjort hittills... Men det tipset om att renovera på plats är inte dumt... Får kolla hur man gör det på bästa sätt.
  5. Ahh, jävla skitplatta, som inte kan radera citat... Ja, jag är en arrogant skitstövel som inte lyssnar på goda råd, som många gånger inte lyssnar alls, som alltid går min egna väg, som många gånger försöker uppfinna hjulet på nytt om och om igen. Jag har fler oavslutade projekt bakom mig än jag har lust att komma ihåg. Men jag bygger hellre än använder det, och jag har mängder med tankar och funderingar. Vill många gånger hitta mig det där jättebilliga projektet och sätta tänderna i det och bygga iordning det till något som är jag, till en bostad, bil, båt eller annat kul som är väldigt speciellt, annorlunda och långt ifrån konventionellt. Till något som inte liknar det som är orginal. Jag vet att om jag hade accepterat det som är orginal, simpelt och enkelt, så hade jag garanterat kommit billigare undan än min jobbiga väg. För mitt sätt att göra saker och ting på är inget billigt sätt att arbeta på. Jag sparar inte pengar i mina projekt. Trisskryssaren var ett klart exempel på det. Men jag stoppade det projektet innan jag faktiskt hade gått överstyr med det, och jag vet att han som tog över det fick en båt där det tråkiga sliparbetet var klart på, nu var det bara för honom att bygga upp båten på nytt. Sedan så var killen som köpte båten kort i rocken och inte lika lång vandringspinne som jag, så han behövde inte de innerutrymmen på höjden som jag gjorde. Men om båten har kommit i sjön ännu, vet jag ingenting om. Ekan som jag nämnde tidigare är nog egentligen det enda projekt jag verkligen har avslutat. Men jag glömde den i en sjö i Dalsland efter att jag blivit akut magsjuk och fick åka ambulans till lasarettet. Min flickvän hade inte en tanke på ekan när hon snappt packade ihop tältet o åkte efter ambulansen. Och när jag nån vecka senare äntligen igen var bra så frågade jag om ekan och då kom hon ihåg, så jag satte mig i bilen för att åka upp o hämta hem den, men jag hittade den inte, jag hittade nog inte riktigt heller platsen vi tältade på. Vete fan vart den båten tog vägen... Jag vill gärna vara social på forum som detta, vill gärna dela med mig, berätta om mina drömmar och tankar. Men samtidigt så är jag väldigt associal, och vill inte släppa in folk alltför nära på mig och min person, och om jag berättar eller säger något om något, och får jag ett svar jag inte tycker om, då blir jag ledsen, sur och obstinat och skiter i allt. Mitt största problem är att jag har inte tålamod att slutföra mina projekt. För i min sociala iver, där jag försöker övertyga folk som läser mina horribla påståenden om att mitt sätt att uppfinna hjulet på nytt är den absolut bästa vägen. Stöter jag på hinder där, så är risken stor att jag avslutar allt och börjar om från början på ett annat sätt, annat ställe, under nytt namn osv. Men jag glömde av att sist jag var med på maringuiden, så hette jag det jag heter nu... Det är inte alltid så enkelt. Så jag ber er, ni som läser mig, att för att kunna förstå hur jag tänker, så måste ni acceptera att jag är inte som alla andra. Jag accepterar inte orginal, simpelt och enkelt. Jag vill ha det svårt, oöverstigligt, jobbigt och omständigt. Då och endast då, mår jag bra, då är jag hemma!
  6. Det är i och för sig sant, klimatet för att renovera på plats är också mycket bättre, man slipper stå i 10 minusgrader, snö, kallt, blåsigt skitväder i ett skjul som knappt håller tätt. Och plastning bör inte ske i minusgrader!
  7. Det finns en annan båt som dock är mer lockande än ovan Leopard. Men denna har förlorat ena kölen, fått ett stort jack i andra, båda rodren, ena motorn, masten och en massa annat och legat upp och ner i havet såpass länge att tulpanerna har hunnit sätta sitt märke på den... https://se.yachtworld.com/baatar/2014/fountaine-pajot-helia-44-3220917/?refSource=standard listing Ungefärligt marknadsvärde på denna hel och ren är kring 5 miljoner... Om man nu skulle satsa på att renovera i ordning den och sälja den...
  8. Om man tittar på andra båtar av samma fabrikat och årsmodell som inte är stormskadade så ser man att prislappen är långt mycket högre.. https://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?man=2010+Leopard+Sunsail+384&is=&type=&luom=127&fromLength=&toLength=&fromYear=&toYear=&fromPrice=&toPrice=&currencyid=1009&cint=&Ntt=&searchtype=homepage&cit=true&slim=quick&ybw=&sm=3&Ntk=boatsSV Nu är det ju inte så att jag skulle sälja denna båt om jag lyckas få hem den och reparerat upp den så att den är i skick som ny. Jag hade då velat behålla den som en bobåt och även kunna göra både långa och korta seglatser med den. Men jag vet ju det att en båt jag har köpt för knappt 400000 kronor och renoverat för ex antal 100000 kronor, så kan jag ändå få en god slant för den om jag säljer den...
  9. Jag tänkte faktiskt ta hem den. Om det nu är lösligt! Kostar nog en slant att skeppa den med containerfartyg. Gissar att jag på något vis måste lösa en transport upp till Miami och där från deras containerhamn få den placerad på ett fartyg med destination Sverige. Det finns ju företag som sysslar med sådant, de brukar ju oftast ta hem bilar i container från Usa, detta är ju lite annorlunda, men ändå snarlikt...
  10. Jag funderar på att köpa en stormskadad segelbåt från Karibien. Typ liknande någonting sådant här - https://se.yachtworld.com/baatar/2010/leopard-sunsail-384-3235111/?refSource=standard listing Behöver nödvändigtvis inte vara en katamaran, men jag sneglar mycket på just den typen av båt. Jag har byggt en eka förut i glasfiber helt och hållet från grund, så jag kan plasta och vet vad det hela handlar om, men jag kanske tar mig vatten över huvudet om jag ger mig på ett sådant här projekt. Den skall kanske lämnas till ett varv som får göra det jobbet! Men vad för risker finns det med att köpa en sådan här båt? Efter orkansäsongen i Västindien så brukar det krylla av stormskadade båtar som är till salu, ofta ganska så nya båtar som har tagit in vatten, sjönkt eller slagits sönder. Många gånger saknas många vitala delar som mast och elektronik!
  11. Precis framför ratten och innan gardinen man ser på bild är det en ynkligt liten o trång toalett. Mitt emot i ett ungefär lika stort utrymme står reflexkaminen instängd i ett stängt utrymme med aluminiumfolie på väggarna
  12. https://www.blocket.se/goteborg/Brofjord_36___70_nr_5_85469992.htm?sa=1 Denna var det jag funderade på...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy