Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

MarkusBjorkman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om MarkusBjorkman

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Har torrkört kört sönder impelern i sjövattenpumpen. Behöver byta men det är trångt! Vad tror ni, måste jag lyfta ut motorn??? Någon med erfarenhet från flipper med en 4.3? Flipper 666 Mercruiser 4.3 mpi 2006 Sötvattenkyld
  2. Hej, Det finns flera Andoid launcher för navigering till bil men har inte hittat någon för båt. Har testa flera som är bra, tex Eniro tycker jag fungerar men problemet är att komma igång, skärminställningar, m.m. Alltid något som strular. Önskar en launcher där Android plattan startar navigationsappen automatiskt men önskar en app som är enkel att hantera även när det guppar lite. Eniro är gjord för att hålla i en stadig hand. Alltså efterlikna en vanligt GPS typ Garmin eller Raymarine. Tack
  3. Behöver rekommendation av propeller för min Flipper 666 med Mercruiser 4.3 mpi, 220hk, Alpha One. Den gör idag 41knop, WOT 4700rpm med en aluminium 21p. Jag tänker mig en rostfripropeller, gärn high preformance. Osäker på diameter och pitch. Någon som kan rekommendera val av propeller för bästa toppfarten?
  4. Låter bra! Har någon koll på inredning, dynor eller andra detaljer. m.m. vilken årsmodell är bästa valet?
  5. Hej, Jag går i funderingar att köpa en Flipper 666 av årsmodell 2006 eller nyare. Detta då den fått en annan färg på skrovet och inredning av galon. Men vad finns det för modeller efter 2006? Vilka motor alternativ? Olikheter i inredning/detaljer mellan årsmodellerna? Jag önskar en modell med den gråa instrumentpanelen, skin/galon dynor och mercruiser MPI motor. Kanske någon här som har gamla produktblad? @666D3 du verkar ha koll :)
  6. Vad har hänt sedan sist? Lämnade in toppen på renovering men både toppen, avgaslimpan och knät dömdes ut då det var rostigt, slitet och läckte vatten. Köpte nytt och har monterat vilket inte var så svårt.
  7. Hej, Toppen är inlämnad på renovering och avgaslimpan och knät är utdömt. Vatten har trängt in mellan limpan och knät. Lägger upp bilder när dem är monterade.
  8. @gusvo085 Avgaslimpan är illa däran, typ frätt/urgröpt i godset. Kan inte tänka mig annat än att köpa en ny... Men jag ska testa. @SEASWIRL Det är rätt sotigt i cylindrarna och ventiltaket. Funkar det med stålborste och slipa rent ytan med slipduk800? Ska testa med stållinjal. En annan mystisk iakttagelse är att kylvattnet i det slutna sötkylsystemet hade sjunkit ner i linje med topplocket. Alltså under termostaten. Som bilden viser på cylindern står vattnet kvar i blocket. alltså ingen spricka. Vatten fanns även kvar i kylelementet, eller vad den nu heter...
  9. Hej, Förra åtet gick motorn perfekt efter sjösättning och nya stift. Sedan började den gå lite sämre. Upptäcker att oljan är mjölkig och misstänker att det tränger in vatten från kylsystemet. Nu har jag plockat bort toppen, avgaslimpan och avgasknät. Jag är ingen expert men jag tycker det inte ser bra ut. Cylindrarna och toppen ser rätt okej ut men det verkar som avgaserna innehåll fukt. En hel del rost i avgas kanalen. Det är en Mercruiser 3.0 LX 2001 Nu undrar jag, Behöver jag byta avgaslimpan? Hur vet jag om jag behöver byta knät Toppen ska jag lämna in för kontroll/renovering. Varför kommer det vatten i oljan Toppen, oljan är mjölkig Tycker det ser rätt bra ut, vattnet kommer från när jag lossade toppen Lite konstigt, eller? Avgas limpan, Avgaslimpa närbild, dessa är avgas kanalerna. Knä, lite rost. Är det okej eller bör den bytas?
  10. Jag har hittat felet. Det två skruvarna som håller ihop PT motorn och PT cylindern har ingen kontakt. Borr/skruv hålen var lackade. Borrade ut hålet! Känns som ett fabrikations fel.
  11. Har pratat med flera Mercury service verkstäder utan att få någon konkret lösning. Det bästa förslaget var att ansluta ytterligare en jordkabel. Jag har nu plockat ner power trimet och skruvat isär powertrim motorn och cylindern. Till min förvåning noterade jag att skruvarna hade en beläggning och borr/gänghålen lackade. Skruvarna rengjorda, hålen borrade jag något för att avlägsna lacken. Lackat och ihop skruvad igen. Cylinder och motor har kontakt!!
  12. @Mackey hur ska de länkas, någon idé? De sitter ju ihop men har ändå ingen kontakt med varandra.
  13. @magb1972 Hej Kom du fram till vad som var orsaken till att färgen lossnat? Jag har samma problem. Målade powertrimet med Hempel drev färg och nu en säsong senare så har det blivit som kratrar i cylindern. Jag upptäckre att det saknas kontakt mellan PT cylindern och anoden. Något jag antar är viktigt för att förhindra galvaniska strömmar. Wiren mellan PT motorn och anoden fungerar fint. Nu vet jag inte vad jag ska göra...
  14. 1. Båten har jag haft ett tag men bytte motorn båren 2017. Har haft den två säsonger. Motorn är en av årsmodell 2000 men har suttit på brandförsvaret gummibåt i Mälaren. Motorn var i ny skick när jag tog över den då den legat på land alla år. 1a. Ja, den här flyttats från söt till salt 1b. Det finns en på bryggan men har liggar bara små båtar. 1c. Har bytt brygga mellan säsong 1&2, problemet med färgen uppstod vid förra platsen. Nu vid nya har det förvärrats. 2. Nja,Har satt dit en powertrim givare. Original enligt anvisning 3. Ja den är okej, har ätit lite på den efter 2år. I år har jag putsat till skvaller wiren och skruvarna... Men nu har jag även gjort mätningar med instrument och det finns ingen "koppling" mellan cylindern och zinkanoden?!?!?! Powertrim motorn som har wiren har koppling men det finns alltså ingen kontakt mellan powertrimmotorn/moterfästet och cylindern? Ska inte ses finnas direkt koppling till offeranode???
  15. Hej, Färgen på powertrim cylinden är rent från färg under vattenlinjen. Varför? Jag har inte skrapat eller gjort något. Offeranode är okej men jag misstänker ändå galvaniska strömmar. Skulle det kunna göra att färgen "ramlar av"? Tänkte måla motorfästet med Hempel drev färg. Markus
×
×
  • Skapa nytt...