Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Frykman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Frykman

  • Placering
    Landkrabba

Profile Information

  • Plats
    Stockholm Gålö

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lina II
  1. Tack för all hjälp. Visade sig till slut att det var ett förfilter som krånglade. Med andra ord en oerhört banal lösning till slut. Skämskudde för mig, men lärorikt.
  2. Tack för välkomnande och svar! Ok, jag ska kolla reglerstången också. Verkar vara ett enkelt test. Tack för tips. Måste dubbelkolla, men jag skulle nog tro att såväl avgasutsläpp som avgasslangen ligger under avgaskröken hela vägen. Vore ju oerhört skönt att slippa vatten i motorn.. Om det trots allt skulle vara vatten i motorn - är byte av oljefilter och olja en tillräcklig åtgärd eller är det ngt ytterligare som bör göras?
  3. Jag är ny med båt och motor som ska bytas efter denna säsong. Enl uppgift gått bra. Startat och gått fint under våren (kört fem tillfällen kanske 3-4 timmar). Sedan började jag att fixa med det som uppenbarligen fungerade. Vad jag gjorde var att skruva ur och provtrycka insprutare (ok). Satte tillbaka och motorn startade fint igen. Satte sedan in ny vattenavskiljare.. Har därefter försökt att lufta systemet och få igång motorn, men utan framgång. De första gångerna jag luftade så slarvade jag och gick på känsla (gjorde som jag gjort med tidigare marindieslar). När jag insåg att det inte gick så testade jag att lufta noga enligt manualen. Diesel sprutade glatt vid bränslefilter, bränslepump och vid insprutarna. Fick då igång motorn, men den gick bara några sekunder och dog sedan. Upprepade totalt fyra gånger. Den kickar igång för att sedan dö. Har nu hållt på två kvällar med detta utan framgång. Har kollat att inte stoppknapp fastnat. Har dubbelkollat att bränslesystemet inte suger luft vid bränslefilter. Har dubbelkollat alla slangar och klämmor. Det är gott om diesel i tanken. Min egen analys är att jag trots allt ändå misslyckats med luftning och att jag ska lufta igen några gånger och då överdriva kraftigt. Läst tips om att låta det flöda diesel vid luftskruvarna i 30 sek.. Låter väldigt mycket, men varför inte prova? Läst att när man gått så mkt på startmotorn som jag gjort under den här processen så kan man få in mycket kylvatten i motorn som inte går ut på rätt sätt (eftersom inga avgaser som skjutsar ut dem). Kylvatten kan därmed stanna i motorn och hamna i cylindrarna. Jag fattar inte riktigt hur det skulle gå till (har martec färskvattenkylning), men tipset är att kolla detta genom att ta ut insprutarna, vrida runt på startmotorn (med stängd sjövattenkran) och se om det kommer upp vatten ur spridarhålen. Om så – byta olja och oljefilter. Tycker det låter långsökt, men värt att testa. Slutligen.. I processen att lösa startproblem tog jag ut insprutarna (fråga inte varför – testade olika grejjer för att förstå vad som var fel..) och bröt en av skruvarna till returen när jag satte tillbaka dem. Köpt nya skruvar och satt dit. Ska därför dubbelkolla att bränslereturen flödar korrekt genom att lossa returen vid bränslepumpen och köra på startmotor. Borde ha gjort det när jag satte dit nya skruvar till bränslereturen, men tänkte inte på det. Problemet att inte startade fanns dock redan innan, men kan förstås kolla. Får jag inte ordning på detta imorgon så tjatar jag ut en mek nästa vecka. Ett nederlag, men vill ju inte riskera semestern. Tacksam för kloka tankar och erfarenheter.
×
×
  • Skapa nytt...