Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Medoch13

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Medoch13

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jo det är fel ja kan beskriva på ett annat sätt Hisa genuan löst om du har profil så att det blir kryckor i seglet vid profilen sedan flyttar du fram skotpungten så att genuan nästan tar i spridare den skall vara väldigt bukig så den nästan tar i mantåget Sen storen ta hem på caningen hårt den skall vara så plan som det går Altså om du har skena så släpper man ner Storen i lä om du inte har skena så får du använda kicken ta hem på den så mycket du orkar du kan ochså byta översta altan till en hårdare så du får mera tvist ope i toppen på det här viset blir båten falgire så du får prova dej fram Altså måste du få mera kraft i genuan På det här viset kommer det att bli inslag i storen och då behöver man inte reva storen Man säger att man luftar storen Albin Express syr man inte några rev i utan man luftar storen då går båten fortare
  2. mastplacering har inte med det här att göra Det har konstruktör räknat fram Det skall man inte ändra på
  3. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att för vilka människa att förstår vad man säger jag har förklarat så bra jag kunde Men så misupfatar man ändå hur man menade det verkar som man bara vill misupfatar så gåt man kan Fråga mej i ställe om du inte fattar vad jag försätta säga i ställe för att klaga det gynnar inte någong jag hoppas att det är bara du som inte fattar vad jag menar Jag läste vad Peter Norlin skrev som jag tycker var bra Han så att man skulle låsa rodret och börja hitta rätt skottning av segel det går att hitta rätt skottning så båten seglar själv Det är inte lätt han seglade Gotland runt och höll på i 2timar tills dom hittade rätt sen van dom Jag menar att du har fått all information som jag kan ge sen är det upp till dej att lära sej hur vi gjör som kan segla Men ja vet att det är svårt att förklara vad Till dom som inte vill lyssna på segelmakare
  4. Ja seglade i Tyskland det var fint väder det blåste ca 3 sukundmeter vi var på väg in i hamnen när det kom en stor båt som drog upp en stor våg den gick över våran båt fyllde hela sitbrun så jag satt med vaten till midjan båten våran var en Lady Helsman Som tyr var att vi hade självläns så vattnet ran utt Jag jobbade på sjöräddning när vi fick larm och åkte i full fart så hade du inte klarat dej
  5. Jag glömde att säga att Albin Express har bredmåt på seglet minskar man maskkrumet med 5 cm så får du ett segel som går längre utt mot Akterstaget Altså ett störe segel om du förstår vad jag säger Det är mycket att ta hänsyn till För att göra ett segel Det är svårt att förklara allt
  6. Skall du segla SM på västkusten så kan du inte komma med segel för Mälaren Om det inte är lätt väder och ingen sjö då går det bra men Om det är hårt väder och mycket grov sjö måste man ha en annan form på seglet för att båten skall årka genom sjön Om jag säger så att åker du bil i en brant backe så kan du inte använda högsta växeln Samma med flyget när dom skall landa då fäller dom utt klaffar för att få mera bärkraft därför köper man nya segel vid varje SM
  7. Här är dicanern så kan du läsa själv Jag får inte visa den för någong Men jag har svårt att beskriva så du kan se den det är på en Allegro 33 Det är en för Östersjön DET ÄR en annan för västkusten och mälaren
  8. Jag skall försöka förklara med min båt förlängde företaget med 30 cm masten med 2 meter bommen med 1 meter Akterstaget gick seglat utanför ca 2 meter Altså ökade jag storseglet från 27 m till 57 kvadratmeter och tog bort Akterstaget det gick att trimma så att båten inte blev lovgire utan het neutral Vi seglade östersmömaran kappsegling på 2man min fru och jag med full stor och genaker på 80 m det blåste ca 20 meter Jag och sov när vi gick genom Kalmar sund mitt i naten det gick ca 20 knop Jag vill med detta säga att det går att trimma så båten går bra man behöver inte bygga om något
  9. mastkrum på 15-20 cm på en båt med masthead-rigg..? JO DET GJÖR MAN .PÅ EN Maxi 77 lager man in 15 cm på en smaragd ca 25 cm annars får man ingen buk fram vid måsten annars kommer buken mit på seglat och det blir inte bra och du kan inte trimma seglat så mastkrum måste man ha
  10. Jag skall försöka förklara Jag är fd segelmakare Royal Salis För det första så är det första är att båten skall vara fin under vatenliden det är så att desto saktare den går desto liovgigare blir den Nästa är riggen för länge företaget så masten lutar bakåt min båt måste jag förlänga företaget 30 cm det får man prova sej fram Sedan toppvantet bör vara ansat ca 20 % främre undervant 15% aktre undervant ca5% sen dra i aktersaget så mycket du kan skall masten krummar ca: 15 till 20 cm När man syr segel så lägger man in en mastkrum på ca: 15 till 20 cm det är för att du skall trimma storseglet Sen skrotar du storen så den blir neutral släpp ner travare i lä så båten går bra .Den båtty som du har skall ha mycket buk för att gå bra Det snabbare båten är desto mindre buck Jag är ingen bra författare så ursäkta hur jag skriver jag har kapseglat i 50 år min pappa seglade OS så segla kan jag men inte skriva
  11. Medoch13

    Vinchbyte?

    Ja Harken är bästa men är dyr det finns ingen som är bätre svårt att förklara vad det är för skillnaden titta på dom så ser du
  12. Et litet tips när vågen kommer bakifrån så läg dig på vågkammen när båten börjar att gå nedför lova upp och följ med vågkammen tills den tar slut på det viset kan du surfa med ca 15 till 20 knop och det går lätt så väntar du på nästa våg det brukar var var tredje våg som är stor
  13. Ser ni inte att han driver med er vaför svara på sån här alla vet hur det är
  14. Jag använder borttagning av siffror Biltema säljer det är väldigt efterefktiv
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy