Jump to content
Thursday 20 June 2019

Anton12345

Medlemmar
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Anton12345

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är det så? Ja jag är inte särskilt kinkig av mig, förmodligen mycket på grund av att jag alltid haft skitbåtar med massor av problem. Jag är nöjd om jag kan köra 20 knop ibland, det räcker för mig. Jag är helt nöjd om det fungerar "okej". Det är väl dock kanske lite tradigt om man inte kommer upp i plan för att båten gräver ned sig?
  2. Jag är definitivt ingen fartdåre, är en väldigt försiktig person rakt igenom. Så lugnt tar jag det, men lite hastighet vill man ju gärna komma upp i ibland. Är ute och fiskar en del, alltid smidigt att kunna komma upp i lite fart. När båten väl ligger i sjön, vilket blir till helgen, så kommer jag inte ha möjlighet till att ta upp den och fixa till något på ett tag, så det jag bestämmer mig för får jag dras med under sommaren. Det lutar mot att bygga upp akterspegeln 10cm med hjälp av en bockad durkplåt, många verkar göra på så vis.
  3. Motorn kommer jag att behålla, den är i bra skick. Båten fick jag gratis. Om något kommer att bytas ut så är det båten, men denna sommarn har vi inte ekonomi att köpa ny båt. Så jag har bara 2 alternativ: Bygga upp akterspegel eller bara köra ändå. Helst vill jag inte lägga pengar på att fixa akterspegeln, då det blir ny båt eventuellt nästa säsong. Däremot lägger jag hellre pengarna på akterspegeln än att ha en mycket dålig båtupplevelse hela sommaren. Om så är fallet.
  4. Jag tror att det är en Selco Rival det handlar om, cirka 4.50m lång. 50 hästar mercury tänkte jag hänga på den.
  5. Motorn kommer jag att ha kvar. Mina alternativ just nu, för denna sommar, är att bygga upp akterspegel 10cm, så att plattan ligger i linje med båtbotten, eller att bara köra på som det är. Jag slipper gärna bygga upp akterspegeln, men om det verkligen är en hemsk upplevelse med motorn så pass djupt så kanske jag inte har något val.
  6. Det är just därför jag frågar, för att jag vill veta hur pass illa det riskerar att bli. Vi alla har olika uppfattningar om vad "väldigt dåligt" är. Jag har aldrig haft en bra båt, mina förväntningar är inte höga. Om "väldigt dåligt" är 5 tappade knop, så är det inte nödvändigtsvis dåligt för mig. Om det handlar om att det blir omöjligt att plana, reducerad hastighet med 50%, dubbel bränslekomsumtion. Ja då är det för mig "väldigt dåligt".
  7. Hej! Jag har läst på en del, och jag vet såklart att det finns riktiga nackdelar. I mitt fall så sitter antikavitationsplattan 10cm under båtens bottenlinje. Det är många som upprepar över hela internet vilka problem man får, men är det någon som har erfarenhet från att faktiskt ha kört med för lång rigg här? Jag är lite nyfiken på hur pass stora symptomen blir, så som sänkt fart, ökad bränslekonsumtion, svårare att plana. Är det några få procents skillnad eller är det en massiv skillnad? Jag har en sportbåt, Selco. En lite grövre och större variant av dem, vet inte exakt modell. Strax under 5 meter lång. Kommer att hänga en 50 hästars långriggad Mercury. Går i tankarna av att bygga upp akterspegeln 10cm. Allra helst skippar jag det då jag förmodligen inte har båten mer än 1 säsong, så om effekterna bara handlar om lite tappad fart så överlever jag. Någon som har erfarenhet?
  8. Jo precis, faktum är att jag redan beställt. Men det är mer som en backup, jag är för otålig för att sitta och vänta flera veckor/en månad på frakt. Jag vill ut och åka båt! Så tanken är att leta vidare, och hittar jag inte delen så kommer den åtminstone så småningom.
  9. Ingen aning om någon följer min lilla tråd, men jag fortsätter uppdatera, kanske hjälper det någon i framtiden. Delen heter Throttle lever cluster. Min del är ej originaldel. På bilden nedan kan ni se en sådan som sitter på förgasaren. Svårigheten nu blir att hitta denna del i Sverige. Jag har inte haft någon framgång med att översätta delen till svenska, och inte heller genom att söka på artikelnumret. Något tips på hur jag kan hitta denna del?
  10. Jag tror att jag vet vad som är felet. Denna lilla snurra sitter på en axel som länkar samman förgasarna. Då snurran är trasig har det inneburit att när den trasiga delen har nåtts, så har den understa förgasaren tappat länkning med den övre och båten har vid det laget endast gått med en förgasare. Någon som vet vad denna lilla del kan heta?
  11. Denna del sitter alltså precis under svänghjulet(heter det så?) och roterar samt klickar till just när motorn tappar alla varv.
  12. Jag har lyckats se vad som händer precis när detta sker. Den lilla delen som är på bilden nedan, den snurrar runt och klickar till exakt när motorn tappar varv. Den delen är dessutom trasig, och jag tror dessutom att den skruv del som puttar snurran på bild i plats har snurrat sig ur position pga vibrationer Vad är det på bilden?
  13. Jag funderar på om det är någonting som hoppar ur vid belastning av motorn, som sedan klickar i igen när jag drar tillbaka spaken mot neutral, för det är ett visst klick ungefär halvvägs tillbaka. Skulle det kunna vara något sådant? Samtidigt så går det ju som sagt att gasa en bit till efter att detta händer, då det finns en bit kvar på spaken att trycka framåt, så jag vet inte vad det är som ska ha hoppat ur i sådana fall.
  14. Jag gjorde som planerat och allt gick bra, i alla fall i en stund tills jag fick lite problem med motorn under den första turen. Tror dock inte att det är något allvarligt, måste bara försöka lista ut vad det kan vara.
  15. Hej! Jag är ny när det gäller båtar och motorer, så det kan vara lite svårt att göra sig förstådd vad mitt problem är, men jag gör ett försök. Jag har en Mercury 50hk cirka 1980 gissar jag på. Båten gick strålande förra säsongen, gick bra när jag provstartade på land igår och idag efter sjösättning gick motorn utmärkt. Efter att ha kört cirka 20 minuter så tappade motorn kraft och gick ned till så pass många varvtal som när man precis lägger i växeln. Från och med att detta hände så fungerar det på följande vis: När jag når en viss punkt, en viss position, på gas-spaken, så är det som att motorn börjar om. Den dör inte, den går inte ojämnt, men den går omedelbart ned på lägsta möjliga varv medans den fortfarande driver framåt, precis så som det är när man just lagt i växeln framåt. Det jag får göra då är att dra tillbaka gas-spaken till neutral, och sedan kan jag börja gasa igen. Denna position som detta händer på skulle jag uppskatta till cirka 80% av spakens maximala framåtlutning. Detta innebär att när nått denna position och tappat nästan samtliga varv, så har jag ju då 20% av spaken kvar att dra framåt, vilket jag också kan göra för att få cirka 20% av motorns kraft innan spaken når sin slutposition. Jag har en video där jag visar vad som sker. Det jag gör på videon är att jag långsamt drar spaken framåt, tills jag når den punkt då den tappar nästan alla varv. Motorn går i övrigt bra, jämnt och fint och startar på någon sekund varje gång. Förhoppningsvis förstår ni vad jag menar, extremt tacksam för hjälp!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy