Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Murven

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Murven

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Halloj! Har lite funderingar kring om jag ska byta propeller eller inte. Har en 19 fots bowrider med en vikt på ca 850 kg. På den sitter en evinrude ficht ram 115 hk som går som en dröm, båten bara studsar upp i plan. Är man själv i båten gör den ca 35 knop och varvar då 5400. Lastar man i 2 gubbar till+ fiskeutrustning sjunker hastigheten till 31-32 knop men varvtalet är detsamma. På motorn sitter original 3-bladig alupropp. Min fråga är således, tjänar jag någon fart/bränsleekonomi på att sätta på en stålpropeller? Tack på förhand! Mvh Murven
  2. Motiveringen i frågan är ganska enkel, det satt en törstig V8 i som krävde renovering. Då båten är tänkt att användas till fiske passar utombordare bättre plats- och användarmässigt. Vid inspektion av durken visade det sig att flytskummet var fullt av vatten så då innebar inte en ny akterspegel så mycket extra jobb. Stöldrisken för utombordare är såklart större men i de lite äldre årsmodellerna tror jag inte att det är ett jättestort problem. Angående motorn så eftersträvas en så fräsch motor så möjligt, men erfarenheten säger att väl omhändertagna motorer av även äldre modell kan tuffa och gå länge utan något större underhåll. Så bränsleekonomin känns relevant i frågan, om inte annat för att spara lite pengar för eventuella reparationer. Mvh Arvid
  3. Hej! Håller på med ett projekt där jag har konverterat en amerikansk 19 fots bowrider från inombordare till utombordare. Akterspegeln är byggd enligt konstens alla regler och det är nu dags att välja motor. Båten beräknas färdig väga ca 750kg utan motor och jag har uppskattat att det krävs en motor på ca 115-150hk. Motorer jag har kikat på är i årsmodeller runt millennieskiftet. Hur står sig tex en mercury 150 EFI mot en 125 mercury med förgasare men med en 4a istället för en 6a. Sparar man mycket bränsle på det mekaniska insprutet kontra förgasare? Tips på (i sammanhanget) snåla motorer i denna prisklass? Tack på förhand! Mvh Arvid
×
×
  • Skapa nytt...