Jump to content
Friday 22 November 2019

AndersM65

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About AndersM65

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Vet någon här vilken tillverkare detta är? De ända som framgår i manualen som följde med båten, är att de är toppmonterat reglage. Tillverkare av drev och motor är OMC. Anledningen till min fråga är att jag behöver hitta reservdelar till spaken, då framför allt knappen för att kunna lägga i backen.
  2. Locket är den del jag misstänker mest, så packningen ska bytas snarast.
  3. Hur vattnet har tagit sig in i systemet vet jag inte, då jag fick den i min ägo i våras. Min starkaste gissning är slarv från förra ägaren, då jag upptäckt en hel del slarv på andra punkter kring underhåll av båten.
  4. Precis men de regnade inte iaf.
  5. Tack för tipset Baxlaget! Nu är förhoppningsvis hela bränslesystemet dränerat på vatten, med hjälp av ditt förslag att använda hävert
  6. Då ska jag prova ditt förslag, å hoppas de är lösningen
  7. Ja hon ligger på land, å tanken verkar god...men fungerar detta då jag måste dra slangen uppåt ur motorrummet sen ner förbi aktern, om du förstår hur jag menar?
  8. Hej alla båt vänner Har till min fasa upptäckt vatten i hela mitt bränslesystem(bensin), till följd av detta så har bränsle pumpen packat ihop och lämnat in. Förgasaren är riven och inväntar en ny renoveringssats, men ett problem kvarstår. Då min tank är fast monterad under inredningen i fören och är på 120 l, så känns arbetet med att ta ut den för tömning och ev rengöring allt för stort. En ide´jag fick var att trycksätta via påfyllningsröret eller via luftningsröret med hjälp av kompressor, och försiktigt trycka resterande bränsle/vatten blandning till motorrummet där jag kan samla upp de i ett kärl. Är detta görligt? Tilläggas bör att jag inte tror att hävert får ut allt ur tanken, så den ide´n har jag redan skrotat.
  9. Hej Ska byta olja i mitt drev, som är ett OMC sterndrive 400 -77...tror jag. Efter mindre förhör av den tidigare ägaren, så är inte oljan byt på länge. Proceduren för att byta på de nedre är klar(har lokaliserat bägge skruvarna), men inte hur jag byter på de övre och mellanhus Enligt boken så ska de vara... Nedre växelhus: OMC "C" 960gr Övre Växelhus: OMC "C" 380gr Mellan hus: OMC "C" 200gr Hur omvandlar jag de från vikt till mängd?
  10. AndersM65

    OMC 140

    Då är mitt av den äldre typen.
  11. AndersM65

    OMC 140

    Du får ursäkta mina kanske dumma frågor, men jag vet som du märker inte mycket om min motor och drev. När du skriver gummidamask, vad menar du då?
  12. AndersM65

    OMC 140

    Hej Rollen Tack för ett för mig mycket lärorikt svar. Du skriver att drevet rymmer 1,9l, tidigare ägare surra om att de är olika oljor i övre och nedre växelhus...var de bara surr?
  13. AndersM65

    OMC 140

    Hej! Är ägare till en Solvigg 21 med OMC 140 motor och tillhörande drev. Nu till min fråga, hur eller var hittar jag ev modellnummer eller liknande? Jag tror mig behöva detta då jag ska byta oljor i motor och drev innan hon läggs i sjön.
  14. Nu är äntligen båten i sin ny hemmahamn. Transporten löstes med hjälp av lastbil med kran, å vikten stannade enligt kranen på 1500 kg. Men räknar man bort allt som inte sitter fast, så torde vikten stanna på max 1300 kg.
  15. Tack coppertail för ditt enligt mig uttömmande svar. Nu blir de lite enklare att transportera hem båten, till dess nya hamn...då jag vet vilken vikt den har.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy