Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

RobertSollare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om RobertSollare

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tips hur man rengör insatsen i oljekylaren som finns på tex. Volvo AQ 130 och AQ 170 motorerna. . Det har gått några år men problemen kan ju fortfarande finnas hos de som har dessa motorer. Ta loss insatsen i oljekylaren och ta bort oljan som finns på utsidan med något lösningsmedel. Sedan blandar du Citronpulver och varmt vatten tills det smakar riktigt, riktigt, surt. ( Citronsyra finns i nästan alla livsmedelsbutiker. MEN det blir mycket billigare att köpa i storpack på "Nätet". ) Häll blandningen i ett plastkärl som rymmer insatsen. Sänk ner insatsen helt i plastkärlet. Var beredd på att det kan "skumma över" när Citronsyran rensar bort ALL beläggning som finns både i rören och utanpå rören. Enklast är att ställa plastkärlet i ett större kärl så inget dräller utanför på golvet. Vänta ett dygn och skölj sedan av insatsen i vanligt vatten. Nu är insatsen helt ren. Både utanpå rören och i rören. Bara att montera tillbaka i värmeväxlaren. Ps. Blandningen med citronsyra och vatten kan användas många gånger. 🙂 Sila bara bort "grumset" Ds Mvh Robert Sollare
  2. Kompet är mätt med varm motor. ( Bild längst ner ) 5 och 6 cylinderparen har som ni ser klart sämre komp. Hur mycket påverkar det effekten ? När motorn var ny gav den 170 Hk. Jag har ställt ventilerna efter bästa förmåga.Tändningen också. Problemet är att något ”geni” har målat främre remskivan. (den med markeringarna) med tjock svart färg som gör att det inte går att använda Stroboskopet 😩 Jag har flyttat in ”trimpinnen” på drevet till innersta läget för att trycka ner fören. ( tre lägen finns) Ingen reaktion….. Den planar inte…… Kan det bero på mina två ”jätte batterier” som är längst bak i aktern. Enligt uppgift kan de väga 50 Kg/ styck…. Se bild. Har du några idéer ? Eller är det det dåliga kompet på 5an och 6an som som spökar ? Mvh Robban
  3. Hej. Tack för snabbt svar! 😃 Hur mycket skulle det bli omräknat i liter per distans om vi kör i tex. 20 knop ? ( båten ”medel lastad och två vuxna”…. Ja, jag förstår att det naturligtvis beror på vad man menar med det……😉 mvh Robert Sollare
  4. Hej ! Jag vet att det finns hur många parametrar som helst som gör att det blir omöjligt att svara exakt. Eller ens i närheten av min fråga. Men jag gör ett försök ändå. Vi familjen har en Ockelbo DC 21 med en Volvo Penta AQ 170 med tre förgasare och ett 270 T drev på akterspegeln. Stigning på propellern ? Okänt. Den följde med. OM man ”killgissar”, var ungefär, eventuellt, kanske kan bensin förbrukningen ligga mellan? Jag helt medveten om att det beror på hur mycket lasten är, hur drevet är inställt, stigningen på propellern, motors skick, förgasar in ställningarna, beväxning under båten, plattvatten eller inte, solen i ryggen osv. Jag är bara intresserad av hur mycket bensin jag ska ta med nu när vi förhoppningsvis ska sjösätta och prova om den överhuvudtaget fungerar…..😉 Jag har tyvärr inte den tilltro till mina medmänniskor att jag vill fylla den fasta bensintanken (som rymmer bensin som skulle räcka ett halvår i vår bil ) för att sedan upptäcka att ”någon” tömt den när vi inte var närvarande….😳 Motorn har varit mycket bråkig men jag tror att jag har hittat felet. ( Om någon är intresserad finns den resan på annan plats i forumet) OM någon vill försöka beskriva hur törstig den är vid ”normalfart” vore jag mycket tacksam 🙂 Mvh Robert Sollare
  5. Hej, ”kolla o anteckna fryspunkten ibland då ser man om det läcker i mellan söt/sjökretsen” Jag antar att du menar kokpunkten ? Eller jag helt ute och cyklar?? 😳 Tack för dina snabba råd och dåd 👍🏼 mvh Robert
  6. Nu har jag troligen löst det !! Jag tog hela värmeväxlaren och fyllde den med en blandning av citronsyra och och varmt vatten ( ett pulver som finns i alla matvarubutiker ). Jag satte värmeväxlaren på högkant och pluggade alla hål utom ena gaveln där jag hällde ner blandningen.Innan jag gjorde detta spolade jag ur värmeväxlaren med vatten.Inga rostflagor fanns i rören. Däremot fanns det en mörkbrun beläggning på rören i värmeväxlaren.Omedelbart jag hällde ner blandningen av citronsyra och varmvatten började det att bildas ett brunt skum som steg ur värmeväxlaren. Jag lät blandningen stå i ett dygn. Sedan spolade jag ut vätskan med rent vatten med en vattenslang. Nu var kopparrören i värmeväxlaren kopparfärgade igen ! Jag monterade tillbaka värmeväxlaren och fyllde på med 50% vatten och 50% glykol. Jag satte på ett nätfilter på ett av rören och startade motorn.Ytterst få små rostflagor hittades.Nu verkar den fungera igen ! Gavlarna på värmeväxlaren kan jag hålla handen mot utan att bränna mig.Det kunde jag inte innan ! För att vara på den säkra sidan börjar jag att prova utan termostat när båten är i sjön. Om den går för kallt sätter jag dit min 77 graders termostat och provar igen. Håll tummarna för att det fungerar nu !😃. Mvh Robert
  7. - Tack för hjälpen ! Jag ska följa dina råd 🙂 Mvh Robert Sollare
  8. Hej, Andra säsongen och fortfarande problem med att motorn "kokar"........ (Motorn har en MARTEC PLUS AQ170 sötvattenskylning monterat.) Vad är gjort för att förhindra detta ? Nytt avgasknä. Avgaslimpan öppnad ( båda luckorna borttagna samt båda "fryspluggarna". Blåst fram och tillbaka med högtryckstvätten ( Bra tryck i högtryckstvätten ). Avgaslimpan "badade" sedan helt nedsänkt i citronsyra och vatten i en vecka. Sen på med högtryckstvätten igen. Ja..... Det var massor med rostflagor som lossnade och kom ut efter rengöringen. Provtryckte sedan avgaslimpan så att "mellanväggen" inte skulle läcka avgaser till till glykol/vatten sidan. Den var helt OK. Rensade båda värmeväxlarna: Både oljevärmeväxlaren och den stora Martec värmeväxlaren. Inga synliga stopp. Båda såg helt och rena ut invändigt. Sjövattens pumpen har en ny impeller och provades lös med slang och vattenhink. (körde den med min borrmaskin som kördes med betydligt långsammare varv än motorn har på tomgång. ( se film ) Kopparrören som transporterar runt vatten var hela och rena. Nytt sjövattenfilter med nya slangar som inte kan vecka sig och nya slangklämmor. Cirkulationspumpen som pumpar runt glykolvattnet utan axial eller horizontal glapp. Kontroll av kilremmen som drar runt generatorn och även driver cirkulationspumpen som sköter den inre cirkulationen utan anmärkning. Drevet i "drevsäck" med vatten för att simulera att båten ligger i sjön vid test. Tog även bort termostaten för att få bra extra bra flöde. Tändningen står rätt. Det är INTE vatten/glykol i oljan. Kompressionen i motorn går från: 1:12.0 5:11.5 3:12.5 6: 12.75 2: 11.25 4:13.5 (Bar) Fortfarande samma symptom....... Kan det vara så att även om motorn gått med glykol och sötvatten så har det blivit rost i blocket och topplocket som hindra cirkulation. ( trots att jag inte hittar någon rost eller flagor i någon av värmeväxlarna ? Mycket tacksam för råd och dåd Mvh Robert Sollare
  9. Hej, Jag har precis upptäckt att växelvajern till vår Ockelbo DC 20 behöver bytas. Är det någon på forumet som, Ett: vet hur lång den ska vara ? Två: Vet var jag hittar en växelvajer med den längden ? Mvh Robert Sollare
×
×
  • Skapa nytt...