Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Tobbe_Trollkarl

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Tobbe_Trollkarl senast vann den dag 21 November 2018

Tobbe_Trollkarl hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Tobbe_Trollkarl

  • Placering
    Kadett
  1. Tack, bhemac. Mycket bra. Då går det alltså att pumpa från båda håll samtidigt om man vill. Men bromsar en elekrisk pump som inte är igång i flödesriktningen? Jag har faktiskt en pump liggande (eftersom jag bytte ut den i onödan) och gick just och blåste i den. Det kom ut litet kvarvarande dieselstänk och luftströmmen tycktes passera ganska obehindrat.
  2. En nackdel med det där t- eller y-korset är att frityrolja kan rinna förbi av sig självt när man inte vill det. I min skiss har jag tänkt mig att kunna koppla på en jeepdunk från taket, och då blir ju självtrycket definitivt tillräckligt stort för att detta ska hända. Kanske är det därför ändå bäst att ha en väljarventil som man opererar manuellt från kupén. Möjligen skulle man kunna ha en blandare i stället för väljarventil, så att man kan just blanda. Blir en elektrisk pump överansträngd om den då får jobba mot en nästan stängd öppning? Mycket att fundara på här, men jag gör anteckningar och skisser och är tacksam för alla synpunkter.
  3. Men något slags y-koppling med dubbla backventiler i motorrummet kanske funkar?
  4. Min trycker. Men även om man byter till en sugande pump, suger den inte upp luften i slangen och skickar den vidare dit man inte vill ha den?
  5. OK. Njae, sätter jag den befintliga elektriska pumpen i mottorrummet hamnar den högre än nu och då rinner inte dieseln dit av sig självt från tanken. Det är en intressant tanke att koppla de två tillförselslangarna i motorrummet, då kan man korta frityroljans väg från tank till motor och slipper dessutom ett reglage. Men tyvärr riskerar väl frityroljan att tryckas ner i den kalla dieselslangen och täppa igen den, antar jag.
  6. På andra håll har jag nu läst att det kan bli problem i injektorerna med ovärmd frityrolja om man inte har indirekt insprutning och Boschpump – men det råkar min motor tydligen ha. I övrigt behöver frityroljan bara vara lättflytande nog för att ta sig genom slangar och filter. Men, som sagt, litet värme måste man nog ha för att frityroljan inte ska koagulera när det är kallt ute. Jag har just stuckit ned en termometer i spolarvätskebehållaren för att se vad det blir för temperatur i den delen av motorrummet när jag kör. Nästa steg är väl en petflaska litet närmare grenröret. Så länge du har någorlunda varmt i ditt maskinrum så klarar sig väl frityroljetankarna även där. Fast ett djupfryst trehundraliters margarinpaket kanske tar litet tid att smälta.
  7. Med matarpump menar jag pumpen som sitter på motorn. Elektrisk pump finns halvvägs mellan den vanliga tanken och motorn, och jag tänkte i så fall ha en liknande pump invid frityroljetanken. Samt en switch som skickar ström till antingen den ena eller den andra av de pumparna.
  8. Min tanke är ju att ha frityroljetankarna (påfyllnings- och catchtank) i motorrummet för att använda värmen som uppstår där, och denna är väldigt variabel. Men ser man till att inte placera tankarna för varmt så kanske man kan hålla deras temperatur mellan tio och sextio grader, och sedan använda varma slangar från kylsystemet för att ge rätt temperatur sista biten. Det blir dock litet knasigt om man ska använda samma slang för båda bränslena den där knappa metern från switchen (flervägsventilen) till filter och matarpump. Lägger man en varm kylarslang intill denna så är den ju varm även när man kör på diesel. Usch så besvärligt. Jag undrar hur det var med Zaphirs uppgifter om Mercedes- och Fordmotorerna som skulle klara frityrolja utan förvärmning, och om min Volvo D24-motor i så fall också gör det. Kanske gäller Ducatos påbud om 60-70 grader bara för nyare och känsligare motorer?
  9. Aha. Då bör man kanske inte låta frityroljan bli så värst mycket varmare än 60-70 grader.
  10. Ingen förvärmare? Är du säker på det? Matoljan måste nog i alla fall hålla minst tio grader för att inte koagulera, så jag antar att han inte kör när det börjar bli kallt ute? Själv har jag en Volvo D24-motor. Undrar hur kinkig den är.
  11. Vad jag förstår kokar diesel (och övergår alltså i gasform) först kring 180 grader. Enligt Ducatos gamla inlägg ska frityroljan hålla minst 60-70 grader när man pumpar in den i motorn. Kanske betyder det att man har drygt hundra graders marginal ... Vet du hur varm tjockoljan brukar vara?
  12. I de diskussiontrådar jag sett står inget om successiv övergång, folk skriver bara att de slår över till frityroljan. Men gör man som jag beskriver ovan så kanske det blandas med kvarvarande diesel i sista slangsträckan och i bränslefiltret. Och då kanske det inte heller gör så mycket om den första skvätten frityrolja tappar litet mer värme på vägen, den får ju hjälp av dieseln. Vid närmare eftertanke så är det ju närmare en liter diesel i filtret. Förutsatt att det sker en bra blandning där så borde ju övergången därmed ta ganska lång tid. Och under den tiden hinner väl filtret värmas av den inströmmande uppvärmda frityroljan. Å andra sidan innebär detta kanske att man måste ha en lång övergång även åt andra hållet. Alltså att man måste köra länge på diesel innan man stänger av motorn, för att inte ha för mycket frityrolja kvar i filtret. Synpunkter från mer bevandrade forumdeltagare än jag själv välkomnas. (Förstår nog inte riktig vad du skriver om elektriska pumpar och flöde men även min tanke är som sagt att värma själva frityroljetankarna, särskilt den mindre catchtanken.)
  13. Kanske det. Även separata frityroljetankar måste man ju kunna växla till på något vis, och då tänkte jag att den lösningen vore bra. Problemet är alltså att den fortsatta färden sedan går genom samma slang och filter som den vanliga dieseln. Det är ingen lång väg (kanske en meter) men jag vet inte hur mycket bränslet sedan snurrar runt i filtret och hur mycket värme som kan gå förlorad där. Om man lyckas hålla 80 grader eller mer i catchtanken så kanske det fortfarande är 60-70 grader när det når matarpumpen. Kanske kan man bygga in värme även i den biten, exempelvis på något sätt som liknar det du beskriver. Då värms även vanlig diesel när den passerar där. Gör det något? Eller så kanske det räcker med att sätta en isolerande mössa över filtret, så att det hålls varmt av den inströmmande varma frityroljan – men inte värms inte i onödan när man kopplat över till vanlig diesel.
  14. Just det, Georg_Ohm, jag läste i ett av dina gamla inlägg om din trevägsventil (eller sexvägsventil om man inkluderade returledningarna) och tänkte att jag kanske kunde sätta en sådan på kardantunneln i kupén på min bil. Men då skulle den återstånde färden till matarpump och motor gå genom det ordinarie bränslefiltret som ju inte är uppvärmt. Och kanske hinner frityroljan kallna för mycket då. Eller så håller den tillräcklig värme förutsatt att jag värmer den ordentligt innan den passerar trevägsventilen. Min tanke var att ha en ganska liten påfyllningstank och en ännu mindre catchtank i motorrummet ovanför grenröret, där det borde finnas ganska mycket värme att ta vara på.
  15. Tio år gammal tråd, men jag undrar – varför måste oljan vara så varm? Är det för att den blir för trögpumpad/-sprutad annars och kan skada något?
×
×
  • Skapa nytt...