Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

TK1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om TK1

  • Placering
    Landkrabba
  1. Begreppet syrafast har inte mycket värde när man bedömer materialets korrosionsmotstånd i saltvatten. Materialet SMO254 togs fram när Avesta började bygga för offshoreindustrin. Man gjorde mycket prov för att förstå vad som händer i verkligt Atlantvatten. Materialet används bl.a.. av Volvo Penta i slangklammor som sitter på de bälgar som sitter på utsidan av dreven.
  2. För mig ser det ut som kopparoxid som fällts ut. Börja med att kontrollera att propellerns gummibussning inte elektriskt ledande. Skölj propellern med färskvatten och mät med ett universalinstrument mellan ett blad och själva navet (med splines). Motståndet skall vara mer än 100kohm. Hur ser drevets offeranoder ut? Vilken sort har Du? Zink eller Aluminium? För bräckt vatten används ofta anoder av aluminium beroende på hur sött vattnet är. var används/ligger båten mest?
  3. Tittade noga på bilden och det är tydligt att skadorna ligger under vattenytan. Jag antar att kättingen tvättades i samband med upptagningen. Beväxning i form av bakterier och alger är syreförbrukande vilket ställer till det för enkla/billiga " rostfria legeringar". När syret försvinner försvinner också det skyddande Kromoxidskiktet. När det är borta kan saltvattnets aggresiva klorjoner (NaCl= Natriumklorid= salt) skada metallen på det sätt som bilden visar. Hur allvarliga angreppen blir beror på legeringsämnena i materialet. Man har utvecklat speciella tåligare "rostfria" material för just levande havsvatten. I syntetiskt havsvatten, sånt man använder i labb, utan bakterier och alger fungerar vanliga enkla rostfria material bättre. Tabellen nedan visar en uppställning av olika rostfria material där man ser det så kallade PREN- tal för respektive legering. Detta tal är empiriskt framtaget och visar materialets känslighet för pitting. Det är mycket användbart för att bedöma hur bra rostfritt är i havsvatten. Det fenomen som vi ser på bilden av kättingen uppstår också om man tex målar kätting och annat rostfritt under vatten med tät färg exempelvis Epoxy. Då blir kanten på färgskiktet utsatt för spaltkorrosion. I spalterna blir det syrefattigt på samma sätt som under påväxt. Så måla aldrig med epoxy på rostfritt under vatten. Skulle föreslå att Du sätter dit en massiv del tillverkad av ett bättre material tex SMO254, som går att få tag på, under vattenytan och skarvar in kättingen ovanför.
×
×
  • Skapa nytt...