Jump to content
Tuesday 27 October 2020

Johan_Danielsson

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About Johan_Danielsson

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, har införskaffat en gammal (1970-tal troligen) glasfiberbåt med helt rent innandöme. Ca 4,8x1,8 meter ytterdimensioner, ca 3x1,5 innermått som berörs av bygget. Idag finns ingenting invändigt, endast det v-formade enkelskrovet med fyra längsgående (för till akter) förstärkningsribbor (plastat ovanpå divinycell). Jag behöver bygga ett plant golv, samt antingen plana ytor att fästa två stolar i, alt. två längsgående bänkar där två ryggstöd kan monteras vid förar- och passagerarplatsen, med bänkarna fortsättande bakåt till akterna bakom ryggstöden. Helst någon form av enkel förvaring under bänkarna (ej prio). Det finns ingjutna plåtar som är rätt veka, håller ej att ensamt använda för montering av något som tar last, men kan användas för att få en referenshöjd mot relingen och som yttre fästpunkter. Jag söker inspiration/tips/ideér på hur ett plant mittdäck (ca 50 cm brett eller däromkring) kan byggas, gärna med löstagbara sektioner så man kan ta upp och inspektera, samt de två längsgående bänkarna mot relingen kan konstrueras. Har någon länkar till liknande projekt tar jag gärna emot dem! Helst vill jag bara bygga i trä, ej plasta några detaljer... Nedan en bild på hur det ser ut idag, det är inte mycket som är rakt... Mvh Johan
  2. Har nyss köpt en liten sportbåt enligt bilderna nedan, ca 4.8 x 1.8 meter. ”Durken” är en efterkonstruktion, båten är i formen v-bottnad med fyra längsgående förstärkningsribbor från förarplatsen till akterspegeln. Undrar nu om någon vet tillverkare och/eller modell? Satsar på att bygga en ny inredning och skulle gärna se hur det var tänkt från början... den enda indikering som finns i båten är en plåt märkt ”146” som inte säger så mycket...
  3. Hej har nyligen köpt en äldre 50hk Mercury, Thunderbolt, troligen 1981 års modell eller däromkring. Ingen propeller följde med och jag undrar om jag inte saknar ytterligare delar till propelleraxeln, se bild nedan. Tacksam för länk till sprängskiss som visar vilka delar som ska ingå (typ linkap, distanser, mutter etc)? Huset är ju tex gängat i godset kring propelleraxeln, vad ska sitta där? Offeranod?
  4. Har troligen en tempmätare att sälja om ca 2 veckor om du kan vänta. Måste bara montera in det nya instrumentet (annat märke som jag byter alla instrument till)...
  5. Avrapportering i ämnet; bytte brönslepump till en kopia på originalmodellen (utseende och utförandemässigt) samt ställde tomgången - båten går nu som tidigare dvs maxar över 5000 RPM och ca 28 knop i motvind och lite vågor. Motsvarande vad den gjorde förra säsongen och något långsammare än för tre år sedan (toppade 30,5 knop) men mer utrustning och packning i den nu samt obehandlat lätt beväxt skrov - får anses helt ok i väntan på ommålning nästa år.
  6. Tack, ja det blir i den ordningen dvs ny pump och kontrollera effekt, sen ev kolla stiften. Förgasarna är luriga att kalibrera rätt mellan sig (Solex PAI44) och en försörjer ju 1-2 och den andra 3-4 så ev är det anledningen till sotiga stift på de två bakre cylindrarna. Återkommer med mer info efter pumpbyte...
  7. Så här ser stiften ut, längst upp cylinder 1 och sedan i ordning med cylinder 4 längst ned i bild. Skillnaden i färg gör mig fundersam, de två cylindrar med lägst kompresssion är vita, de två med hög komp är svarta och oljiga...?
  8. Lite blandade resultat från kompressionstesten. Tvingades göra detta med kall motor iom att bränslepumpen är bortmonterad och fick följande med gasreglaget i botten och alla stift ute: 1) 9,5-10 (mitt emellan på skalan, upprepat två gånger och då närmare 10. En liten skvätt olja i cylindern och värdet blir 11-11,5 2) 11,0 ingen olja tillsatt 3) 12,0 ingen olja tillsatt 4) 12,0 ingen olja tillsatt Användarmanual och verkstadshandbok säger 10-12 i kompression, inga mer detaljer, dock för varm motor... Antar att kompressionen borde öka med varm motor? Innebär det att cyl 3-4 är på gränsen iom 12,0 redan vid kall? Att 1:an är så pass mycket lägre men blir bättre med lite olja antyder att kolvringarna inte är täta?
  9. Gott, tackar! Blir morgondagens övning tror jag...
  10. Jo, det är svårt med gamla Volvospisar när originaldelarna är slut sedan länge och kopiorna är oklar kvalité. Den gamla pumpen som nu är sprucken har nog suttit där sedan 1986 så det är väl helt ok kvalite... Provar en kopia med identiskt utseende, får se om det blir bättre... Ang kompressionsprov, några tips på hur man gör det med elektronisk tändning? Är det så enkelt som att lossa på tändkabel mellan spole och fördelarlock eller behöver man göra fördelaren strömlös också också? Bensinpumpen är ju redan borta, antar hålet i blocket kan lämnas öppet med risk för lite oljestänk isf när axeln som driver pumpen går runt?
  11. Tack för alla svar! Bränslet är nog boven ja, har provat nedan med viss framgång: 1) kopplat förbi Garmin-sensorn, ingen skillnad alls 2) bytt bränslefilter -> gav 400 RPM mer (nu 4200 max) och ca 4 knop mer, dvs nu 22 max. Tändningen helt ok på 4200 RPM dvs 32-33 grader före ÖD Försöket att byta tillbaka till gamla pumpen misslyckades då den har en spricka jag inte sett förut. Troligen tät men inte sugen på att montera något trasigt och det är rätt trångt att få den på plats. Ny pump beställd, samma utseende som original, med förhoppning att prova denna nästa helg..
  12. Hej, en har idag upptäckt att något hänt med motorn under vintern... tacksam för alla tips som kan råda bot på detta... Problem NU: motorn varvar max 3800 RPM vid full gas, ca 16 knop på båten, tändningen vid det varvtalet ca 27-28 grader före ÖD Förra säsongen; vid 4500 RPM ca 28 knop, kunde maxa till 30, 5 knop vid ca full gas ca 5000 RPM, tändning ca 33 grader före ÖD vid 4400 RPM NU: 1) Motorn varvar fint på tomgång, 900-5500+ varv utan belastning => får mig att tro att gasreglage, vajer etc är OK 2) FIn stabil tomgång på 900 RPM, tändning 6 grader före ÖD (enligt instruktionsboken, inte justerat sedan förra säsongen) 4) Vid obelastad motor vid 4400 RPM är tändningen 32-33 grader före ÖD (enligt instruktionsboken, inte justerat sedan förra säsongen) 3) Samma propeller (14x19L) på som förra säsongen, inget gjort på drevet mer än bytt avgasbälg 4) Inga synliga läckage alls på motorn 5) Tändningen är en 123ignition som installerades förra hösten, ingen ändring sedan dess Bytt under vintern: - Lossat avgaslimpa, 4:e porten fin, bra gods i toppen och limpan. Nya packningar kring avgasportarna mot limpan. Mellanväggen hel, inga synliga skador. - Renoverat vattenpump - Renoverat impellerpump - Bytt bränslepump till denna https://drevdelar.se/branslepump-b21-b23-b230-b250-16v-med-handpump-performance - Bytt generator till 60Amp modell (Valeo A13n234) - Bytt oljetrycksgivare - Monterat Garmin GFS-10 bränsleflödesgivare mellan filter och bränselpump - Rengjort oljekylare invändigt - Nya tändkablar, samma längder som de gamla - Justeringar på förgasarna men bara för att ställa tomgången (spjällskruv, blandningsskruv) - Justerat ventilspel (0,30 efter justering, 4 av åtta ventiler behövde justeras) Det enda jag kan komma på som kan påverka varvtalet såpass och få motorn orkeslös är om jag lyckats rotera motorn baklänges något vid justering av ventilspelet och fått kamremmen att kugga något => kan inte avgöra om det skett eller inte (har inte tittat på rem-markeringarn än...) men är det ens möjligt? Har ett minne att jag var tvungen att "backa" motorn ca 45 grader för att få loss verktyget som trycker ned ventilerna vid shimsning. Kan remmen hoppat av det, borde det finnas andra symptom isf? ? Mvh Johan
  13. Hej, Jag har en AQ151A med original bränslepump, och behöver nu en ny slangnippel för inkommande slang från bränslefiltret, som tar en 3/8 (9,5 mm) slang, problemet är att jag inte vet vilken gänga som passar på bränslepumpens ingång? Pumpen ser likadan som här: https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-853-880&sok=&id=4397 Idag sitter en nippel för lekande mutter (BSP koppling) som i sin tur är pressad på en 6mm slang, den slangen är tyvärr för liten för den flödesmätare jag har installerad (som har 3/8 slangnippel). Mvh Johan Danielsson
  14. Hej har en Flipper 640 med en 1986 års AQ151A där tändstiften har olika färg, från ljusast på cylinder 1 (helt vit keramik, lätt grå beläggning på elektrod) till mörkast på cylinder 4 (mörkbrun keramik och elektrod), och 2:an och 3:an är mitt emellan med tvåan betydligt ljusare/vitare än 3:an. Tändningen står rätt, och båda Solex förgasarna är renoverade i höstas. Båten går bra och jämnt på både tomgång, mellanfart och högfart.... Är det något i ena förgasaren som ställer till detta?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy