Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

andjoh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om andjoh

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu är det löst 😃. Jag provkörde generatorn som är en Hitachi 55amp, på Ringöns bilelektriska och även där gav den för hög spänning. Köpte en ny motsvarande och monterade, ingen sensorledning på den heller. Till en början laddade den noll, det visade sig att minus som jag enligt instruktion anslutit till E skulle vara på en annan anslutning. Nu funkar det toppen, Ringöns var till mycket hjälp! Tack för alla synpunkter här.
  2. Generatorn är en Hitachi 30 Ampere. Istället för att byta generatorn som laddar bra 90 procent av tiden funderar jag på att sätta in en brytare på pluskabeln mellan generator och batteri av huvudbrytarmodell. Så kan jag stänga av när det larmar för hög spänning, t ex över 14,7v. Vad tror ni om det?
  3. Det verkar inte finnas någon sensorkabel. Bifogar en halvbra bild på generatorn. Då är frågan hur skadligt 15v kan vara för batterierna, vi kör sällan motor mer är någon timma eller två i sträck. Och om regulatorn pajat borde inte spänningen dra iväg ännu mer.
  4. Ska kolla om jag hittar nån senseledning från generatorn. Den kan vara gul eller grön har jag förstått.
  5. Nu har jag mätt med multimeter direkt på batterierna, den visar samma som min bmv 712, alltså 14,9 - 15 V när batterierna är full-laddade och motorn går. Är det fel på regulatorn på generatorn?
  6. Min generator laddar med 14,9 V när batterierna är full-laddade. Det är vanliga 75A marinbatterier, 4 st plus ett startbatteri. Yanmar 3gm30 motor med originalgenerator. Är det risk att jag skadar batterierna med så hög spänning? Det verkar inte vara meningen att man ska kunna fyll på vatten på batterierna.
  7. Hoppar nog över blåsa men försöker hitta en genomskinlig bränsleslang som fästs med slangklämmor. Tack för goda råd!
  8. andjoh

    Bränsleslang

    Hej! På min Yanmar 3gm finns ett litet läckage omkring bränsleslangen från matarpumpen till finfiltret. Det är en stålomspunnen slang med banjokopplingar. Kan jag ta bort nuvarande slang från kopplingarna och ersätta med vanlig bränsleslang och slangklämmor? Hur får jag av slangen utan att skada banjokopplingarna, nu sitter slangen med klämkopplingar. Kan jag ersätta med en transparent slang, kan ju vara bra att se bränsleflödet och eventuella luftbubblor. Och till sist, vad tror ni om att sätta en rund bränslepump som på utombordare på denna slang för att underlätta luftning?
  9. Jag har haft en sån i fyra säsonger och är mycket nöjd med konstruktionen. Särskilt sittbrunnen som är både rymlig och praktisk. Focken räcker för semestersegling och då blir båten mycket lätthanterlig. Lättdriven i lättvind, i hårdare vind får man reva tidigt och vi seglar ibland för bara fock. Svag botten har jag inte märkt av. Röstjärnen ser bra ut, vi spänner riggen hårt och har inte märkt några rörelser vid röstjärnen. Masten är lång, enkelspridarna funkar bra men backstag behövs i hårdare vind för att spänna upp förstaget. Hade jag fått ändra på nåt så skulle jag valt 20 cm djupare köl och 2-300 kg till längst ned för att få ökad styvhet.
×
×
  • Skapa nytt...