Jump to content
Thursday 23 May 2019

HittePa

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About HittePa

  • Rank
    Kadett
  1. Blev lite gjort idag. Gick åt ca 1,5L Epoxi. Då akterspegeln redan ser ut som en schweizerost så behövde jag inte använda speciellt många klamrar utan jag skruvade rakt igenom. Det tillkom 4st klamrar i överkant för att hålla ihop skivorna. Den ena skivan ska sågas till så bägge har samma form.
  2. Har kommit lite längre nu. Så det börjar bli dax att montera den nya akterspegeln. Men frågan är vad man ska använda mellan akterspegel i glasfiber och plywood. Något speciellt lim eller funkar det med polyester som man göra lite tjockare med cab-o-sil/aerosil eller liknande ?
  3. Har hänt lite mer nu, har fått väck all plywood och den var väldigt blöt. Man kunde verkligen trycka ur vattnet som om man klämde en tvättsvamp. Har funderat ut på hur jag ska göra med "lådorna" på respektive sida. Jag har kapat bort dessa och kommer att lägga igen de så jag får en plan yta och det blir stuvfack för tampar och fendrar istället. Och förstärkningen kommer att gå ifrån akterspegeln föröver till ryggstödet för aktersoffan. Det borde bli tillräckligt stabilt i kombination med motorbrunnen.
  4. Tanken med XPS vara att det är lättare att forma som man vill jämfört med plywood.
  5. Funderar på att bygga förstärkningar av XPS skivor som man sedan platsar fast i akterspegeln och drar föröver. Något nån här har använt för att bygga ned och sedan platsa. Kan tänk mig att om man använder ployester så smälter nog alltihop men epoxi borde fungera tycker jag.
  6. Det blev lite gjort idag. Började med att kapa ur motorbrunnen och märkte att det var väldigt lite plywood och väldigt mycket blöt tvättsvamp kvar............ Fick även ge mig på att kapa bort lite ifrån "lådorna" som sitter på respektive sida. Gissar att dessa sitter där för extra flytkraft men de är platsade tillsammans med det inre skrovet så vattnet som hamnar i dubbelskrovet kan även komma upp i dessa utrymmena. Så min tanke är att kapa bort dessa helt och plasta in två större plast dunkar eller liknande så det blir två stycken helt luft/vatten täta utrymmen istället, vad tror ni om detta ?
  7. Du tänkte typ såhär, för tanken är att jag samtidigt ska höja akterspegeln för innan hade de bara skruvat dit en bräda som hade ruttnat därav öppnade jag för att se hur illa det var.
  8. Skulle tro att det är limmat för känner man under listen så känns det som silicon eller någon liknande kladd. Hade helst velat ta det inifrån då det bara är i själva brunnen det är glasfiber på bägge sidor om plywooden medans om man tittar in på höger respektive vänster sida så är plywooden bara fäst mot akterspegeln den finns ingen att fästa plywooden föröver. Men frågan är om man kan såga upp allting utan att det kollapsar som ett korthus sen när man hänger på motorn. Så tror du det hade fungerat om man sågat upp det på detta viset ?
  9. Hejsan. Har köpt mig en billig vator 15dl där akterspegeln var väldigt dålig. Så min fråga fundering är hur man smidigast kommer åt för att byta den ? Ska man ta den utifrån eller ska man dela på skrovet och "toppen" och på så vis komma åt att byta ? Bifogar en bild på en likadan båt hur motorbrunn/akterspegeln ser ut. http://eng.auto24.lv/kasutatud/auto_pildid.php?id=2059164&view=100&cache_missing=1
  10. Alltid roligt att j*vlas med bedragare. Personligen tycker jag det är mer underhållande att prata med Microsoft supporten. Verkar som om samtliga av deras "kundtjänst" använder samma mall och avviker man ifrån den så blir det helt plötsligt väldigt jobbigt för dom.
  11. Hejsan. Köpte mig en Vator 15 DL-78 med tillhörande Yamaha 70hk 2-takt ifrån 89 och har lite frågor och funderingar gällande denna båten. -Var hittar man skrovnumret på dessa båtar ? - Hittar heller ingen "lapp" på motorn, så finns motor nummer eller liknande instansat någon annanstans på motorn ? - Kan man få tag på den gula Vator färgen någonstans då denna båten är flammig efter diverse kreativa lagningar och förbättringar ? - Något man ska tänka på då aktern är förhöjd för att klara "normala" motorer ? Mvh
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy