Jump to content
Saturday 06 March 2021

marklin

Medlemmar
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About marklin

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hrj Mackey, tack för det mycket vettiga tipset Då vet jag ungefär hur jag ska göra. Hade öven glömt en annan komponent i det här upplägget - säkringar. Säkring kommer att sitta på strömkabel från plotter till batteri, men enligt instruktionsmanualen till regulatorn ska det även finnas en säkring mellan regulator och batteri? Vad säger ni, är det nödvändigt?
  2. Först - uppskattar era svar väldigt mycket, extremt givande för en annan som är lost på det här med båtelektronik! Tack! Okej, lek med tanken att jag går på raols linje och kopplar plottern direkt till batteriet, som laddas av solcellen med övervakning av regulatorn - vad gör jag med jordkabeln då? Inte kopplar jag den till regulatorn då, eller?
  3. Ah, okej. Ka den här är väldigt liten med enkelt elsystem. Plottern kommer inte glömmas på eftersom den kommer vara fast monterad i en särskild rufflucka som endast ska sitta i under segling, så den risken är noll. Frågan kvarstår dock - vad gör jag med jordkablen ut från plottern?
  4. Tack! Hmm, det låter som stt du och bhemac inte är överens isf. Tycker det är svårt att veta hur man ska göra om man inte är riktigt hemma på el. Är fortfarande osäker på vad jag gör med jordkabeln, både i ditt och bhemacs föredragna scenario?
  5. Tack för ditt svar i frågan Två frågor - vad skulle kunna vara en nackdel med att koppla in plottern i lastutgången, och om man kopplar in den där, vad gör jag med jordkabeln?
  6. Ingen jättebra bild avseende skicket, men så här ser den ut iaf.
  7. Hej! Det där var EXAKT det jag var ute efter! Av ren nyfikenhet, hur mycket tar han för 2,5*6,5 m segelbåt?
  8. Ah, okej. Då lutar det åt att jag drar plottern till batteriet då. Då är nästa fråga - hur jordar jag plottern? För ur apparaten kommer tre kablar - plus, minus och jord. Har försökt läsa mig till detta men jag blir inte riktigt klok. Plottern är en ny Raymarine Axiom och båten en nyare segelbåt med liten utombordare.
  9. Tack! Ser att det finns en till ingång (+/-) i regulatorn, märkt med en liten lampa som symbol (regulatorn är en Solarmare MPPT 10A). Kan jag koppla in plottern där, eller vad symboliserar den där lampan? Det framgår inte riktigt av bruksanvisningen.
  10. Tack för svar, och ursäkta dubbelpost - ska inte hända igen. Varför jag inte gör det själv är en kombination av mycket, men jag har ingen bil att forsla grejer i, jag har aldrig polerat tidigare, har inga maskiner och heller inga medel. Hittade en firma som tog åt sig jobbet för ca 60% av offererat pris, så jag slog till på det istället. Tack ändå för tipsen!
  11. Hej! Har köpt en plotter, en 50W solcell och en regulator, nu ska det där kopplas till batteriet på båten. Är helt orutinerad när det kommer till el och har trots det fått för mig att det där löser sig nog när jag börjar montera grejorna på båten, men nu när jag börjar fundera på hur man faktiskt ska göra blir jag osäker. Hur bör man koppla ihop de här enheterna så de funkar med varann? Tar väldigt tacksamt emot synpunkter på detta. Tack! / Markus
  12. Hej! Har en båt som står på land hos verkstad där reparation nyligen blivit gjord. Har passat på och frågat vad de ska ha för en polering när den ändå är där, de uppger 6000 kr. Har läst mig till att även bilpolering funkar riktigt fint på båtar, och känner man någon som ägnar sig åt lite hobbypolering av bilar kan det finnas tusenlappar att spara på att istället uppdra poleringen åt en sån person. Så, till min fundering - finns det någon här som har kontakt med någon som är duktig på polering av bilar och kan tänka sig att ta sig an friborden på en blå liten segelbåt på trailer, 6,5*2,5 meter? Gärna i västra Stockholm/Ekerö. (Postar även det här inlägget i segelbåtsdelen av forumet) Tack på förhand! / Markus
  13. Hej! Har en båt som står på land hos verkstad där reparation nyligen blivit gjord. Har passat på och frågat vad de ska ha för en polering när den ändå är där, de uppger 6000 kr. Har läst mig till att även bilpolering funkar riktigt fint på båtar, och känner man någon som ägnar sig åt lite hobbypolering av bilar kan det finnas tusenlappar att spara på att istället uppdra poleringen åt en sån person. Så, till min fundering - finns det någon här som har kontakt med någon som är duktig på polering av bilar och kan tänka sig att ta sig an friborden på en blå liten segelbåt på trailer, 6,5*2,5 meter? Gärna i västra Stockholm/Ekerö. (Postar även det här inlägget i motorbåtsdelen av forumet) Tack på förhand! / Markus
  14. Har nu sett filmerna och lite kan man ju ta fasta på så klart, men jag tycker fortfarande mycket är oklart vad gäller just min rigg eftersom den endast har enkla vant och inte topp-/undervant (även om det faktum att min rigg är enklare och inte lika justerbar antagligen inte gör riggningen mer komplicerad). Man får prova sig fram där och då förstås, och som sagt se till att det finns mycket tid. Men det verkar ju som att det till stor del är en okulär bedömning av hur masten ser ut, och en mätning av att man spänt lika mycket på båda sidor? Kan man koka ner det till det? Någon tensiometer/vajermätare behöver man inte använda/införskaffa? Det räcker med en rejäl skiftnyckel, lite fett och en vanlig verktygslåda?
  15. Tack för svar! Masthöjd är 9,5 m (DWL) och det är rullgenua. Vad gäller mastresningen är den utrustad med ett kit som man med hjälp av trailervinschen (båten är trailerbar) och spinnakerbommen vinschar upp masten på något sätt. Jag gissar att vi får testa oss fram där, men att ta god tid på sig och inte hafsa igenom det låter som ett råd att följa. När man väl rest masten, hur funkar det då? När stagen ska spännas osv, hur vet man vilken spänning det ska vara? Inget om detta finns att läsa i användarmanualen, vilket förvånade mig lite. Vilka verktyg behöver man? Värt att nämna är kanske att båten är från 2013.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy