Jump to content
Friday 14 August 2020

Pelleplaning

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Pelleplaning

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det droppade in vatten genom skruvhålen på däcksluckan på min Aquador 23. Nu har jag skruvat loss luckan och möts av denna syn. En skruv hade mutter på baksidan, den hamnar i tätningslisten men det verkar vara genom skruvhålet det läcker. De andra däremot är avklippta skruv som ska greppa i plasten. Någon mutter under dessa får inte plats. Något vidare fäste får dom dock inte. Luckan är riktigt tung och har en stark gasfjäder som håller den uppe så det blir stor belastning på skruvarna. Hur skulle ni göra för att fästa gångjärnet ordentligt och vattentätt? Skruvar som inte sitter ordentligt i plasten känns som ett ganska vanligt problem.
  2. Jag har plockat ut värmaren ur båten och fått fart på bränslepumpen. Nu vill jag provköra värmaren innan jag monterar den i båten utan att riva ut kontrollpanelen och tempsensorerna. Är det någon som vet vilka signaler det är i den 9poliga kontakten?
  3. Pelleplaning

    Aquador 23HT

    Vi har en 23HT med 200hk Mercruiser diesel och bravo 3. Kommer lätt upp i planing utan trimplanen och toppfart ca 30. En D3 på 190hk borde rimligtvis också räcka, den är nog några kilo lättare. Att en bortskämd båtjournalist vill ha fler hk förvånar väl ingen. Detta är ju rena pråmen jämfört med alla fräcka båtar han får köra. Smidigt när kök och värmare också går på diesel.
  4. Vi hade en med 25hk Mercury. Grymt bra ax, ingen planingströskel. Den var dock ingen höjdare i vågor. Vår var röd med vita fartränder och hade ratt.
  5. jdohl: Jag optimerade distanserna för att ha bordet på tvären så hela familjen kan sitta och äta. Det är i princip enda positionen vi använder och vi är mycket nöjda med resultatet. Använder du bordet i 2 positioner med 90 grader mellan så kanske du kan hitta en kompromiss som fungerar med fasta distanser. Eller så svetsar du på muttrar på fästet och monterar dit skruvdelen från 3 skruvtvingar så kan du ställa bordet i vilken vinkel du vill. Då kan man få bordet rakt även med soffan full med tunga gubbar. Tyvärr är blir det ett ganska bökigt bygge, ökar på höjden ca 2cm, skruvar under bordet som man kan slå sig i.
  6. Inför säsongen gjorde jag en justering på vårt Bravo 3 drev som gör att båten snabbare kommer upp i planing utan trimplan. Med distansen placerad enligt vänstra figuren nedan kan jag trimma in drevet längre. Trimplanen går lite ojämnt och jag får ordentlig slagsida om jag bara håller in båda knapparna när de ska upp. Blir lite meckande för att få upp dom utan vingel. Motorn är en 200hk mercruiser diesel, toppfart 30 knop. Drygt 2 minuter in i denna filmen visar dom hur man monterar loss cylindrarna så man kan vända på distansen. https://www.youtube.com/watch?v=2OZr21WjP40
  7. Det lutande bordet är numera rakt. Jag tog loss bordsskivan från stativet och gjorde distanser av smältlim. Sedan tryckte jag in sikaflex för att limma fast det. Bilden visar första testet, jag fick göra distansen ännu högre. Det går absolut att göra snyggare distanser men jag tog vad jag hade hemma.
  8. Vårt bord har en extremt hal yta och samma usla hållare som på bilden. Det är näst intill oanvändbart. Min plan är att montera ett bord i durken men jag har inte hittat något tillräckligt långt ben. (På vår 07:a är durken nedsänkt där benet ska stå.) Hjertmas har fällbord, 800x600 och 900x600. Får åka till båten och kolla om något av dessa är lagom.
  9. Vad sägs om långa fendrar, då är höjden aldrig något problem. Däremot är det antagligen fult ännu bökigare att förvara. Om man däremot har långa inbyggda horisontella fendrar... så har man en RIB. Fenderknytning är dessutom bra uppvärmning för besättningen inför tilläggning. Så vet man att alla är vakna och redo.
  10. Kollade just på blocket. Det har kommit ut 3st Aquador 23 HT på ostkusten de senaste två dagarna.
  11. Vi köpte en Aquador 23 HT 07 med cummins 200hk diesel. Max 30knop, marschfart 24. Med trimplan nere kommer man upp i planing på ett anständigt sätt. Toalett med dörr avgjorde saken för oss. Sovplats för 2 vuxna och två barn i ruffen var också ett krav. Stickkojen fungerar bra för barn, dottern älskar den. Soffan är riktigt skön och stor nog för 6 vuxna. Luckan i fördäck kändes speciell men fungerar väldigt bra för barnen och OK för vuxna. Jag kan ta mig runt båten också, osäkert om man klarar det på DC-varianten. Badbryggan är också imponerande för en 23 fotare. Väldigt praktisk även vid tilläggning. Det som får hornen i pannan att växa ut är bordet. Skivan hålls upp av ett rör med två nästan 90 graders vinklar i plast vilket gör att bordet lutar. Bordsskivan är dessutom hal så saker glider av. Men det byter vi i vinter.
  12. Mina erfarenheter av Andersson prylar är att dom är ganska dåliga. Lite sämre än bra märken och går sönder efter ett eller ett par år. DVD-spelaren klarade inte alla skivor och hackade för minsta repa. Blåtandsmottagaren för ljud knastrade och tappade mottagningen titt som tätt.
  13. Jag får försöka mig på ett svar på min egen fråga. Om jag monterar följande: En brytare i serie med styrsignalen till reläet som kopplar ihop start och förbrukning. En brytare mellan förbrukningsbatterierna. Så kan jag nästa gång säkringen går: 1 Återställa säkringen och enbart ladda startbatteriet. 2 När startbatteriet fått bra laddning koppla in ett förbrukningsbatteri. 3 När första förbrukningsbatteriet fått bra laddning även koppla in andra förbrukningsbatteriet. Det blir en del manuellt arbete men jag kan få igång allt utan att koppla in landström.
  14. Jag har en Aquador 23 HT 2007 med Cummins 2.8 200hk. Laddning av batterierna fungerar för det mesta bra. Men när dom blir för urladdade så går en automatsäkring i en elektronikbox under motorkåpan. Startbatteri: Biltema 62Ah 80-2623 Förbrukning: Varta 2x75Ah Batteribankerna ihop med relä när tändningen slås på. Någon som har en smart lösning på problemet?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy