Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

mswalen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mswalen

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Köpte för ett par månader sedan en styrpulpet (Uttern 4,1 meter) med en Suzuki DT30C 2-taktare på (30 hk, med oljeinsprutning) Den går bra när man väl fått igång den och toppar ca 25,5 knop Men den kan vara lite svår startad och går väldigt dåligt på tomgång, när man kört ca 30 min och sen stannar och lägger i friläge så dör den relativt snabbt, kanske efter 10 sek Likadant när man senare startar efter ca 30-60 min så hoppar den igång oftast direkt, men dör på tomgång efter 10-15 sek Ibland har den varit svår startad efter man stått still en stund och det är väldigt svårt att få igång den, kan behöva köra startmotorn i 2-3 minuter innan den hoppar igång, har kollat blåsan från trycktanken och den är hård så bränsle verkar det finnas fram till motorn iallafall Enligt tidigare ägare så har dem bytt förgasarna, så dessa bör ju vara rena? eller? Kan det vara någonting med tändningen? att jag inte får gnista? hur kollar man detta? Tacksam för alla svar i denna fråga, tex vart jag ska börja felsöka någonstans Fick med en reservdelsmotor, så där skulle jag kunna plocka över delar för att testa vad som kan vara fel /Micke
  2. Okej, min gissning oxå ser inte vart kabeln går men den går iallafall (från bilden sett) längs höger sidan, sen ser man inte riktigt vart den är inkopplad Som motorn går nu så dör den efter ca 10-15 sek på tomgång, kanske ska pröva mig fram å vrida lite på denna för att se om den går bättre
  3. Har nu tittat på detta och det ser ut som att det går en kabel från detta vred på insidan, har även en reservdelsmotor som inte har detta vred, se bild
  4. Något typ av ställbart munstycke verkar det vara, jag ska kolla när jag kommer hem idag samt ta lite bilder och uppdatera denna tråd
  5. Hej alla! Hoppas ni kan hjälpa en nybörjare med utombordare På min Suzuki DT30C så sitter det ett vred på motorn bredvid "choke knappen" där det står F & S, vad gör denna? och vad har den för funktion? /Micke
  6. Hej, jag tror nog att jag börjar förstå lite mera nu det borde vara som ni säger mekanisk styrning med en styrservo se bild på dem prylarna jag tror sitter monterade
  7. Hej, tack för info, men jag hittar inget påfyllnadshål vid rattpumpen (klockan 12) det är helt täckt överallt, finns det modeller som saknar detta?
  8. Hej! Ny på forumet och har försökt leta reda på information om hydraulstyrning som sitter på min nyinköpta båt men hittar ingenting. Båten är en Carver 2157 Montego med en motor från 1992 (Volvo Penta 570A med 290DP drev) Jag har ett glapp i styrningen på ca "1 timme", samt att det sedan "kuggar" över ibland när man styr åt olika håll. Vad kan det vara för nåt som är galet med styrningen? Behöver systemet luftas? hur gör man detta i såna fall? Jag har tittat uppe vid ratten och det finns ingen luftskruv eller sådan alls, det sitter ett svart "täcklock" över axeln där ratten är monterad. Som jag förstår så sitter det även en servopump till denna styrning Hittade beteckningen på själva cylindern som är monterad nere vid drevet, se bild Tacksam för hjälp i denna fråga!
×
×
  • Skapa nytt...