Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

OscarJo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om OscarJo

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Känns inte som ett turboproblem då jag inte tycker att kompressorn slår till alls när jag gasar. Lite orolig för kompressorhabrri. hur vet jag om det är så?
  2. Hej! en kort uppdatering. Alla drivremmar är bytta, vattenpumpen är bytt, sjövattenpumpen ompacka och spännhjulen är utbytta. Båten startar fint och kompressorn slår till. Låter den stå en bra stund på tomgång för att bli varm. Åker ut genom hamnen och trycker reglaget framåt och det händer... ingenting! Det börjar gnissla (typ remgnissel) men båten kommer helt enkelt inte upp i varv, knappt att kompressorn slår till. Båten är alltså i sämre kondition nu innan allting byttes. Magnetkopplingen till kompressorn byttes inför denna säsongen. Någon som har en bra idé? / Oscar
  3. Hej! här är en liten bild på spännrullen från idag. Kanske kan vara orsaken till gnissel och att remmen mår sådär. / Oscar
  4. Säker på att det är kylarvätska? Packningen till vattenpumpen kan läcka den med. Har hittat det inför i år. Alltid ska något krångla Men annars kan det vara topplockspackningen som spökar. Kan hjälpa dig att kolla om du vill felsöka
  5. Jaha, då var onsdagen den 13 passerad, och det bestämdes att det skulle göras imorgon istället. Men nu till problemet, i lådan som meken har så ligger det inte med någon spännrulle, så jag ställer återigen frågan här: är den något bekymmer att byta själv i efterhand utan att skapa en massa problem när remmarna har blivit spända med momentnyckel? / Oscar
  6. Hej! Då var samtliga remmar beställda, ny remspännare och ny vattenpump till maskin. Den 13 juni förväntas allt vara hemma och en som hjälper mig. Tack allihopa! Hoppas detta löser problemen / Oscar
  7. Hej, jag hade ett litet annat problem än dig fast med samma (förhoppningsvis) lösning. Jag hade problemet att linan kom för långt ner. Så jag skaffade ett skot, en tamp som jag gjorde 2 öglor i varje sida. Fäste dessa i knaparna i aktern och lät skotet rulla fritt längs tampen. Detta funkar riktigt bra :) / Oscar
  8. Det låter rimligt! Det kan ju vara så att båten används för lite så att grejerna inte fungerar 100 innan den gått i 20 min typ. Haha ja, under servicen hade de lyckats dra ner ljudisoleringen så på testkörningen efter sjösättningen så körde jag utan och det gnisslade så jag trodde öronen skulle blöda ett tag
  9. Tack för alla svar! Mycket riktigt är det när kompressorn slår till som det gnisslar, men de har gått igenom den och den ska vara okej. När motorn väl är varm kommer den upp i planing utan problem, om än lite trögare än när den var ny. Men det kanske är kompressorn som håller på att ge upp ändå... Jag misstänker att jag har den gamla varianten, båten är en nimbus 26 från 01. Det är riktigt trångt i motorutrymmet och ju mer jag läser om skruvar och sånt ju mer tvekar jag på att göra det själv.. har man tummarna mitt i händerna så har man.... tack för tipset! ska kolla med honom efter jag hittat någon som vill hjälpa mig
  10. Innan jag vågar på mig det själv, jag måste lossa samtliga hjul för att komma åt multiremmen då den sitter längst in? Eller går det att lirka? Jag har cirka 10 cm spelutrymme mellan vägg och motor så därför vill jag veta så mycket som möjligt innan jag börjar med det själv
  11. Hej, har sökt men hittar inte det jag söker. Det är såhär att min kompressor har gnisslat under en längre tid och när man kör ut ur hamnen och drar på så istället för det vanliga ljudet från kompressorn så gnisslar det något enormt och jag får inte ut någon kraft. När jag kört 10 minuter och drar av till tomgång och sen drar på så känner jag att jag får ungefär halva "standardeffekten". Jag har byggt magnetkoppling samt kompressorrem men felet kvarstår. Någon som haft liknande eller har en aning om vad det kan vara? Nu igår så hittade jag att multiremmen hade delat sig och var ordentligt sliten och kommer med största sannolikhet gå av, samt att variatorremmen sitter så löst att det är skrattretande. Men när jag ändå är igång så tänkte jag byta samtliga remmar. Så min fråga är om det är någon som bytt remmar själv på kad 44 och vet om det är riktigt jäkligt så att en som jag som inte löser det och behöver lämna in? Kan det vara så att 2 remmar som är dåliga som gör att hela effekten från kompressorn hämmas? Med stor sannolikhet så är det de andra remmarna som gör att det gnisslar. / Oscar
×
×
  • Skapa nytt...