Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Professorn11

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Professorn11

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag har också en EP solar/Tracer för 30 amp (men ännu inte så mycket solpaneler) med tillhörande display som köps extra, köpte detta samtidigt med batterierna från GWL. Man kan ställa in den på en mängd sätt som bhemac skriver. Gällande laddström ger min klena generator max hela tiden, dvs 45 ampere på vår Volvo Penta 2003T, och vi har inte haft några problem där. Däremot utnyttjar jag inte laddmöjligheterna särskilt väl. Jag står i kvalet att satsa på en generator som ger över 100 amp, men då gäller det att byta till ett serpentinbälte , och ett sådant konverteringskit kostar minst 5000 kr, eller så satsar jag på fler solpaneler. En mellanväg är en typ 70-90 amp generator och solpaneler, troligtvis satsar vi på det. Men det vore häftigt att ha en 150 amp generator som laddar vår 180 ah bank fullt på strax över timmen... Funkar 70-90 amps generator med vanligt bälte, någon som har erfarenhet? Slits vattenpumpen då också?
  2. Oj vad priserna har sänkts. Jag köpte mina batterier den 3 januari via GWL, 4 st Calb 180 ah för 282 Euro styck excl 21% moms. Nu kostar samma batteri 194 Euro. Det är 31% sänkt pris på mindre än ett år. Jag blir nästan lite småirriterad, haha. Jag har ett BMS via clean power auto i USA, relä TYCO EV-200. Allt har fungerat perfekt denna sommar. Vi ska snart segla längre perioder och jag funderar om vi inte behöver fläska på kapaciteten ytterligare. Vad tror ni om att dubbla varje cell med 180 ah extra på mina befintliga. Kanske inte får 100% kapacitet då jag blandar gamla och nya celler? Borde jag då hålla ihop de gamla cellerna för sig och de nya för sig? Jag kan också meddela att ett BMS var bra att ha då vi laddade ur några gånger på slutet. Samt att vi överladdat en gång vid längre motorgång, jag har inte lyckats ställa om min Sterling laddregulator till 13,8 volts laddning som jag eftersträvar. Vid längre motorgång stänger jag annars bara av field till generatorn så laddningen upphör. Ska installera ett larm till nästa säsong innan den går i "protection mode" så jag kan ta action på över/underladdning så slipper jag total avstängning. Enda nackdelen efter första säsongen är att jag alltid gärna vill lämna batterierna på 50%, då är laddningen inte 100% när jag ska ut med båten nästa gång, detta blir ett "litet" problem vid helgsegling.
×
×
  • Skapa nytt...