Jump to content
Thursday 28 May 2020

Tiddichz

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Tiddichz

  • Rank
    Kadett
  1. Hej @joppe_hagg Jag har postat en fråga kring läckande/kokande expansionskärl i veckan. Fick av en forummedlem veta att det bör vara läckande värmeväxlare. Jag undrar lite kring vad som skedde när du körde med trasig värmeväxlare? Min md40 fick efter gaspådrag plötsligt ett läckande expansionskärl samt rökutveckling. Symptom som att motorn kokar typ. Men motorn va aldrig överhettad. På tomgång eller väldigt låga varvtal funkade det att köra utan läckage i exp. kärlet. Ju mer gaspådrag ju mer läckage... Känns detta igen med ditt problem? Mvh
  2. @Volvo_Penta Tack för svar.. Det låter väldigt troligt. Meken nämnde att värmeväxlaren bör putsas upp och få nya packningar osv.. Man såg ärgningar på utsidan av "lådan". Han tyckte dock, i början av säsongen, att vi inte bör göra nåt då. "Då kan hela säsongen va förstörd om man inte hittar ny eller kan repa upp den." Bör vara så att den till slut knäcktes där när jag drog på då. För så är det. .Låga varv, typ tomgång, så ryker/läcker det inget. Ju mer man drar på med gasen, ju mer vatten läcker ut ur exp-kärlet. @Pentax Tack för svar. När du säger "prova frostskyddet". Menar du med en sån glykolmätare? Har dock inte kollat med sån innan, men alltså ta o kolla nu. Ta ut bettan på en sväng och mäta igen?
  3. Tjena Wahlis. Tack för svar! Lustigt din manual säger 11 liter. Min säger 10. Hade en mek hos mig tidigare som sa att börja med en 6-7 liter. Det behöver ju inte vara fullsmockat m olja. 6 liter räckte gott för att få stickan mer än halvfull. Ska kolla kylarvätskan. Känns mer o mer som att det är något med nån packning som spelar mig ett spratt.
  4. Tack för svar. Tempmätaren går inte upp mer än till 70-75 samt en "egen" termometer liggandes på motorn som inte går upp mer än 70-75 också. Så temperaturmässigt är inte motorn upphettad. Vatten ångar ju innan det kokar och vattnet liksom rinner ut ur kärlet med locket på. Så därav min tanke att locket är kaputt.
  5. Hej. Min VP md40 har problemet att när den körts ett tag och kommit upp i temperatur (70 grader) så ångar det och tränger ut vatten ur expansionskärlet. Första gången detta hände körde jag på med full gas och efter nån minut hojtade grabben till med att "det ryker här pappa". Så länge jag håller mig på tomgång eller väldigt svagt pådrag så händer inget, men direkt man trycker på lite så svämmar det över och ryker. Testade först att byta och spänna remmarna då dom var väldigt slappa, men det har inte hjälpt. Satt o diskuterade lite med kollegor och efter att ha dividerat om termostat, topplock, trasig pump osv började vi fundera på om det inte kan vara så enkelt att det är expansionskärlets lock som är utslitet? Det står "50 kPa" tryckt på locket och jag tänker mig att den bara är i dåligt skick och ger mina problem. Vad tror ni här på forumet? Sen en bifråga om oljetrycket.. Efter jag har bytt olja, hällt i 6 liter, så får jag ett hiskeligt oljetryck (mätaren slår i botten) fram till att man fått upp värmen i motorn. Då går trycket ner till normalt. Inget att bry sig om eller nåt att verkligen se över? Stort tack för all input man kan få. Med vänlig hälsning
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy