Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

_Betsy_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om _Betsy_

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Min fundering ovan var alltså ställd till dig, Frippe 🙂
  2. Väl medveten om att jag skakar i en rätt gammal tråd, men jag gör en chansning. Vi har i dagsläget en täckställning av ett annat fabrikat som inte alls håller måttet (på en Ryds 23 dc). Erlandsons har erbjudit oss att få returnera den och istället rekommenderar man Noas A-ställning. I och med att produkttexten på hemsidan anger att det passar bäst till båtar utan pulpit så är jag lite nyfiken på din lösning med fästen i pulpit? Kanske till och med en liten länk till en produkt som löser detta lilla problem? 🙂 /Lisa
  3. Tack för alla tips! 😊 Easy tec-konstruktionen gör att det lätt blir en öppning längst fram och därmed svårt att få bomtätt. Men då kanske vi ska sluta slösa torrbollar/motsvarande uppe i båten och enbart ha några nere i ruffen om upplevs tätare. Vi fick tips förra året om dubbla presseningar och har en extra. Men när vi väl fått på det första fanskapet i regn, 5 grader och 15 m/s så var det inte aktuellt med en till... 🙄 Vi fick nämligen en storlek för stor och uppgiften att få dit den innebar både blåmärken och fula ord. Gör det så stor skillnad att det är värt jobbet att baxa på en till ovanpå den första? Båten står på västkusten och jag upplevde det som rejält fuktigt förra vintern. Kapellet lades på mitt i sommaren så hyfsat rent, men då ska vi följa rådet att rengöra det nu direkt och rulla försiktigt. 👍🏻
  4. Vi är inne på andra vintersäsongen med vår Ryds 23 och, nybörjare som vi är, har vi mycket funderingar. Har tidigare fått bra och konkreta svar hör i forumet så jag tänkte testa igen 😊 Hur mycket strippar ni era båtar under vintern? Dynor och allt annat löst har vi plockat hem, men t.ex. innertak och ryggstödet i aktersoffan? Förra året skruvade vi loss i stort sett allt av tyg som gick att få hem (exklusive stolarna då), men det känns som att det sliter mycket på alla infästningar och skruvhål att göra så? Vi hade ett lager presenning förra året (easy tec) med öppet i fören och aktern för att få lite genomströmning. Två torrbollar, en i ruffen och en vid förarplats. Ändå upplevdes den väldigt fuktigt de gånger vi var och tittade till den (står uppställd utomhus i hamnen). Någon som har något tips för att hålla fukthalten nere? Kapellet är helt nytt för i år, hur vintervårdar vi det bäst? I sin påse eller mer upphängt? Tvätta det nu direkt och torka på nåt vis, eller tvätta innan sjösättning? Bästa tipsen för att hålla det rent (det är är så länge väldigt lite smuts på det). Tar tacksamt emot alla vintertips till en gröngöling! 😊🙏🏻 /Lisa
  5. Tack så mycket för era svar! Vi lutar åt dieseln, men blir samtidigt lite förfärad vid en snabb googling av "Volvo Penta D3 problem"... En tråd vi läste igår påstod att Penta haft problem med så mycket som en tredjedel av den första generationen. Båten är årsmodell 2008 och samma tråd hävdade att vissa mindre förbättringar gjordes just 2008. Någon som har koll på detta? Finns det något sätt att kontrollera motorn eller är det bara att köra och hålla tummarna? Med tanke på att problemen med D3:an inte verkar okända precis, finns det vedertagna lösningar på problemet eller står verkstäderna handfallna? Läser man saker som "motorn bara stannar" så blir man naturligtvis lite förskräckt som helt grön i båtvärlden.
  6. Tack för ditt svar! Dieseln är utrustad med elektriskt ankarspel och bensinaren är helteak. I övrigt är båda båtarna mycket välskötta, jämngamla och samma nivå på utrustningen. Gällande teaken så är den ett litet plus, dock har vi inte riktigt landat i hur stor fördel (nackdelar: vi har hundar som ska med på båten samt underhållet, fördelar: utseendet då...).
  7. Vi är i båtköpartagen och tar gärna emot tips vid val mellan två motorvarianter då vi är rätt gröna själva. Båten vi är på jakt efter är en Ryds 23 dc och valet står mellan en utrustad med Volvo Penta D3-190 duoprop och en med Mercruiser 4,3 220 hk. Det skiljer endast marginellt i pris mellan båtarna och skick på dem i övrigt är jämförbart. Vad är bra respektive dåligt med de olika alternativen? Servicekostnader? Pris på reservdelar? Värde på begagnatmarknaden? Vi har provkört båda varianterna men är så pass gröna bakom ratten att det vi främst tänkte på var att båten med duoprop kändes mindre ålande vid låg fart. Tar gärna emot råd och synpunkter från andra med mer erfarenhet!
×
×
  • Skapa nytt...