Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

beardman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om beardman

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för snabbt svar! Som sagt är jag novis på detta men har förstått att om propellern skulle slå stopp så finns det något form av gummibussning eller likande i den som då slits loss för att skydda vxl och motor, är detta den så kallade "vulkningen" ? Om nu vulkningen skulle släppt, borde jag inte få ett slirande på propellern även vid backning? Som sagt så går båten riktigt bra bakåt men framåt så händer det knappt någonting oavsett varvtal på motorn. Jag borde väl i alla fall ha styrfart framåt då backen känns helt ok? Kan man på något vis se/testa om det är vulkningen som har gått? Med vänlig hälsning /skägget
  2. Hej alla, jag är helt ny här med min första båt. Bakgrund: Jag köpte en gammal cresent styrpulpet för ett par månader sedan med en mariner 30hk (tvåtakt, 2cyl, fram/back vxl) "som hade varit startad i år" (stort misstag att lita på säljare).. Först så hade jag ingen gnista på ena stiften så den gick bara på en burk, hittade en snöskoterfirma som krängde pirattändspolar för yamaha, vilken till och med passade med skruvhålen. Efter detta så fick jag blåsa rent förgasaren och därefter byta luftfilter. Nu går motorn som den ska men vid provtur idag så kommer jag knappt framåt (man ror fortare framåt än med motorn). Att backa går dock alldeles utmärkt. När jag kom hem efter min 10 min provtur så upptäckte jag dels att saxpinnen vid proppen hade försvunnit och proppmuttern hängde bara kvar på några få gängor samt att om jag snurrar propellern med backen i så får jag motstånd oavsett vilket håll jag snurrar den åt, men med framväxeln så får jag bara motstånd åt ena hållet, det andra hållet ger ett tickande ljud och "skakningar/hopp" i "växelpetarn" (staget/axeln som sitter synbart närmast akterspegeln och troligen är delbart då det ser ut som att det sitter en lång mutter som övre resp nedre delen av axeln är inskurvad i). Är detta normalt? Motorer generellt är jag rätt hemma på, men jag har aldrig ens sett insidan av ett drev/propellerhus och verkstadshandboken jag hittade ger inga direkta tips på ovanstående symtom utan berättar bara om hur omständigt det verkar vara att riva ner/återmontera drevet. Jag misstänker att det säkerligen finns en hel del gamla rävar här som sett allt som kan hända med en utombordare och lite till, så istället för att börja riva allt enligt handboken så tänkte jag att det måste vara slugare att fråga här först. Stort tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...