Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

cyberwiz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om cyberwiz

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svaren! Eftersom det inte verkar finnas någon superkonsensus kring hur man ska göra så följer jag min magkänsla. Och min magkänsla är jävligt lat, så det blir varken akrylat eller dimbildningsolja Återkommer om några år om hela skiten skurit...
  2. Hej! Jag har en Yamaha 130hk från 2018 som jag tänker vinterförvara utomhus (första vintern i min ägo). Båten går bara i Mälaren och jag räknar med att ta upp den, trimma upp/ner lite så att vattnet runnit ut och sen bara låta den stå utomhus, under sitt vinterkapell. Tjonga i lite bränslekonservering i tanken sista gången man fyller på kanske. Jag ska lämna in den på service nu i veckan och teknikern (Yamaha certifierad) säger att det är lugnt, nya oljor etc räcker för att skydda motorn. Men i manualen står att man ska spraya i dimbildningsolja / dimming oil i luftintaget (i så fall skulle jag nog göra det när båten ligger på trailern men med motorn i vattnet, svårt med tillgång till vattenslang för spolmuff där jag drar upp båten). Vad tror ni? Värt att veta kanske är att jag har den bara på land så länge det är is/isrisk, så det är ingen längre tid vi pratar om.
  3. Estetiken är inte supernoga, jag vill bara att passagerarna ska känna sig trygga och bekväma. Tar glasfiber/innerliner stryk av att vara smutsig eller är det bara estetiskt om man inte tvättar/polerar den? Nuvarande båt tar jag typ aldrig hand om, bara spolar/skrubbar bort alger undertill, och jag misstänker att jag inte kommer höja ambitionsnivån alltför mycket med en ny båt, möjligen lite grann Arronet är superfina, men fast hytt är inget jag vill ha på sommaren (och jag orkar inte med två båtar, som vissa kör med) Det är max ett par gånger per vinter som jag verkligen måste ut, och resan är ganska kort (~20 minuter), så det är inte nån större fara.
  4. Min nuvarande båt är ok, men den är för vinglig, blåsig och låter för mycket. Visst, jag skulle kunna sätta trimplan/interceptorer på den, fixa bättre vindskydd OCH försöka tysta en del skallrande. Men när det är så mycket saker man vill fixa börjar i alla fall jag titta på att byta ut hela rasket (bara ett kapellgarage och vassare skrov vore fantastiska uppgraderingar). Kanske får vänta till i höst och marknaden lugnat ner sig dock. Men ni har helt klart övertygat mig, det blir en ny Buster, ingen alu/fiber variant
  5. Japp, det där med dörr är väldigt lockande! det där fladdriga plast-grejen jag spänner dit nu är alldeles för meckig. Låter som det får bli en nyare Buster helt enkelt. Såg en nyare XL på blocket precis, den försvann på mindre än en timme
  6. Hej båtvänner! Jag letar efter en ny bowrider (jag vill ha något lite mer komfortabelt/smidigt än min gamla Buster Magnum från 90-talet) Ett av mina lite mer speciella kriterier är att den ska tåla att ligga i när isen kommer (för transport till/från stuga på en ö i mälaren). Blir det -20 eller det finns risk för att isen blir aptjock så tar jag förstås upp den, men jag vill ha nåt som tål lite is. Jag är sugen på en Silver Hawk/Shark BR eller nyare Buster XL. Är det någon nackdel med glasfiber-innerliner? Risk för frostsprängningar? Nån som har egna erfarenheter? Det finns ju tusen konkurrenter i 6-meters alu/glasfiber-klassen (Husky, Falcon, Nordkapp, mm), och de är också möjliga kandidater. Synd att allt begagnat är så j*kla dyrt just nu bara
  7. Helt sant, och jag har inga illusioner om att nuvarande kedja skulle vara nåt vidare skydd, men försäkringsbolagen bryr sig väl fortfarande? Kanske värt att nämna att min båt befinner sig i Mälaren och här stjäls allt som inte är fastlåst inom fem minuter (av båtpiraterna och/eller ligorna som jag förstått det), så några olåsta båtar bredvid är det inte tal om
  8. En bryggkollega har låst fast sin båt med vad jag tror är en sån här https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/las/lasvajer-2000035994 Snyggt, smidigt men inte alls godkänt enligt försäkringsbolagen tror jag. Men jag blir avundsjuk. Särskilt eftersom mitt nuvarande redan väl tunga härke helst skulle ha varit en halvmeter till för att räcka till utan krångel (jag har typ en sån här https://www.watski.se/Ktting-Abus-Klass-3-9KS-25M-112AL) Finns det något lättare alternativ som fortfarande är godkänd klass 3? Jag hittar inget.
  9. Automatik känns givet nuförtiden, men jag är fullt medveten om att den inte har någon kristallkula/AI. Jag tror ändå det kan göra skillnad om den håller ner fören lite bättre i lägre farter. Om interceptorerna hinner reagera på att båten tappar planing när man drar ner på farten så är det bra, kan de dessutom reagera på "uppförsbacken" i vågen så är det ännu bättre (kanske svårare, men inte omöjligt/kräver kristallkula). Även lite bättre sidledes balans (om man inte tar vågen exakt rakt på t ex) är mycket värt. Jag fattar såklart att man får ha rimliga förväntningar, mitt mål är bara att kunna ta vågen utan att få ont i ryggen eller skrämma passagerarna (eller behöva stanna båten nästan helt och vingla runt som ett asplöv )
  10. Jag håller med om det mesta, men om trimplan eller interceptorer gör det lättare att ta en våg bra så är det värt en del för mig. Har man svårt att kontrollera planingen i låg fart så träffar vågen längre bak och det blir lite obehagligt, både för rygg och passagerare (inget man dör av förstås, men värt att undvika). Kanske kan man med framförhållning och bättre hantering av powertrimen göra det lika bra (och därmed är det bara skrovformen som räknas), men nu är jag ju den båtförare jag är så att säga (både vad gäller erfarenhetsnivå och tålamod för att sakta in alltför mycket). Man kan inte trimma in hur mycket som helst heller, en gång sköljde vågen t o m över fören en del (men då var båten iofs ganska tungt lastad och jag hade nog saktat in för mycket) Får se hur jag gör helt enkelt... Jag slängde ut en köpes-annons här på forumet. Kanske är det nån som vill bli av med sin Buster XXL? Husbil, med gyng eller utan blir en annan gång
  11. Jag håller med om det mesta, men om trimplan eller interceptorer gör det lättare att ta en våg bra så är det värt en del för mig. Har man svårt att kontrollera planingen i låg fart så träffar vågen längre bak och det blir lite obehagligt, både för rygg och passagerare (inget man dör av förstås, men värt att undvika). Kanske kan man med framförhållning och bättre hantering av powertrimen göra det lika bra (och därmed är det bara skrovformen som räknas), men nu är jag ju den båtförare jag är så att säga (både vad gäller erfarenhetsnivå och tålamod för att sakta in alltför mycket). Man kan inte trimma in hur mycket som helst heller, en gång sköljde vågen t o m över fören en del (men då var båten iofs ganska tungt lastad och jag hade nog snarare saktat in för mycket) Får se hur jag gör helt enkelt... Jag slängde ut en köpes-annons här på forumet. Kanske är det nån som vill bli av med sin Buster XXL? Husbil, med gyng eller utan blir en annan gång
  12. Ja, och trimplan känns mer rimliga i båtens prisklass, om de är tillräckligt snabba
  13. Tack för alla bra tips! Jag är hyggligt bekväm med att själv justera motorn (140hk Suzuki) så att båten planar bra (möjligen lite svårare för damen när hon ska köra). I konstant fart är det inget problem med planandet i sig, men power-trimen hinner inte justera om man vill dra ner på farten för att man möter en stor våg (kommer interceptorer/bättre trimplan hinna med det?) Jag har lite trassel med ryggen så jag är känslig för stötar, och vingel är ju aldrig kul med barn & gäster i båten Nu lutar jag igen åt att köpa en nyare begagnad XL/XXL men begagnatmarknaden är fullständigt överhettad just nu känns det som.. Kanske får bli en sista lite vinglig säsong innan man drar fram stora plånboken
  14. Hej alla, förlåt att jag glömde svara. Tack för tipsen! Det slutade med att jag hyrde pråm ändå, för jag behövde ändå få ut en fyrhjuling samtidigt
  15. Hej! Jag har en äldre Buster Magnum (första generationen) som jag tycker planar lite för dåligt (och blir väldigt stötig, särskilt när man möter SL-pendelbåten :). Den är dessutom väldigt känslig för sidvind och sned tyngdfördelning (det räcker att jag är själv i båten så blir det lite snett). Är det nån som har erfarenhet av att montera interceptorer och/eller trimplan på en sån båt? Gör det stor skillnad, eller är det bättre att bara köpa en ny båt? De nyare skroven har ju bättre form (och har ofta förmonterade trimplan)
×
×
  • Skapa nytt...