Jump to content
Monday 17 May 2021

cyberwiz

Medlemmar
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About cyberwiz

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Helt sant, och jag har inga illusioner om att nuvarande kedja skulle vara nåt vidare skydd, men försäkringsbolagen bryr sig väl fortfarande? Kanske värt att nämna att min båt befinner sig i Mälaren och här stjäls allt som inte är fastlåst inom fem minuter (av båtpiraterna och/eller ligorna som jag förstått det), så några olåsta båtar bredvid är det inte tal om
  2. En bryggkollega har låst fast sin båt med vad jag tror är en sån här https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/las/lasvajer-2000035994 Snyggt, smidigt men inte alls godkänt enligt försäkringsbolagen tror jag. Men jag blir avundsjuk. Särskilt eftersom mitt nuvarande redan väl tunga härke helst skulle ha varit en halvmeter till för att räcka till utan krångel (jag har typ en sån här https://www.watski.se/Ktting-Abus-Klass-3-9KS-25M-112AL) Finns det något lättare alternativ som fortfarande är godkänd klass 3? Jag hittar inget.
  3. Automatik känns givet nuförtiden, men jag är fullt medveten om att den inte har någon kristallkula/AI. Jag tror ändå det kan göra skillnad om den håller ner fören lite bättre i lägre farter. Om interceptorerna hinner reagera på att båten tappar planing när man drar ner på farten så är det bra, kan de dessutom reagera på "uppförsbacken" i vågen så är det ännu bättre (kanske svårare, men inte omöjligt/kräver kristallkula). Även lite bättre sidledes balans (om man inte tar vågen exakt rakt på t ex) är mycket värt. Jag fattar såklart att man får ha rimliga förväntningar, mitt mål är bara att kunna ta vågen utan att få ont i ryggen eller skrämma passagerarna (eller behöva stanna båten nästan helt och vingla runt som ett asplöv )
  4. Jag håller med om det mesta, men om trimplan eller interceptorer gör det lättare att ta en våg bra så är det värt en del för mig. Har man svårt att kontrollera planingen i låg fart så träffar vågen längre bak och det blir lite obehagligt, både för rygg och passagerare (inget man dör av förstås, men värt att undvika). Kanske kan man med framförhållning och bättre hantering av powertrimen göra det lika bra (och därmed är det bara skrovformen som räknas), men nu är jag ju den båtförare jag är så att säga (både vad gäller erfarenhetsnivå och tålamod för att sakta in alltför mycket). Man kan inte trimma in hur mycket som helst heller, en gång sköljde vågen t o m över fören en del (men då var båten iofs ganska tungt lastad och jag hade nog saktat in för mycket) Får se hur jag gör helt enkelt... Jag slängde ut en köpes-annons här på forumet. Kanske är det nån som vill bli av med sin Buster XXL? Husbil, med gyng eller utan blir en annan gång
  5. Jag håller med om det mesta, men om trimplan eller interceptorer gör det lättare att ta en våg bra så är det värt en del för mig. Har man svårt att kontrollera planingen i låg fart så träffar vågen längre bak och det blir lite obehagligt, både för rygg och passagerare (inget man dör av förstås, men värt att undvika). Kanske kan man med framförhållning och bättre hantering av powertrimen göra det lika bra (och därmed är det bara skrovformen som räknas), men nu är jag ju den båtförare jag är så att säga (både vad gäller erfarenhetsnivå och tålamod för att sakta in alltför mycket). Man kan inte trimma in hur mycket som helst heller, en gång sköljde vågen t o m över fören en del (men då var båten iofs ganska tungt lastad och jag hade nog snarare saktat in för mycket) Får se hur jag gör helt enkelt... Jag slängde ut en köpes-annons här på forumet. Kanske är det nån som vill bli av med sin Buster XXL? Husbil, med gyng eller utan blir en annan gång
  6. Time Left: 9 months and 16 days

    • Köpes
    • Used

    Hej! Jag letar efter en begagnad XL eller XXL till rimligt pris. Max ca 10 år gammal, men det är helt ok att det syns att den är använd. Jag är rätt ointresserad av de flesta tillbehör, men trimplan och fungerande kapell vill jag gärna ha Betalar marknadspris, bor i Stockholm. Kan ev. tänka mig annat märke i samma storleksklass (tänk Yamarin eller Silver)

    NO VALUE SPECIFIED

    Stockholm

  7. Ja, och trimplan känns mer rimliga i båtens prisklass, om de är tillräckligt snabba
  8. Tack för alla bra tips! Jag är hyggligt bekväm med att själv justera motorn (140hk Suzuki) så att båten planar bra (möjligen lite svårare för damen när hon ska köra). I konstant fart är det inget problem med planandet i sig, men power-trimen hinner inte justera om man vill dra ner på farten för att man möter en stor våg (kommer interceptorer/bättre trimplan hinna med det?) Jag har lite trassel med ryggen så jag är känslig för stötar, och vingel är ju aldrig kul med barn & gäster i båten Nu lutar jag igen åt att köpa en nyare begagnad XL/XXL men begagnatmarknaden är fullständigt överhettad just nu känns det som.. Kanske får bli en sista lite vinglig säsong innan man drar fram stora plånboken
  9. Hej alla, förlåt att jag glömde svara. Tack för tipsen! Det slutade med att jag hyrde pråm ändå, för jag behövde ändå få ut en fyrhjuling samtidigt
  10. Hej! Jag har en äldre Buster Magnum (första generationen) som jag tycker planar lite för dåligt (och blir väldigt stötig, särskilt när man möter SL-pendelbåten :). Den är dessutom väldigt känslig för sidvind och sned tyngdfördelning (det räcker att jag är själv i båten så blir det lite snett). Är det nån som har erfarenhet av att montera interceptorer och/eller trimplan på en sån båt? Gör det stor skillnad, eller är det bättre att bara köpa en ny båt? De nyare skroven har ju bättre form (och har ofta förmonterade trimplan)
  11. Medan jag höll på att tanka så plockade dottern upp tanklocket (som inte längre satt fast pga... tja, att det var så när jag köpte båten) En sekund senare halkar den ur hennes grepp och locket sjunker sakta ner i djupet Båten är från 1995 (och jag tror genomföringen är original). Jag har provat både https://www.seasea.se/lock-petrol-rött (passar *nästan* men är väl någon millimeter för brett, för det gick inte att skruva dit) och ett lock som är gjort för den här däckförskruvningen: https://www.watski.se/Dackforskruvning-11elh (passar inte alls, då den "yttre" delen av hålet inte är gängat. Det här är dock samma "typ" av lock som originalet, dvs ovanpåliggande) Jag har mailat en buster-återförsäljare men får inget svar. Nån som vet nåt? Jag vill inte behöva göra om hela däckförskruvningen bara för att locket är borta 😕 (och jag vet inte hur jag skulle göra det) Just nu kör jag med gaffatape, men det är ju inte 100% vattentätt och blir dyrt i längden om man ska byta efter varje tankning 😅
  12. Hej! Till slut hittade jag den här: https://www.axmarin.se/Lans-ventil Och den passade perfekt!
  13. Ingen som har en idé om var man hittar ventiler av rätt storlek? Det enda jag hittat som *kanske* funkar måste beställas från Utrikistan för hög frakt (och då vill man ju vara säker...)
  14. Tack för tipsen, en sån ska jag skaffa! Båten har fått flytta in i mälaren nu så saltvatten behöver den inte utstå längre Om man behöver proppa igen de gamla skruvhålen, kör man med nån slags silikon då eller?
  15. Hej forumvänner! Jag har en gammal buster magnum (1995) där självlänsen börjat läcka in, pga torkad gummi-"läpp". Var sjutton hittar man nya? De jag har är 70mm ytterdiameter. De enda jag hittar är dock 80mm eller större, t ex https://www.navinordic.com/vvs/skrovgenomforingar/skrovgenomforing-plast/backventil-nr Hittar jag inge annat kanske jag får byta till större, men jag tänkte jag frågar här först... En annan dum fråga: Vad ska jag använda för skruv när man skruvar i aluminium? När jag skruvade ut de gamla skruvarna så gick en av dem av, sannolikt pga påverkan av vattnet...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy