Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Kamelkungen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kamelkungen

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Årets problem med båten. Ryds 23DC med mercrusier 4.3MPI. Mekaniskt tickande/ knackande ljud när man kör med växeln i ljudet uppstår över ca 2500rpm och tilltar med stigande varvtal. Kört rakt fram ej testat att gira. Testade att lägga i friläge och varva, inget missljud hörs om man varvar motorn till 3800rpm utan växeln i. Gjort service drevoljan såg fin ut. Ser för övrigt inget synligt läckage in i båten. Vet inte var jag ska börja felsöka? Tacksam för tips.
  2. Har nu kollat samtliga 6 stift. Ljusbruna och fina. Såg inget konstigt där alls. Så förbränningen är det inget fel på. Slipa botten för att få bättre flöde?
  3. Gör den 34 knop på gps med 6 Pers ombord? Hur många rpm går motorn då? Vad har du för bränsleförbrukning per distans ? Jag kör solas 17 tum fyrblad. Mycket bättre grepp i vattnet. Undvik stålpropp du pajar allt på drevet om du går på grund med den.
  4. Det var en mycket bra synpunkt. Ja det är nog mer den tekniska utmaningen och känslan av total kontroll som jag vill åt här. Sedan är det rätt trevligt att fixa med båten när man känner att det finns tid..😀
  5. Tog upp båten igår. Knappt någon växtlighet alls under. Kladdig = ja. Körde en tur innan med 2 vuxna fick upp den i 4500rpm. Gick nästan 35 knop. Funderar: Skrovets undersida är inte slät. Sitter gammal bottenfärg där. Frågan är hur mycket det gör? Lamminära flödet är ej optimalt. Dock skitjobb att slipa och måla... Motor Kolla knän så att dom inte rostat igen? Någon som varit med om det på mercrusier mpi? Sedan dom spjällen i avgasröret som ska hindra havsvatten in i motorn. Kan dom ha kärvat igen? Ska även kolla stiften. Propeller, enligt propellertrim är 4 blad mer ekonomiskt är 3 blad vad gäller förbrukning.
  6. Intressant! Vad är din förbrukning ? Kör du också Ryds 23? Låter intressant med hög stigning är 4200 rpm max ?
  7. Båten väger väl 2100kg minst när vi är ute o kör.
  8. Har en Ryds 23DC 2005 i mkt fint skick. 4.3MPI gör 34 knop på gps varvar då 4600. Sitter 4 blad 17tum stigning på. Vi åker alltid 2 vuxna och 2barn i båten minst. Kört 208 distans i år båten har dragit ganska exakt 2 liter per distans. Tycker det känns mycket? Förstår inte vad som är fel. Har testat en tank o kört 3200rpm en Annan 3550 rpm i marsch fart. Ingen skillnad. När jag tankar och räknar efter är det fortfarande 2 liter per distans som gäller. Trimplanen alltid uppe och optimerar hydrotrim. Motorn gått ca 100 h sedan ny, drar ingen olja eller låter ej konstigt. Går jämt o fint som jag uppfattar det. Blir inte klok på det här, ingen mer som har samma problem? Är väldigt tacksam för tips! Något måste gå att göra för att hamna på 1.5 l per distans?? Den ska ju dra 1.3 enligt Ryds !!
  9. Skulle det inte vara bättre att cirkulera oljan via någon del som ligger i vattnett istället..
  10. Håller på att gå igenom all service å På båten. En ryds 23 dc. Funderar på en sak. Motorn har ju sitt eget kylsystem inklusive vattenintag under båten och egen sjövattenpump mm. Sedan har ju drevet en impeller. Där sugs vattnet in på sidorna för att pumpas upp o ut via öppning vid skölden typ. Förstår inte menigen. Nedre delen av drevet ligger ju konstant vatten. Är det då övre delen av drevet som vattnet ska kyla? Där finns ju oljebad..borde väl inte behövas kan man tycka. Ja om vattnet sedan ska vidare in i motorn fattar jag men så är det ju inte på den här båten. Någon mer som funderat på samma sak ? :-)
  11. D3...om man...kör en google på den motorn. Alla varningsklockor ringer. Här finns lite exempel: http://www.batsidan.com/forum/discussion/75/volvo-penta-d3-190 Båtar med den motorn riskerar att bli osäljbara.
  12. Den har jag också tittat på. Är Aq mer premium ? Dock är D3 en motor som verkar både dyr och dålig.
  13. Gjorde följande idag. Körde igenom 40l vatten i systemet. Tömde systemet på allt vatten. Körde igenom glykol ca 10liter. Mätte fryspunkten på det som kom ut från motorn. Mätte då ca -28c vilket stämmer med 50% utspädd propanglykol. Stängde ventilen till 50%. Klart. Tips: man behöver ingen pump. Motorn suger som tusan bara att ha dunken med glykol på badbryggan. Problemet är vattenintaget på båtens undersida...man behöver vara 2 personer. Ja det läcker lite där.
  14. Mercrusier v8 är nog bra val. Kör du över 1.5l per dist? Sover ni alla fram i båten? Är toan hysteriskt liten?
  15. Vad säger vi om Aquador 23HT ? Vilken motor är hållbarast och bästa val i den? Vilka är design missarna? Tänker årgång 07-08 Volvo D3 verkar vara dålig. Erfarenheter av denna fina båt ?
×
×
  • Skapa nytt...