Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Aleks

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Aleks

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Först av allt. Riktigt fint att bli bemött så här trevligt! @lindius Vibrationstanken har slagit mig. Förhoppningsvis är det inte så. @bhemac och @Georg_Ohm. Vad jag kan se ökade inte spänningen när motorn var igång. Dock mätte jag aldrig när jag var över 1500 watt. Jag tolkar era funderingar som att troligen har jag en fungerande generator (vilket jag borde kunna se/mäte över 1500 varv). Detta skulle innebära att risken att jag blir stående utan batterikraft inte är överhängande. Den där sladden som jag kopplade om, där den var kopplad innan flytten fanns ganska många ytterligare sladdar. Misstänker att dom också skulle må bra av spänning. I åndra sidan kanske även cirkulationspumpen skulle startat när vid 1500+. Dock fick jag ju överhettning vilket är motsägelsefullt. Amperemetern är fotad då motorn är igång, dvs då visar den något åt det positva hållet (vet inte o m det där med varvtal gäller även här). Skulle själv gissa att den kanske visar netto, dvs generat minus förbrukat - i så fall vill man ha lite plus som används för batteriladdning. Vad tror ni om säkringskåpet samt Mobitonic laddaren är dessa bara aktulla när land-el används? Tipset om multimeter/tång skall jag ta med mig. Så klart är den enda riktiga lösningen mätning fundering och dokumentering. @bhemac det där med skiljedioden är klart ett intressant uppslag. Får kolla upp dur en sådan ser ut. Tack igen!
  2. Hej, jag är en ny medlem som och har nyligen skaffat mig en Albin 25 deluxe med en penta md17c. Jag har precis vågat mig ut och in från hamnmynnigen, första turen ledde till att motorn kokade över - motorn är sötvattenkyld och det visade sig att den elektriska pumpen inte var spänningsatt, detta åtgärdade jag genom att koppla sladden till tändingslåset som blir spänningsatt när nyckeln är i högerläge (dit man fjädrar tillbaka efter start). Nu funkar motorn bra men jag bekymrar mig/misstänker att generatorn inte går - tänker mig att den borde levererat spänning till vattenpumpen. Mest är jag orolig för att bli stående ute på havet utan batteri och startenergi. Några mer konkreta undringar. Långsamma visare: Visarinstrumenten på orginalpanelen visar ingenting förrän varvtalet 1500 varv. Då plötsligt hoppar alla visare till och visar rimliga värden (temp, varvtal, tank) Amp och Voltmätare: (Jag tror att ovanstående ej gäller dessa visare). Hur tolkar man dessa instument. Gissar att AMP visar netto och skall vara på den positiva halvan? Volt visaren visar 0 - minder roligt. Batterier: Båten har 3 batterier, vet inte hur dom är kopplade.Hur brukar man göra. Jag är som sagt orolig för att bli stående. När motorn går på tomgång kan jag inte se att spänningen över batterierna ökar. (ligger på 12.4v). Mobitonic Automatic Lader IUoU: (samt litet säkringskåp) Båten har en Mobitonic sak, används denna bara när man är ansluten till landel? Jag öppnar mitt medlemskap med 1000 frågor men uppskattar all typ av återkoppling.
×
×
  • Skapa nytt...