Jump to content
Saturday 18 May 2024

walidf

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About walidf

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fina svar, som vanligt. Tack. Väcker många funderingar! Verkar som att de flesta tycker att jag inte borde "byta ner mig" från Compis 28 till Maxi 77. Jag tänkte bara att jag skulle få lite mindre sittbrunn, lättare vikt på båten, mindre krafter överallt, osv. Men jag ska nog ta och fundera mer över att bara ha kvar Compisen och uppgradera den. Ge motorn en fin service, fixa pumparna som läcker, korta ner förstaget så jag kan ha en rullgenua/fock, måla om däck och sittbrunn, m.m. Tack för det utförliga svaret. Hur går processen till att gå från profilförstag till rulle? Är det bara att korta ner förstaget och montera på rullen eller hur gör man? Vad behöver man köpa utöver rullen? Och en sista fråga: Vad kostar det att sy om mina favoritsegel så jag kan ha dem på rullen? Har en otroligt fin lättvindsgenua, och en bra fock, nästintill ny stormfock och en halvkass mellangenua. Bifogad bild visar min profil just nu på förstaget och båten i helhet. Den är i gott skick. Den har åkt väldigt mycket i västkusten och även bort till Finland en del. Men den går bra, bara lite luftproblem ibland där den "hostar" lite så jag måste avlufta då och då. Har inte vart problem på ett tag dock. Men jag tänkte faktiskt få ett proffs att kolla igenom allt och ge den en service - säkert värt att rusta upp båten än att försöka sälja och köpa "ny" från blocket? Tack för alla insikter ang. snittfart. Min Compis 28 seglar väldigt bra, och har vunnit flera kappseglingar - otroligt trevlig på kryssen! Bara skär igenom vattnet. Så kanske kommer sakna det om jag byter mig till mindre båt som inte har lika bra seglingsegenskaper. W.
  2. Ja jag har haft väldigt roligt med Compisen och den är sjukt grym på kryssen och allmänt stabil. Jag kanske helt enkelt har vart lite för lat när det kommer till att jag behöver byta förstag till rullsegel, och sittbrunnen är lite stor men har en bra mittpunkt där skotet till bommen sitter fast. Den har även några problem med Farymann dieselmotorn. Har faktiskt tänkt att ha kvar och segla vidare med henne. Kanske inte behöver köpa Furlex, utan kan köra på en annan rulle, kanske CU. Eller hitta någon billig Furlex på blocket och byta förstaget. Får se med båtvalet. Just nu är jag lite osäker. Jag tänker mest på seglingen över till Portugal nu, snittfart, problem, osv. Tror att upp till Norge bör det inte vara så komplicerat. W.
  3. Hade vart intressant att se data på hur snabba båtar är över haven, så man har något att förhålla sig till m.a.p. båtstorlek, specifika hav, årstider, osv. Borde la finnas någonstans? Tack! W.
  4. Hej och tack för svaren! Du menar att man inte borde segla båtar runt 26 fot så långt? Tack för listan med problemen att se upp för! Kommer definitivt ha solceller på båten. Åh ja! Det ska jag. Fanns även en norsk bok av en norsk seglare som verkade väldigt bra. Minns inte vilken det var nu. Tack. Haha du har nog rätt! Många som drömmer, men få som faktiskt gör. Jag är övertygad om att jag kommer fixa detta dock. Bara att försöka. Tja, jag tänker mig att eftersom den är lite mindre i längd, och djup och vikt, samt BETYDLIGT mindre sittbrunn så blir det enklare att manövrera den och ta sig runt om man inte är lika havsvan. Jag vill även ha en med rullgenua/rullfock, och lite andra saker som min Compis 28 inte har, som jag lärt mig att jag gärna vill ha på en båt. Men jag är inte så van med allt det här än, så jag får helt enkelt experimentera mig fram. Kanske hittar någon annan båt än just Maxi 77an. Mvh, W.
  5. Tänkte denna rutten ner till Portugal! Det är dryga 1500 nm. Om jag tänker mig en snittfart på 5 knop tar det alltså 300h att segla ner konstant. Det är 12.5 dagar. Tänker att man kan ta kanske 20-25 dagar? Inte segla konstant, men mycket varje dag.
  6. Hej! Jag har seglat en del nu här i Göteborgstrakterna, med flera kompisar och även ensam. Har en Compis 28 som jag leker runt och lär mig på! Gått jättefint. Till sommaren 2018 har jag tänkt att få sålt min Compis 28, köpa en lite mindre och mer lätthanterlig båt med rullfock, m.m., kanske en Maxi 77. Denna är jag och två norska vänner väldigt sugna att segla från Göteborg till antingen: Upp till Nord-Trøndelag (ca 750 sjömil), längs den fina norska fjordkusten. Och sedan segla hem den igen till Göteborg. Ner till Portugal och sälja den där. Vi är nog mest sugna på nr 2 för att det känns så mycket mer äventyrligt att åka till länder bortom norden. Att segla upp längs Norges kust är nog helt fantastiskt, men värmen och det näst-intill tropiska Portugal lockar också. Någon som har seglat ner till Portugal från Göteborg och vet hur lång tid det tar? Kostnader som hamnavgifter, osv.? Utöver maten, själva seglandet, reparationer, m.m. Tack så mycket för svar! Väldigt inspirerade att segla iväg.
  7. Jag ska notera ner allt och höra med folk runt i hamnen här och se om de vet något ställe jag kan gå till med startmotorn (båten ligger och gungar i Bjöla Marina, Näsets Båthamn i Västra Göteborg). Hade gärna pillat vidare med den själv, men jag tror att det är för mycket pill för mig för att fixa den självhändigt. Såg även några kulor från kullager (trodde inte ens det var kullager utan bara glidlager) inne i startmotorhuset - möjligen inne i ankaret då? Jag vet inte. Ska höra mig för. Därför jag hör här i forumet också! Tar gärna emot PDF:en. Jag har ju manual för A40n som jag refererar till då och då när jag mekar med motorn. W.
  8. Förstår. Typ. Tyvärr så bor jag ju faktiskt utefter västkusten. Göteborg. Hade vart fint att besöka dessa Start&Gen i Sickla, men en km eller två för långt bort känner jag. Borde finnas något bra härikring också känns det som. Mvh, W.
  9. Sedan får jag faktiskt inte ihop startmotorn igen. Är ju de där 4 piggarna man måste trycka in för att få igenom själva drevaxeln rätt - verkar som man måste ha något verktyg för att sätta in allting igen. Hade ju vart grymt att lämna in den någonstans och få den fixad för en OK peng. W.
  10. Hmm kanske är något att titta på. Vad kostade den nya solenoiden till den? W.
  11. Hej - första inlägget. Kul att vara här! Jag har en Compis 28 som jag nyligen köpte, och i den finns en Faryman A40 inombordare, en dieselmotor. Märkte efter ett litet tag att startmotorn behövde bytas då den inte ville starta igång motorn. Öppnade upp den och testade solenoiden och även själva startmotorn i sig - allt var kass! Behöver alltså nu byta ut startmotorn, vilket är en Bosch. Hade ju vart alldeles strålande om det gick att byta ut den mot någon gammal, billig, begagnad. Finns ju lite nya alternativ här och där på nätet, men dom går ju oftast för 3-5.000 kr vilket jag är väldigt osugen att lägga. Här ser jag ju en som verkar passa: http://www.x-parts.se/startmotor-farymann/33878-0 Har någon här någon idé om vart jag kan vända mig för ett billigt och fungerande alternativ? Kan tillägga att jag bor i Göteborg. Tack! Mvh, W.
×
×
  • Create New...