Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Mistafrizz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mistafrizz

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

475 profilvisningar
  1. Elverk om 3500w med fjärrstart/elstart säljes till motorkunnig. Jag får det ej att starta - har startat en gång och gick då hur fint som helst. Kommer från Inverterbutiken.se - nypris 9995kr. Finns i Trosa. Kom med bud.
  2. Uppdatering. Jag har just nu världens tystaste elverk - jag får inte igång det. Höll på hela helgen, men kunde bara få det att gå i ca 2 sekunder. Idag var jag förbi en bilmek, som blåste ur tändstiftshålet med tryckluft - då fick vi igång det, men efter att vi stängde av det så ville det inte starta igen. :-( Meken trodde att det får för mycket soppa, så det blir surt vid första rycket.
  3. Jag har en sån (icke fungerande) i båten - men jag måste skicka ner det till Tyskland för reparation, och jag hinner ej få tillbaka det innan midsommar/semestern. Och eftersom det dessutom kostar 5-10k att reparera det, så är det roligare att hitta en annan lösning. :-)
  4. Hur lång avgasslang kommer du ha.?Kan du ha så grov som biltemas? Till min fanns ingen slang på bt som passar. Webasto säljer slang innerdiameter 22mm. Dom har även en slang med ljuddämpare, som tot e ca 1meter. Hur lång slang behöver du. Jag köpte 4 meter plus ljuddämparedelen. Blev en dryg meter över så min totala längd 22mm är ca 4 meter Det blir åt h...vete för varmt, jag har min i motorrummet. Även om jag har alla luckor borta så blir motorn så varm att den inte stannar med fjärrkontroll eller avstängd tändning... och det går fort, kanske 15 min.. Det måste bero på för högt motstånd i avgasröret.. så jag ska prova att ta bort 2meter slang och sätta dit ett grovt rör den biten.. då får jag totalt.. lite dryga 2 meter.. Om det funkar så blir jag väldigt glad.. om inte får jag klia mej i huvudet ett tag misstänker jag. Jag ska försöka provställa det under helgen - men jag bör inte behöva mer än 1-1,5m (jag hoppas kunna placera utanför styrbords motor, då har jag akterspegel - elverk - laddare på samma linje) - tänkte försöka ha så grovt som möjligt, trodde BT hade något passande men har bara snabbgooglat (Webastos slangar är ju så ofantligt dyra per m) Jag har en ganska kraftig motorrumsfläkt - den kanske tar ut en del värme? Hur gör man med jord? En annan fråga eftersom vi är i seglarforumet - jag ska hänga upp jollen i landgången, vilka knopar ska jag använda för att inte riskera att tappa jollen (60kg i totalvikt, snöre från Biltema som ska klara 300kg och 4 fästtpunkter i jollen och 2 i landgången)
  5. Köpte ett bättre begagnat sånt här idag.. http://www.inverterbutiken.se/produkt/gsmoon-3000w-bensin/ Kipor hade ej någon 2000w variant på lager, så fick hitta en annan lösning. Vad säger panelen, går det att få det att funka bra tror ni? Jag tänker ställa elverket i motorrummet, tillfälligt dra upp en sladd från elverket som jag kan koppla in landströmskabeln i, köpa en avgasslang från tex Biltema, nyttja en bordgenomföring (givetvis med en avgasanpassad genomföring) jag idag har till självlänsen i sittbrunnen (har 3 st utkast under badbryggan). Med tanke på att jag knappt hör motorerna under gång, så borde det vara väldigt ljudisolerat. Över tid sen, så ska jag koppla in den där Conradburken - så blir det en snyggare installation. Kommer att komplettera allt med en NASA BM-1 Bluetooth, så att även den installationen blir minimal.
  6. Kanske blir än tystare med en sån här innan bordgenomföringen? http://www.marinmagasinet.se/motortillbehor/avgasslang-ljuddampare/vattenlas
  7. Nej, jag har en sån där okontrollerbar gul kabel - helt omöjlig att hålla på med. Men jag skulle kunna dra upp en kabel med handske från elverket till tex under aktersoffan - då kan jag ju bara koppla in kabeln där. Jag är för novis för att börja rota i elsystemet. Och det är ingen fara att koppla landströmmen in i en sån generator? Jag har 3 bordgenomföringar under badbryggan för vatten - tror ni jag kan sätta två vatten på samma, och byta ett mot avgasgenomföring istället?
  8. Men då måste man komma ihåg att stänga av det när man kopplar in landströmmen? Nu är ju det ett mindre problem, men för laddare borde det väl inte spela någon roll om man "fulkopplar" in elverket på inkommande landströmssladd? Jag drar ur landströmkabel å trycker dit hansken från elverket... om jag ska ha elverksström. Landströmkabeln sitter i och är upprullad normalt... fadt används nån dag på hösten.. kanske nån dag på våren men i år blev sjösättning så sent så det behövdes inte.. Om elverkskabeln sitter i... vilket den gör nu.. så får jag dea ur den och jacka in landströmkabeln.. akterstuvluckan ska ju ändå öppnas när kabeln ska ut... förstår inte problemet... det är väl ovanligt med landström som man får automatiskt utan att dra kabel? Jo, men mitt uttag sitter på akterspegeln och jag hade tänkt att ha elverket nere i motorrummet där laddaren sitter. Måste jag då dra landströmskabel ner i motorrummet varje gång faller ju konceptet med att trycka på en fjärrkontroll. Men den där dosan verkade smart, kan jag ha elverket inkopplat mot laddaren hel tiden - men komma ihåg att slå av det vid landström (återigen högst osannolikt att man skulle glömma).
  9. Men då måste man komma ihåg att stänga av det när man kopplar in landströmmen? Nu är ju det ett mindre problem, men för laddare borde det väl inte spela någon roll om man "fulkopplar" in elverket på inkommande landströmssladd?
  10. Jag har plats för ett sånt där - blir lite sugen. Men hur kopplar man in det? - man kan ju inte dra in landströmskabeln i elverket? Kan man koppla in det från motorutrymmet direkt i laddare(Mastervolt) eller kan jag sätta en förgrening på inkommande landström? Jag vill ju att mina 230v uttag skall funka samtidigt som jag laddar batteriern och värmer vatten.
  11. Uppdatering. Jag har under helgen haft spaken i positionen som gett mest motstånd och det har varit rakt ut från dosan. Med hjälp av en digital mätare (Efoys display), så har jag konstaterat att nu får jag ut den strömmen som banken bör ge (12,7v vid fulladdat och aldrig mindre än 12.1v, som sedan ökat från solcellen (Efoyen har jag ej fått att funka än dock, men det är ett senare problem). Så troligtvis har jag dom första helgerna bara nyttjat det separata batteriet, som då blivit helt urladdat. Förra ägarens svar vid genomgången var att han aldrig rört någonting, men också att han aldrig nyttjat båten utan landström.
  12. Termostaterna sitter väl bredvid sjövattenfiltret även på Kad300? - plocka ur och lägga i en kastrull med termometer, så ser du om dom öppnar sig vid rätt temperatur (81 grader på mina Kad42or). Ett annat tips är att vid varm motor, öppna luftningsnippeln uppe vid turbon - kommer det ut luft där (istället för att öppna expansionskärlet), så är det luft i det slutna systemet som är boven. Varför det sedan är luft i systemet kan bero på allt ifrån toppen till att det är en trasig värmeväxlare. - i mitt fall så försvinner det kylvätska under gång (den går inte varm längre efter jag luftat, men jag behöver slå i några liter glykol var 10e distans).Felsökning skall ske i höst - men jag tror det är värmeväxlaren, så glykolen försvinner med sjövattnet ut och därav att jag ej ser någon vätska i båten.
  13. Jag får försöka ordna med det i helgen när familjen är på Bryggan.
  14. Exakt.. Ok, men den ger ändå ström oavsett läge? Jag har även en strömbrytare inne vid elcentralen - samt två röda under aktersoffan. Jag trodde bara att jag skulle använda den vid elcentralen, men fick ju igång motorerna genom att vrida på den på bilden.
×
×
  • Skapa nytt...