Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Kvinnornasman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    390
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Kvinnornasman

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

1 714 profilvisningar
  1. Tack för svar! Tror du risken är stor att något har tagit stryk?
  2. Hej. Jag var helt enkelt jävligt klantig och sen på pucken när det gäller att vinterkonservera. Helt plötsligt slog kylan till.. Var ute nyss och öppnade locket för sjövattenfiltret och ser att det är fruset. Att tillägga är att jag har en sötvattenkyld motor. Det interna systemet har glykol i sig så det är ingen fara. Dock är jag orolig för övriga delar.. Eftersom det redan har varit -10 så antar jag att skadan redan är gjord? Eller finns det någon anledning att försöka värma upp motorrummet och köra en vinterkonservering?
  3. Tack för informationen! Ska kika på detta till helgen.
  4. Tack så mycket för svaret! Skall kolla impellerna och kylvätskan. Måste man ta bort impellerhuset eller lyckas man lossa på locket och byta impeller ändå? Ja, om jag har tur är det som du säger, att motorn helt enkelt hade en för hög temperatur för att jag inte hade väntat tillräckligt länge.
  5. Så kilremmen driver vattenpumpen för det slutna systemet och impellern fixar sjövattnet till värmeväxlare? Eller hur hänger det ihop?
  6. Hej. Nej det har jag faktiskt inte gjort! Ska ta en kik på detta.
  7. Tack för detta. Ska beställa hem en ny impeller.
  8. Hej! Jag har en Flipper700 med VP 250. Har haft båten i ca 1 månad och varit ute en del, hittills har båten funkar fint. Men igår när jag var ute och lossnade kilremmen. Stannade direkt i hopp om att inte skada toppen. Jag monterade tillbaka remmen och startade, sen väntade jag ca 30 minuter. Körde långsamt tillbaka till hamnen då motorn lät bra och tempen gick ner, dock gick den inte ner mer än till ca 100 grader. Vad tror ni kan vara orsaken? Kan termostaten gått sönder när motorn gick varm? Kan impellern tagit skada? eller var motorn helt enkelt överhettad så att det tar tid innan tempen går ner? Satt och fundera på vattenfiltret men det känns som att något har hänt i samband med att kilremmen lossnade. // Martin
  9. Hej. Kan någon förklarar för mig varför man har gjort såhär med de transparanta röret? Sen såg jag idag på min motor som är en 2-takt Jonson 130 hk att denna svarta slang är lös. Kan inte se vart den Ska anslutas. Det är en backventil så misstänker att det är till kylningen. Tack på förhand.
  10. Hej. Har en aluminiumbåt som har skena med dessa beslag, skulle vilja köpa fler. Någon som vet vad dom heter? Mvh
  11. Tack! Jag var inne och sökte lite på kablar hos Garmin, eftersom min är avklippt och resten av kabeln inte finns kvar. Men kanske helt beror på vilken enhet man sedan väljer. Så till en början för det nog bli att skarva på en vanlig kabel och sedan ytterligare skarva på den "riktiga" givarkabeln med pinkontakt.
  12. Tack alla för era kommentarer. Svårt att veta om givaren funkar eller inte, kan ju lika gärna vara så att den sitter där, som ni säger, för att slippa ta hand om att laga genomföringen. Jag kanske tar och kontaktar garmin support och ser vad dom säger. Det är inte så att man kan öppna upp givaren och byta kablen i givaren istället för att skarva? Men när den ändå sitter där så kan jag ju lika gärna testa att skarva på en vanlig kabel, och då är det en "vanlig" kabel som ni säger ? Eller finns det något mer att tänka på där? Tjocklek med mera?
  13. Hej. Har köpt en båt med Garmin genomskrovsgivare. Kabeln är tyvärr avklippt och undrar nu om någon vet om man kan dementera för att byta hela kabeln eller om man kan skarva den? Var svårt att ta bild men bifogar i alla fall två bilder. Tack på förhand.
×
×
  • Skapa nytt...